Spitfire Mk 22 på Sverige-besök, 4 juni 1946

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Spitfire Mk 22 på Sverige-besök, 4 juni 1946

Inläggav Jan Forsgren » 17 nov 2008, 18:41

Hej,

Vet någon serienumret på den Spitfire Mk 22, som den 4 juni 1946 demonstrerades på Bromma av Jeffrey Quill? Enligt foto i tidskriften Flyg 13/1946 s. 21, börjar serienumret på PK, dock är de tre siffrorna oläsbara. Just denna Spitfire var f ö utrustad med kontraroterande propellrar.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Kenneth Johansson » 17 nov 2008, 19:50

PK664 (Griffon 85) eller PK684 (Griffon 87).

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav tommy clementzlor » 17 nov 2008, 19:51

I Brommas landningsjournal står det att den ankom den 3/6
kl 1447 från Köpenhamn. Dess serienummer var PK684
Dessvärre antecknade jag aldrig dess avresa. Som du skrev
var pilotens namn Quille.
m v h Tommy
tommy clementzlor
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 nov 2008, 19:57

Ser att jag var lite sen men sänder ändå!

Hej! Kan det vara:

>>PK684 fitted with a Griffon 87 engine and a SIX blade de Havilland contra prop
Was weighed at High Post on 21 february 1946>>

Bild- text

>>PK 6 6 4 (obs 664 alltså!) , with Griffon 85 and contra-props after being sold to Vickers in Feb. 1954. It still survives, on the gate at Binbrook.>>

Serienummret är lite otydligt, men nog tycker jag det är PK684 (skrivfel?)

Nu är ju eg. inget svar på din fråga, då jag inte vet om just den kärran var på Bromma 1946-06-04
Men det verkar inte finnas så många med ” contra prop”, en del Seafire finns/fanns ju.

Uppgifterna kommer från:
Spitfire the History ,1987 Morgan / Shacklady

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 nov 2008, 21:21

>>Spitfire Mk 22, demonstreras på Bromma 4 juni 1946 ><
PR-drive?

Svenska Fv var ju ute efter ersättare för bla. S9C

Man ville ju ha Spitt. Mk XIX
1948 beställs 60 ex.men reduceras snart till 50 st.

Någon som vet orsaken? Pengabrist??
Priset var ju inte så betungande, 5300Pund / st.
(reservdelsbrist i England?) 1:a lev var redan okt. 1948

Inom spaningen ville man tydligen gärna ha större plan (flermotor-säkerhet)
S18A var ju på gång.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 17 nov 2008, 21:23

Jag tog fram mitt exemplar av Svensk Flygkalender 1947 och i krönikan för år 1946 är Spitfire-besöket omnämnt.

Se skanning här.

Man noterar att det hände mycket på den tiden. Världen öppnades efter kriget och så var flygverksamheten litet årstidsbunden. 10 dagar tidigare hade en Vickers Viking besökt Bromma f f g. Många internationella linjer beflögs f f g eller utländska besök förekom. Den första DC-4:an anlände m m. Under en två-månadersperiod omkom så många som 9 personer ur FV, vilket nog var aningen mer än vad var "normalt" (på årsbasis), varav en vid en glidflygolycka. I Norge inträffade 22 maj en svår trafikflygolycka då bl a Isaac Grünewald omkom.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Foto från besöket på Bromma

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 nov 2008, 21:35

002-1004922.jpg

I SFF fotoarkiv har vi ett foto från tillfället, tyvärr inte så flygplanet syns i sin helhet, men väl detta foto av piloten Jeffrey Quill.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Lars Sundin » 17 nov 2008, 21:56

Den gode Jeffrey ser litet sliten ut. Ett år senare under en flygning med en Attacker-prototyp märkte han att han höll på att svimma av på ca 10 km höjd. Han ställde trimmen på lätt dykning. På 3000 meters höjd kvicknade han till. Det var inget vaj på syret eller knas med koloxid. Det hände en gång till. Man fann heller inget klart medicinskt fel - men 16 års testflygande, inte minst på hög höjd utan tryckkabin den senaste tiden, hade antagligen satt sina spår och han gav upp test-flygandet.

Hans bok rekommenderas.

Den som googlar hittar snart artikeln i Flyg 13/1946 som Fredric L lagt ut på sin blogg. Där får man se denna bild av Quill samt Sten Gripenlöf bärandes hatt som varje herre med självaktning bar även sommartid på den tiden.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 17 nov 2008, 22:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 nov 2008, 22:05

contra propps:

Fanns ju även på tex. LA215 (Griffon 85 )
Bild:”Trials aircraft with and without Rotol contra-props”
Samt LA219 (F Mk21 CR propeller)

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Jan Forsgren » 20 nov 2008, 16:54

Tack för svaren!

Som Fredric L skriver i sin blogg, ankom de första Vampire F.1, J 28A, samma dag till F 13. Flygvapnet tog i samband med detta steget in i jetåldern.

Huruvida det verkligen var ett seriöst försök från Supermarine att kränga Spitfire 22 till Sverige må vara osagt. I samband med inköpet av Spitfire PR XIX, S 31, ett par år senare, lär även tvåsitsiga Spitfire T.IX ha varit på tal.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst