Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Klas Andersson » 28 sep 2016, 10:00

Jag har en gång scannat en haveri rapport över Lansen 32181 haveri i Vättern .den lades då in som länkar av ....Sven-Erik Jönsson ?
men när jag nu försöker öppna dom och läsa så kommer jag bara till SFF hemsida ???
och någon text om att jag inte är behörig !

vad är problemet ?

viewtopic.php?f=32&t=9370&p=30886&hilit=lansen+v%C3%A4ttern#p30886
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 sep 2016, 19:04

Hej Klas.
Tyvärr verkar samma ”fenomen” även gälla tex 32066
Bilder du lagt in om en del andra Lansar är som tur kvar.

Detta måste ju åtgärdas!
Bengt Ekbladh
 

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 sep 2016, 19:14

OBS kolla även:den nya frågan/inlägget::

viewtopic.php?f=1&t=6534
Klicka på en länk så kommer:
Oops, you've encountered an error 404

??
Bengt Ekbladh
 

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 sep 2016, 22:17

Jag har konstaterat samma sak, att samtliga länkar i forumet till dokument som låg på SFF server försvunnit när nya hemsidan skapades. Samma gäller samtliga foton i forumet som låg upplagda på SFF server. Har påtalat detta till nuvarande webbmaster ett par gånger och även till SFF ordförande. Det borde vara väldigt enkelt att få samtliga länkar att åter fungera, då de ligger i endast ett par olika kataloger som behöver läggas tillbaka in på servern med samma namn som tidigare. Hoppas att det blir åtgärdat snart, eftersom det är mycket värdefull flyghistoria som nu saknas.

På hemsidan finns även där en hel del länkar som inte hängt med i konverteringen från den gamla, bl.a. i avsnittet om flygminnesmärken som gör att det är svårt att hitta det man söker. Detta är nog lite mer jobb för webbmaster att återställa än forumets länkar.

Jag var webbmaster fram till årsmötet i april 2014 då jag lämnade det uppdraget och kan alltså inget göra nu.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 sep 2016, 20:28

Tack Sven Erik vad du gjort ... Och gör för SFF!
Du måste fortsätta att ”kämpa” för tillgängligheten på SFF forum.
Någonstans uppåt! ...Måste det komma något igång saker!?

NÄR funkar det ?
Inga svar och inga svar än.
Enl. mig borde webbmaster gått in för länge sen och åtminstone …....sagt nått...!
?
Kanske.....kommer åtgärder och därmed nått svar?
Åtminstone jag väntar...???
Bengt Ekbladh
 

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Klas Andersson » 03 okt 2016, 06:42

ja du Bengt .... vad ska man tro ...
tänk om det är så jävla illa så ingen ansvarig ens varit inne på forumet och läst våra inlägg ........??????

inget förvånar mej längre när det gäller sff ....

efter Sven-Erik lagt av så försökte jag till ansvarig ? (minns inte säkert ,men tror det var till Lennart Berns )maila flera rapporter som skulle läggas in ,
men inget hände ,trots påstötningar .
så till slut sket jag i det hela !!

förstår mycket väl att Sven Erik lade av efter det där mötet 2014..tur jag inte var där ,
tror inte jag kunnat behärska mej och bara gått därifrån som väl han gjorde .
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Lars Sundin » 03 okt 2016, 07:30

"Inget förvånar mig längre när det gäller SFF" skriver Klas. Bengt E har påpekat brister och andra har tidigare förvånats över de styrandes ovillighet att för medlemmar och andra att på webben berätta om ett framtida flygmuseum och en Viggen-prototyps icke-bevarande.

Sven-Erik har jobbat hårt med det han skött men verkar inte ha fått gehör uppåt. Har försökt att tränga in i rapporter från årsmötesförhandlingar och annat snårigt och försöker förstå vad som egentligen menades/beslöts.

Personligen blev jag chockad en gång för 7 år sedan, när SFF i praktiken sparkade ut mig. Valde att gå ur efter ca 19 års medlemskap med medalj-belöning. Paradoxalt. Begrep aldrig vad SFF egentligen hade emot mig men funderade förstås en hel del om vad som låg bakom. Tagit del av rykten härom.

Mitt måhända nördiga flygintresse kan ingen ta ifrån mig och jag besöker fortfarande forumet och kan inte låta bli att skriva litet ibland.

SFF behöver skärpa sig och bättre sköta sin image och uppträdandet på webben. Visst har man snyggat upp en del, men har man som jag varit med ett tag märker man ju att det mest är kulisser. Annat verkar gå vind för våg. Ingen ställer om forum-klockan längre...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Lennart Berns » 03 okt 2016, 12:12

Till Klas A: jag kan inte erinra mig ha fått rapporter från dig för publicering på Forum. F ö är det ju var och en själv som lägger in sina alster på Forum. Vid några tillfällen har jag hjälpt personer, framförallt i utlandet, att lägga in efterlysningar m m på Forum, även hjälpt personer som saknar internet. Jag hoppas att styrelsen tar till sig denna tråd och lämnar en kommentar. När det gäller notiser på Senaste Nytt, är det t v ordf som ombesörjer att dessa läggs in.
Senast redigerad av Lennart Berns 03 okt 2016, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Klas Andersson » 03 okt 2016, 13:41

OK, då ber jag dej om ursäkt ifall jag minns fel ,
visst kan man lägga in själv ! men detta är oftast många sidor ,och bökigt ladda upp ,ibland helt omöjligt !
eftersom man ofta då blev nedkopplad ! alltså när man skulle "publisera-skicka " så var allt borta !

tillägg:kan ochså varit så att en del har jag på CD och är då pdf filer ,möjligt det var så de inte gick att öppna och ladda upp direkt ??

så Sven-Erik föreslog då detta med uppladdning och länkar till en ....server ? ,
han hjälpte mej då fixa det med några stycken ,eftersom jag aldrig lyckades få det att fungera !
datorer är inte ! min grej!......


Efter att han avgick hänvisades jag till att sända filerna med mail till " info@sff.se"
jag ser nu att efter jag kollat mina sända mail ,så har några jag sänt till den mailen faktist blivit upplagda som länkar ,
men de fungerar inte heller ! gäller 32192 och 32219
trodde det då gick till dej Lennart , men jag antar Sven -Erik kan svara på vem som övertog hans jobb med forumet
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav NACE » 03 okt 2016, 15:43

Hej,

Jag har noterat att vissa länkar och bilder inte följt med i övergång till nya hemsidan. Det var ganska mycket annat också som behövde tas om hand efter lanseringen och allt är ännu inte fixat. Det tar tid med ideella krafter men det jobbas på det. Jag beklagar att det inte fungerar till 100% ännu.

Det underlättar om specifika problem uppmärksammas med ett mail till vår nya webmaster webmaster@flyghistoria.org med cc ordf@flyghistoria.org.

Generella ospecificerade klagomål är mindre hjälpsamma utan konkret lösning.

Notera alltså att styrelse och funktionärer går nu över till nya e-postadresser.
ordf@flyghistoria.org, sekr@flyghistoria.org, kansli@flyghistoria.org, arkiv@flyghistoria.org, redsft@flyghistoria.org, styrelse övrigt förnamn.efternamn@flyghistoria.org

Mvh
Bengt Olov Näs
Ordförande
NACE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:05
Ort: Jonstorp

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav ecafrze » 03 okt 2016, 16:01

Jag får ta på mig en hel del av kritiken! Jag har en lång lista med ändringar och justeringar som ska göras på hemsidan, och dessa saker har inte prioriterats. Skicka gärna feedback direkt till webmaster@flyghistoria.org så jag vet var det är tokigt.

