Moderator: Sven-Erik Jönsson
Lars Sundin skrev:Så kan det gå om man flyger in i en kraftledning. Anade det av bilden att döma, man ser ledningen.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _tot-1.jpg
Plamets kropp finns nu utställd på segelflygmuseet på Ålleberg! Jag skulle påstå att åtminstone nospartiet är av typ Bergfalke III och det är nog bakänden också (sporrhjul och hög fena).
http://www.svs-se.org/museum/segel/SE-SUN.html
Lars Sundin skrev:
Jag bläddrade igenom alla mina SVS-nytt för att se om något mer fanns skrivit; jag minns en text där ordet "hybrid" används för beskriva uppgraderingar av "gamla Bergfalkar" med kantig huv, låg fena, sporre och vad mer det var. (Gissar att luftbromsarna behölls som de var.)
Sven Blomberg skrev:Ingen, vad jag vet, har byggts om från kantig till blåst huv. Däremot har flertal, till exempel TAX, moderniserats med högre fena/sidroder á la BF III och sporrhjul.
Christer Engdahl skrev:Bo, tack för instruktionen, jag noterade inte fliken "ladda upp en bilaga". Jag gör ett försök:
--
--
Bifogade detta foto på SXP för att jämföra låg-hög fena/sidoroder. Jag hittar inget foto på SYX men det såg nog ut så här när det var nytt men efter kontakt med ett staket blev det modifierat.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst