51 Sk 7

Antal i Flygvapnet: 2 st
I tjänst 1930-1936

Moderator: Sven-Erik Jönsson

51 Sk 7

Inläggav Lars Larsson » 24 dec 2017, 00:36

51
Sk 7
Typ: De Havilland D.H.60X Cirrus Moth
Tillverkad av De Havilland Aircraft Company Limited, Hatfield
c/n: 481
Tillverkningsår: 1927

EX:
S-AABN

1928-06-30 Godkänd
1928-07-02 Till Spetsbergsexpeditionen, kod S-AABN
1928-07 Till SFB, kod 51
1930-12 Haveri vid Sjögestad,Linköping.
Fastfruset gasreglage.
Ff löjtnant Björn Bjuggren oskadd.
1931-01-27 Kasserad pga totalhaveri.

Gångtid: 564,25

Såld till Linköpings Flygklubb i havererat skick.
Återuppbyggd och registrerad SE-ADZ,se vidare historik där:
viewtopic.php?f=9&t=3223&p=16246&hilit=ADZ&sid=bbde50185af088b469e9b1be6ed9aa6c#p16246
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 51 Sk 7

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 feb 2019, 19:17

Sk 7, nr 51...
Lite om "Spetsbergs Mothen"se tex
S-AABN som senare blev SE-ADZ
...
SPETSBERGSMOTHEN BLIR SK 7
Såsom redan varande ett statligt "luftfartyg" överfördes S-AABN direkt efter hemkomsten till Flygvapnet.
Planet erhöll den militära beteckningen SK 7 och tillfördes Stabens Flygavdelning på Barkarby.
Denna avdelning fungerade som en personaltransport- och "allmän flygtränings"-enhet för personal vid Flygstaben.
Emellertid kom inte flygplanets tjänstetid att bli särskilt lång. Björn Bjuggren berättar i sin bok "Attack"
livfullt hur han i december 1930 var delaktig i att avsluta SK 7:ans karriär i Flygvapnet.

SK 7 nr 51 på tillfälligt besök vid Flygskolan på Ljungbyhed strax före den ödesdigra decemberflygningen. Dåvarande löjtnanten Bjuggren hade dagarna före jul fått disponera SK 7:an för att flyga ner till Eksjö och hälsa på sina föräldrar.
Vädret under nerflygningen var dåligt, men trots motvind och kraftigt snöfall kunde Bjuggren landa på Ränneslätt övningsfält utanför Eksjö.
Vid starten påföljande morgon hade is bildats i förgasaren och gasreglaget frusit fast.
Först efter att ha tinat upp bränslesystemet med trasor som doppats i kokande vatten, kunde Bjuggren starta återfärden.

Vädret var emellertid fortfarande dåligt och låga moln och snöfall tvingade Bjuggren att på lägsta höjd "koppla på" södra stambanan
för att orientera sig. Strax före Malmslätt började dock motorn gå orent p.g.a. problem med bränsletillförseln.
Dragkraften avtog och Bjuggren måste ansätta nödlandning. Då han skulle dra av gasen, hade gasreglaget åter frusit fast och gick inte att rubba.
Då det tilltänkta nödlandningsfältet dessutom hade passerats försökte Bjuggren vända för att göra ett nytt försök.
Härvid stannade motorn helt och flygplanet vek sig och gick i marken. Haveriet inträffade i närheten av Sjögestad SV Linköping
och flygplanet ramponerades så svårt att det sedermera kasserades. Bjuggren klarade sig dock helskinnad från äventyret.
Flygplanet kom dock att få en civil fortlevnad. Resterna av maskinen såldes till Linköpings Flygklubb
och efter ett par års reparations- och renoveringsarbete kunde planet åter godkännas för flygning,
nu med den civila registreringen SE-ADZ.
I denna skepnad återstod dock inte mycket av den ursprungliga "Spetsbergsmothen",
bl.a. var motor, motorinklädnad, vingar och landställ utbytt och planet i det närmaste modifierat till DH60G-standard.
Planet bytte därefter ägare ett flertal gånger och tillhörde bl.a. Gotlands FK under några år på 40-talet.
SE-ADZ avfördes ur luftfartsregistret så sent som i januari 1950 och skrotades på Skå Edeby året därpå.

Källa bla. KONTAKT nr 97, juni 1990.
Det finns säkert mer att berätta...om Sk 7, nr 51...gör det....bilder?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster