Forumfunktioner?

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Forumfunktioner?

Inläggav jens-olof » 09 nov 2008, 16:19

Skulle svara en författare i ett inlägg, fast då det var av marginellt intresse,
utan det krävdes en följdfråga först för att kunna svara rätt, så jagade jag
skribentens e-postadress. Den var inte i profilen, vilket jag trodde var obligatoriskt
och då jag försökte med ett "pm" (Personligt meddelande) så hade denna
funktion inaktiverats.

Jag kanske har missat någon information, men vad är det som gäller?

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Inläggav Lars Sundin » 09 nov 2008, 16:48

Vad jag förstått funkar det så att de deltagare som i sin profil klickat i att de tar emot personliga meddelanden (eller hur profilens led-text skall tolkas), kan nås om man i deras profil/knapp nedanför deras inlägg till vänster, klickar på den ruta som det står e-mail på. (Man skall då vara inloggad.) Då får man upp en formulärruta där man skriver in en text, som sedan rasslar fram i mottagarens vanliga e-post. Man kan också be att få en kopia till sig själv.

Ungefär så har jag fattat att det funkar. Jag har intrycket att det är ganska få deltagare som vill ha e-post till sig - eller också har de glömt att klicka i val-rutan i sin profil. (Jag ser att du inte gjort det t ex.)

Jag uttrycker mig nog litet rörigt. Det är väl också så att uttrycken "personligt meddelande" och "e-post" på forumets formulär används litet konstigt och är lätta att missförstå.

Tillägg: Det jag menar med "val-ruta" ovan, verkar vara den inställning som heter "visa alltid min e-postadress" ja/nej. (Adressen visas visserligen inte men man får upp ett skrivformulär som systemet sänder till vederbörande.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Forumfunktioner

Inläggav curtll » 09 nov 2008, 19:58

Hej
Om man i profilen lägger ut mailadressen så är det ju inga problem. Jag använder ju själv ofta möjligheten att skicka personliga mail när jag bedömer att mitt svar inte är av allmänt intresse. Det är ju upp till användaren att ange sin mailadress om man vill ha ett personligt svar eller inte.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Inläggav Lars Sundin » 10 nov 2008, 05:06

Jag instämmer med Curt. "Problemet" är att det kanske inte är så helt lätt att "lägga ut mailadressen" i sin profil. Alla vi registrerade har ju uppgett en mailadress till webbmaster men den är därmed inte automatiskt utlagd utan man skall klicka rätt när man beskriver sin profil.

Eller är så många så skygga? Några är kanske rädda för spam eller annat. Inte så få har en adress de är "litet noga med" (och har uppgett för webbmaster) och en annan för "mer lösa förbindelser" (eller som reserv). Men jag vet forumdeltagare som har trevliga hemsidor, bloggar eller t o m egna förlag men inte passat på att tipsa om dem i sin profil. (Att jag valt att inte ange min hemsida beror på att den även handlar om "ovidkommande saker". Inte delikata precis utan ointressanta för flygintresserade.)

Ja, hur är svenskar funtade. Så här är det i alla fall enligt Ronny Eriksson.

Som "ett brev på posten" om denna kontaktproblemtråds relevans fick jag sent i går kväll ett mail där en person (icke registrad forumdeltagare tror jag och hon ville väl inte registrera sig bara för detta ärende) bad mig vidaresända några bilder ur "familjealbumet" till en forumdeltagare som efterfrågat bilder av en unik flygplanindivid. Jag lyckades spåra upp hans e-postadress (fanns i min privata adresslista).

Sedan är det så att en icke registrad forumläsare inte ges möjlighet att skicka meddelanden (meddelandesändning med den e-postliknande teknik som är möjlig via forumet kräver inloggning), men skriver man så mycket som jag finns den vanliga e-postadressen alltid att hitta någonstans.

Lars S filosoferande ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Fast...

Inläggav jens-olof » 10 nov 2008, 16:07

med all respekt för att folk inte vill lägga ut sin e-postadress, så borde trots
allt möjligheten att skicka ett "Pm" finnas kvar, men då får man meddelandet;

"Personliga meddelanden har inaktiverats på detta forum."

och det tycker faktiskt jag är ganska synd! :-(

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Inläggav Lars Sundin » 10 nov 2008, 17:43

Hej Jens-Olof!

Du kanske har missförstått mig och "systemet". Eller om jag missförstår dig... Du kan skicka mail till mig, Curt L och flera andra som öppnat sitt e-postkonto för meddelanden från andra registrerade forum-deltagare. Däremot kan jag inte skicka något till dig eftersom du inte gjort din e-postkonto tillgängligt.

Inga e-postadresser visas av forumsystemet.

Som jag ser det handlar om olyckliga formuleringar i profil-formulären och andra ställen. Maila mig på Bild så skall jag försöka beskriva tydligare hur du skall göra. Däremot kan du ju inte nå dem som av någon anledning inte vill ta emot meddelanden i form av e-post.

Denna bild visar vilket val man skall göra för e-postadressen skall vara tillgänglig:

Bild

Välj JA alltså.

Sedan finns ju faktiskt möjlighet att visa en signatur. (Jag har valt JA men inte specat något signatur.) I den signaturen kan man ju ange den e-postadress man vill ha ev. "personliga svar" levererade till, om man nu inte vill ha dem på den e-postadress man uppgett till webbmaster.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Skicka e-post alternativt personligt meddelande

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 10 nov 2008, 18:46

Som Lars Sundin visar, så kan var och en ha e-postfunktion via forum aktiverad. Om den är det, så kan man genom att välja knapp email nederst på inlägget skicka ett personligt e-brev till skribenten.

Sedan finns även en funktion Personligt meddelande och det är akiverat. Via knappen pm kan man skriva ett meddelande till den som gjort inlägget och då får han ett mail att det finns ett personligt meddelande och en länk som han kan klicka på när han är inloggad och då läsa meddelandet.

Det går endast att använda funktionerna om man själv är inloggad och därför kan inte "obehöriga" skicka några meddelande.

Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Lars Sundin » 10 nov 2008, 19:00

Hej Sven-Erik, jag ser att du nu aktiverat "personligt meddelande"! Det bör göra det hela lättfattligare. Bra!

Dessutom behöver man inte lägre säga JA till att "visa e-postadress" för att vara kontaktbar som gällde till för kanske en halvtimme sedan. Man får nu en egen liten in- och ut-korg inom forumsystemet.

Det är mycket med IT, men för det mesta handlar det bara om ord och deras betydelse...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Skicka e-post alternativt personligt meddelande

Inläggav jens-olof » 10 nov 2008, 20:54

Sven-Erik Jönsson skrev:Som Lars Sundin visar, så kan var och en ha e-postfunktion via forum aktiverad. Om den är det, så kan man genom att välja knapp email nederst på inlägget skicka ett personligt e-brev till skribenten.

Sedan finns även en funktion Personligt meddelande och det är akiverat. Via knappen pm kan man skriva ett meddelande till den som gjort inlägget och då får han ett mail att det finns ett personligt meddelande och en länk som han kan klicka på när han är inloggad och då läsa meddelandet.

Det går endast att använda funktionerna om man själv är inloggad och därför kan inte "obehöriga" skicka några meddelande.

Hälsningar
Sven-Erik


Att man har e-posten avaktiverad är ok för mig, det var snarast problemet
med att inte kunna skicka "Pm" som störde mig, eftersom den sade ifrån
även när jag var inloggad.

Fast jag gick in och rensade mina "cookies" i datorn, o se där, plötsligt så fungerade den funktionen också!

Internet och datorer känns som en evig intelligenstest, där man i bästa
fall kommer tvåa...

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Skicka e-post alternativt personligt meddelande

Inläggav curtll » 10 nov 2008, 21:07

Vi måste väl alla konstatera att datorer, hur icke levande de än är, lever sitt alldeles egna liv. Det är lite av "maskinernas diktatur" tyvärr.
Men förlora inte hoppet, till slut kanske vi vinner.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst