Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bengt Ekbladh skrev:det mesta/allt? var nog kännt av de som behövde veta
Bengt
Mikael Stockman skrev:Hej Åke!
Det du sett är rester från flygbassystem "bas 60". Det är uom (uppställningsområdet) i Margretetorp som hörde till krigsbasen Ängelholm, dvs flottilområdet F10 i krig. I Margretetorp finns två välvda Törebodahangarer och något dussintal mindre flygplanplatser för uppställning av flygplan som är under (krigsmässig) reparation eller i reserv. Flygplanen som befann sig där var inte i direkt operativ tjänst utan när de sattes i operativ tjänst bogserades de (taxning troligen inte möjlig) in till framom (främre klargöringsområdet) som låg i banändarna på F10. Där kunde snabba jaktinsatser göras beroende på beredskapsläget.
I ett uom brukar det också alltid finnas minst en stationsbarack för personalen men någon sådan såg jag inte när jag passerade som hastigast för en tid sedan. Har du kanske har sett någon sådan där? Likaså förekom också en speciell motorkörningsplats för att testa flygplan efter motorbyte od.
Detta uom verkar inte ha använts på massor av år. Är det någon som vet vilka divisioner/kompanier som huserat där under årens lopp och vilka flygplanstyper som setts där under övningar, i denna smått idylliska ravin med villor direkt intill flygplanplatserna? Utrymmet för större flygplan är ju där inte det allra bästa, men 29.orna gick nog att klämma in mellan vägen och branterna! J34 och J35 kanske fick plats de med, om man använder skohorn... :P ...men varken plats eller bärighet räckte för de kraftfulla Viggarna.
/Mvh "flygbashistorikern" Mikael Stockman FBH/Väst
Lennart A skrev:Ja, detta bör vara Ripa-fältet, även om formerna inte stämmer idag med hur fältets gränser gick. Tror att platsen är rätt.
Vet inte var Åhusbasen låg. Av den reservvägbas som fanns mellan Uppsala och Björklinge ser man heller inga spår idag. Naturens egen "återtagning"?
Lennart A
Peter Andersson skrev:Framom Syd/norr i Eneryda finns kvar och används idag som timmerupplag. Bakom/Uom fanns utmed Rv23 mellan Eneryda och Liatorp. Dessa är numera rivna.
/Peter
Ingemar Strandberg skrev:Hej,
Jag fick basboken idag, och efter att ha bläddrat genom den så är jag impad. Jag saknar dock skisser på samtliga fält med exakta kartlägen.
Men jag är ändå impad.
Rakan mellan Åhus och Kristianstad ligger norr om Rinkaby. E22 utgör dess norra begränsning. Åtminstone sas det så på 70-talet då jag tjänstgjorde på milostaben. E22 viadukt angavs vara ett lämpligt flygplanvärn.
Ingemar
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster