18126 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18126 B 18A, S 18A

Inläggav Leif Fredin » 18 maj 2014, 09:56

18126
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-09-23. Motorer typ STWC3 nr (V) 1114, nr (H) 1116
Godkänt 1944-10-03
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 14 1945-05-04 som lån enligt fo B 43/45. Motorer typ STWC3 nr (V) 1114, nr (H) 1116
Återlämnat till F 1 1947-01-30. Motorer typ STWC3 nr (V) 1114, nr (H) 1116.
Överlämnat till F 3 1947-04-15 jämlikt CFV skrivelse H 27/47.
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1948-03-30 (?), klar 1948-08-02
Överlämnat till F 21 1949-05-13 jämlikt CFV skr H 52/1949. Gångtid total 413 tim. Efter LF 136 tim. Motorer typ STWC3 nr 1224. Gångtid total 448 tim. Efter SM 149 tim, nr 1228. Gångtid total 439 tim. Efter SM 148 tim.
Märkning 21-23 (1950-11-29)

Totalhaveri 1949-11-16 vid Tynderösundet (Sundsvall). Märkning 21-23

Kasserat 1950-01-17. Gångtid 518 tim. Antal flygningar 517 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 29 okt 2015, 11:30, redigerad totalt 3 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 maj 2014, 18:55

18126 B 18A S 18A
Totalhaveri 1949-11-16 vid Tynderösundet (Sundsvall). Märkning 21-23


FR 31 // om SAAB 18 säger.

Det var landningsövningar med hjälp av radiofyrar.
Pga väderförsämring misslyckas 2 landningsförsök vid F21.
Piloten beordras till SASH // Sundsvall (Härnösand) .
Han avbryter landningsförsöket pga låga moln och omgivande höjder.
Då bränslet började tryta, ansätts nödlandning vid Avabådan, Tynderösundet, Klingerfjärden,, 10 km no Alnön.

Huvarna fälls och fs tar plats i fsig knä.
Det blir en mjuk landning med låg stjärt.
Planet flyter 4 min. innan det sjunker.
Fiskare tar besättningen iland från livbåten.

Besättningen var:Andersson, Bergström och Malmgren.

18126 värderad då till 200.000:- med motorerna: v 1224 o h 1228
skall bärgas står det i Kra.

Utgår ifrån att så skedde..... finns bekräftelse ?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inläggav Lars Larsson » 01 aug 2015, 10:28

"Bärgad och skänkt till yrkesskola" har jag skrivit i mina anteckningar.

/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 okt 2016, 22:41

Lars Larsson skrev:"Bärgad och skänkt till " har jag skrivit i mina anteckningar.
/Lars L


Trots min sena respons ! Vet du var /vilken yrkesskola 18126 hamnade på?
Bengt Ekbladh
 

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inläggav Lars Larsson » 09 okt 2016, 17:25

Nej, har tyvärr ingen aning vilken yrkesskola det ska ha varit.
Uppgiften kommer från en artikel om haveriet, i någon av SFF publikationer.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 okt 2016, 18:59

Tack Lars.
Vi får väl försöka undersöka.
Ha det!Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 18126 B 18A, S 18A

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2019, 20:50

18126 B 18A, S 18A
….
Var hamnade 18126 efter 7m djupdykning?
...
Kolla "F21 Nyckelflottilj i Norr"...sid 133...
…=en yrkesskola i Vännäs..som när S18A systemet pensionerades skrotade sitt studioobjekt (18126)
Vad finns kvar?.(om något)..
Det finns en artikel på FM...(har inte nr. nu)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster