Eldrivet flygplan i Sverige

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Eldrivet flygplan i Sverige

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 jun 2018, 18:43

I helgen flög Pipistrel Alpha Electro, registrering I-X052 vid EAA Fly-in i Falköping. Flygplanet har elmotor och batteri för en flygtid på 1 timme + 20 minuters reserv. Batterierna väger 120 kg. Samma flygplantyp med vanligt flygbränsle i samma vikt, borde kunna ha en aktionstid på 6 timmar, så batteri och elmotortillverkarna har lite till att jobba med.
Har el-drivna flygplan flugit i Sverige tidigare eller var detta första gången? Vore intressant att veta.

DSC_4981.JPG
Foto: Sven-Erik Jönsson


DSC_4979.JPG
Foto: Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

Inläggav Stellan » 05 jun 2018, 05:20

Utan att säkert veta borde väl utrymmet för 120 kg bränsle tas med i beräkningen, får det rum? Dessutom, vad väger en konventionell flygmotor för typen? Behöver dessutom flygplanet förstärkas för att kunna ta en tyngre motor så förlorar ju flygplanet totalvikt man har att ta av osv. Så det handlar väl snarare om både totalvikt och volym i detta fall än bara bränslets vikt. Kanske intressant flygetyg om man vill kunna dimpa ned på fält som saknar avgas?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 jun 2018, 07:38

Samma flygplan finns med vanlig kolvmotor, flygplanet har typbeteckning Pipistrel Virus SW 121.
Det har två tankar, 2 x 50 liter, en i vardera vinge. (2x37,5 kg).
Motorn är en Rotax 912 S3 på 73,5 kW starteffekt, motsvarar väl ca 100 hk. En sådan motor har en bränsleförbrukning på normalt 16-20 liter/tim beroende på vilken effekt som tas ut.
Elmotorn är helt säkert mycket lättare än en Rotax motor.
Så visst, det är mot detta vi skall jämföra. Och då har detta flygplan en aktionstid på 5-6 timmar.

Men vore intressant att få veta om detta var första gången som ett eldrivet flygplan besökt och flugit i Sverige.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 jun 2018, 22:32

LFV skriver i sitt nyhetsbrev LFV New nr 2018-4 att denna Pipistrel Alpha Electro hade trafikerat och förevisats på Bromma den 5 juni. Man tar t.o.m. i och påstår att det var första gången ett el-drivet flygplan trafikerade en svensk flygplats. Nu var flygplanet ju på Falköping redan den 2 juni, men det är väl troligt att det är första gången ett elflygplan besöker Sverige. Så detta kan man väl anse vara flyghistoria.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

Inläggav Lars Sundin » 07 jun 2018, 23:03

Så här presenteras Pipistrel-visningen av KSAK: https://ksak.se/2018/05/31/forsta-flygn ... ag-5-juni/ Finns andra rapporter om planet på olika ställen på webben. På kvällen den 5.e (tror jag) såg jag ett kort inslag i någon av SVT:s nyhetssändningar (ev. de lokala SVT-nyheterna; jag har inte lyckats hitta inslaget på SVT Play) om planet, tror det var på Bromma.

Jag har inte mycket kontakt med min gamla flygklubb men har förstått att ett stort problem och hot mot fortsatt verksamhet är bullret. Här verkar Pipistrel lovande. I flera texter jag läst har man noterat den låga ljudnivån.

Sedan är det väl så att nog har det flugits "hemgjorda" helikoptrar i Sverige som varit eldrivna. Många små elektriska motorer med varsin liten propeller. Har sett det på Youtube; inte letat mer.

Se även https://ksak.se/2018/05/30/ecoflight-et ... llmanflyg/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

Inläggav Olle Ekwall » 10 jun 2018, 18:40

Jag var på Falköpings flygplats där jag såg och hörde demonstrationsflygningen med el-Pipistrel.
Bullernivån var ungefär som för ett kolvmotordrivet plan i samma storlek.
Det är propellerljudet som dominerar.
Demonstrationsflygaren ville förmodligen vissa maxprestanda så han flög förmodligen med hög motoreffekt för det mesta.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 10 jun 2018, 19:01

Min uppfattning är att den var tystar. Man hörde propellerljudet och flygplanets vindljud. De flög med en liknande maskin med Rotax-motor lite senare och den hade betydligt högre ljud. Jag stod vid båda flygningarna längst ut närmast banan.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Christer Engdahl och 1 gäst