Jag ber om överseende med att det tar tid.. Jag och systemet bakom hemsidan är inte kompisar än, dessutom så blir det inte varje dag jag är inne och "hackar".. Tre småbarn och heltidsarbete begränsar mängden "ledig" tid!

MVH
Fredrik Zetterberg
Webmaster SFF
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 okt 2016, 18:49

Fredrik Zetterberg..(ecafrze )....Webmaster SFF skrev::

””Jag har en lång lista med ändringar och justeringar som ska göras på hemsidan, och dessa saker har inte prioriterats. Skicka gärna feedback direkt till webmaster@flyghistoria.org så jag vet var det är tokigt.””

Ja.....ett förslag är att läsa vad som dryftas på forumet!!!......när var du inne senast?
Bengt Ekbladh
 

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 okt 2016, 20:09

Bengt Olov Näs.... Ordförande ..(publicerar sig som NACE ).

Har du läst::
viewtopic.php?f=1&t=16121&sid=0fb3c29fef316575e73636f4155663ae#p43699

Är man i styrelsen för SFF....tycker nog jag man ska vara lite mer ”rätt fram” inte gömma sig lite.
Du skriver:bla::..vår nya webmaster …=.Fredrik Zetterberg ..eller har vi en ny?

Vidare::skriver du.
Det underlättar om specifika problem uppmärksammas med ett mail till vår nya webmaster webmaster@flyghistoria.org med cc ordf@flyghistoria.org.
Generella ospecificerade klagomål är mindre hjälpsamma utan konkret lösning....?
Notera alltså att styrelse och funktionärer går nu över till nya e-postadresser.
ordf@flyghistoria.org, sekr@flyghistoria.org, kansli@flyghistoria.org, arkiv@flyghistoria.org, redsft@flyghistoria.org, styrelse övrigt förnamn.efternamn@flyghistoria.org
…..
Imponerande!.....? ...Vilka står bakom adresserna?.....(hemligt?)
Verkar faktiskt som SFF inte ta till sig vad som ”händer”/ dryftats på forumet
Måste nog säga att jag inte förväntar mig något svar!...?.....i nutid!

För att uppdatera kolla;
Bengt Ekbladh
 

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Klas Andersson » 04 okt 2016, 20:11

Har full förståelse för att en ensam ansvarig kan ha svårt hinna med att svära över trilskande data program .
Låter som det absolut vore läge för styrelsen att tillsätta flera personer som hjälper Fredrik !

om inte annat just nu med att få ordning på det som gått åt helvete med alla länkar !
gissar på att det är mest jag ? som lagt in grejor på detta sätt med länkar i just militära registret ? ,
så söka på mina inlägg och kolla dom borde vara ett sätt hitta en hel del brutna länkar

Mvh
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Lars Sundin » 04 okt 2016, 22:55

Apropå problemen med Klas Anderssons brustna länkar har jag ett liknande problem. Jag använde tidigare min webbsajt för att lägga bilder på, bilder som jag sedan länkade till i mitt inlägg, men SFF Forum accepterar numera inte min adress. (Det är som den riktigt gamla goda tiden då forumleverantören inte godkände vissa adresser, som ansågs vara spamspridande e d. Jag minns en ung man som förhoppningsfull ville publicera sin allra första bild och så gick det inte! Förtvivlan! Man kunde lösa problemet genom att modifiera stavningen av den förhatliga adressen och så påpeka att den måste korrigeras, typ "byt bokstaven o i adressen mot a".)

Min adress är http://larslundin.ownit.nu/, fast Lundin ska förstås vara Sundin! Jag känner inte till att min adress skulle sprida spam e d!

Så här ser det ut när jag skriver den rätta adressen: http://larssundin.ownit.nu/ Möjligen är det något som är kvar från den tid 2009 då jag var tillfälligt utestängd.

Jag använder numera sällan denna webbsajt men den finns använd i vissa av mina inlägg från tiden före 2010 och det kan ju hända att man någon gång vill titta på ett sådant gammalt inlägg och dess länkade bild e d. Jag vill det ibland, och då inte just mina inlägg.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav ecafrze » 07 okt 2016, 15:18

Bengt Ekbladh skrev:Fredrik Zetterberg..(ecafrze )....Webmaster SFF skrev::

Ja.....ett förslag är att läsa vad som dryftas på forumet!!!......när var du inne senast?


Jodu, svaret är att jag är inne och scannar av varje dag. Framförallt så kollar jag nya medlemsansökningar (vi får många, många varje dag, men de flesta (99,9%) är spam). Det tar väldigt mycket tid! Jag arbetar ju dessutom heltid och har tre barn och dygnet har tyvärr bara 24 timmar.. Det är ingen ursäkt, men kanske en förklaring i alla fall!

Det jag kommer säga nu kommer inte bli populärt.. Och det är att det inte ALLTID kommer vara möjligt att återskapa allting. Framförallt kommer det ta en sjuhelvetes tid rent ut sagt! Den gamla hemsidan var extremt omfattande och när det har migrerats till den nya så är det omöjligt att ha koll på allting. Jag tror det var 10.000 sidor på gamla hemsidan.. En stor eloge till Sven-Erik som gjorde detta, ni anar inte hur mycket tid han måtte lagt ner genom åren!! Men att förvänta sig att det kommer att se likadant ut, det är att bedra sig själv. Framförallt måste jag hitta andra sätt att spara information, så att det inte försvinner i cyberrymden vid ändringar. Dessutom måste nya sidan bli mycket mer lättnavigerad. Samtidigt vill jag ju inte tappa bort någon relevant information.. (Om det är någon av er som hör signaturmelodin till "Mission Impossible" i huvudet så är det ungefär så uppdraget känns, jag kommer omöjligen göra alla glada..)

Jag har börjat inse att arbetet med hemsidan är alldeles för omfattande för en man. Jag avser att tillsätta en webredaktion där vi kan vara några stycken som hjälps åt. Redan nu har jag fått in ett par intressenter, om det är fler som vill hjälpa till så HOJTA! Eller ännu hellre, maila mig!

MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Klas Andersson » 08 okt 2016, 12:23

Jag tyder ditt inlägg som att detta med länkar som går någon annanstans är ett rätt osäkert sätt att lägga in något med tanke på att det skall finnas kvar under lång tid ? alltså borde allt ligga upplagt direkt på sidan ? då kan det inte "försvinna "? :?:

Jag sitter med flera haverirapporter som jag "är färdig med" alltså inte tänker besöka platsen mera :-)

begriper nada med datorer .... :roll:
men tyder det då som att enda säkra sättet är skriva ut en kufisk fil (pdf ?) alltså nåt som forumet inte accepterar
och sen scanna den och lägga upp som en bild ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 09 okt 2016, 11:39

Nu har vår ordförande fixat in de kataloger på servern som saknades och nu skall alla länkar till filer i dessa kataloger åter fungera, likaså alla bilder som försvann vid omläggning till nya hemsidan, där det sedan dess endast stått texten "bild" där det skulle finnas bild.

Jag har själv surfat runt och kollat ett 15-tal trådar och inte funnit någon som inte fungerat.

Ett stort tack till Bengt Olov och andra som hjälp till så att det åter fungerar.

Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 okt 2016, 23:25

Tack Sven-Erik Jönsson
Att det sent omsider verkar funka ,.......(denna gång!)..... tror jag skett via att du S-E Jansson "dragit i trådarna"....?
Verkar vara endast Sven-Erik Jönsson som kan övertyga andra att agera /göra Om!

Kommunikationerna mellan SFF styrelse/medlemmar och de som oftast kollar Forumet funkar dåligt!
Verkar fortfarande inte finnas det minsta samarbete.....trotts många påpekande från forum deltagare!
SFF....när vaknar NI?
Finns det någon samverkan överhuvudtaget mellan SFF styrelse och SFF forumet?

Faktiskt tror jag att vill man ”ragga” nya medlemmar ( som naturligtvis bör eftersträvas) nås fler presumtiva medlemmar på nyfikna frågor/inlägg i forumet......SFF styrelse verkar faktiskt inte bry sig...”rycker ut” vid någon ”storm”.....(sent efter förfrågan!)
Detta känns igen efter flera år.
OCH Ingen ändring verkar ske.....?.....
Faktiskt förväntar jag mig INTET svar från SFF om kommunikationerna mellan SFF och OSS alla/ Forumet

Men ...Någon ggr kanske tom ordf. visar sig här?..Har ju skett någon ggn vid "krav"!
Kanske skall man vid ev, uppdateringar Verkligen kolla vad som görs och veta vad som händer om det görs så!

När får vi ett samarbete mellan SFF/styrelse.... och SFF forumet? ....tror ingen kan säga att det finns nu ?
Bengt Ekbladh
 

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav ecafrze » 11 okt 2016, 23:19

Om man har synpunkter, kontakta oss gärna! Mig når ni på webmaster@flyghistoria.org. Jag har hittills inte fått ett enda (!) mail från någon i denna grupp..?

Vad gäller föreningens digitala närvaro, så finns det faktiskt en hel del orosmoment.. Vår lagring exempelvis sker många gånger på CD-skivor, men detta är inte ett dugg säkert. Många gånger så blir dessa så dåliga efter några år att de är oläsbara. Jag skulle gärna se ett digitalt arkiv på ett flertal servrar, i "molnet" eller annorstädes. Så är allt uppbackat i alla fall.. Jag har en hel del sådana funderingar, men jag uppskattar feedback!!
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Klas Andersson » 12 okt 2016, 12:05

Ja jag ställde en fråga tidigare, inte sett något svar ? sänder dej inget mail ! eftersom jag inbillar mig svaret är av intresse för flera !

ag tyder ditt inlägg som att detta med länkar som går någon annanstans är ett rätt osäkert sätt att lägga in något med tanke på att det skall finnas kvar under lång tid ? alltså borde allt ligga upplagt direkt på sidan ? då kan det inte "försvinna "? :?:

Jag sitter med flera haverirapporter som jag "är färdig med" alltså inte tänker besöka platsen mera :-)

begriper nada med datorer .... :roll:
men tyder det då som att enda säkra sättet är skriva ut en kufisk fil (pdf ?) alltså nåt som forumet inte accepterar
och sen scanna den och lägga upp som en bild ?


alltså är det "säkrare" att få in dokument -bilder så de syns här direkt ,än att de ligger på någon annan server ,och det bara är en länk dit synlig här på forumet ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Länkar i registret över militära plan fungerar inte

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 12 okt 2016, 12:27

Hej Klas och alla andra som undrar om pdf filer

Det skall nu gå att ladda upp pdf fil till forumet, dock är filstorleken begränsad likt vanliga foton. När pdf-filen är uppladdad så syns en symbol, se nedan och den kan man sedan kan öppna.

Hoppas att Du skall fortsätta lägga in de haverirapporter som Du samlat ihop. Det är många som gärna vill ta del av dem.

Som svar på Din fråga om
det "säkrare" att få in dokument -bilder så de syns här direkt ,än att de ligger på någon annan server ,och det bara är en länk dit synlig här på forumet ?

Om det nu är en vanlig bild eller en pdf fil som laddas upp på SFF forum, så är ingen skillnad i säkerhet, lika säkert. Hur säkert det är att bilden finns kvar i framtiden när man lägger en bild någon annan plats/server, så hänger det på den som kontrollerar sidan, dvs betalar för webbplatsen och underhåller den, m.m.

/Sven-Erik

Test pdf.pdf
test uppladdad pdf fil.
(26.65 KiB) Nerladdad 462 gånger
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst