Moderator: Sven-Erik Jönsson
Lars Sundin skrev:Hittade i min dator en (ej helt komplett) artikel ur "Flyg" nr 12 år 1945 där flygföraren av en S 16 berättar om nedskjutningen 14 maj 1944. Kom så småningom på att jag skannat den ur Norrbohm/Skogsbergs bok om F 11, "Över land och hav". Skannade om den:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... eimann.jpg
Man noterar att det var två ensitsiga jaktplan som anföll. Kanske man hade olika uppfattning om vem som sköt den avgörande salvan.
Arne M skrev:........
Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30?
Bengt Ekbladh skrev:Arne M skrev:........
Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30?
Någon som är sugen på fortsättningen, på sid 30?
Finns intresse kan jag skriva av.....scannern saknas, det är en spalt och "författaren" är Jens Reimonn.
hör av er!
Bengt
De nu funna dokumenten visar att det var Fw Paul Schalk som skötte om de båda nedskjutningarna den 14 och 15 maj 1944. "Gefechtsbericht" skriven av Schalk själv, förhör med densamme med namngivna förhörsledare och protokollant, och slutprotokoll från Luftflottenkommando 1 till Oberkommando Luftwaffe/Führungsstab är alla entydiga.Lars Sundin skrev:Jag kan inte förklara uppträdandet av de två namnen för till synes samma nedskjutning; rotekamraten vid den första (?) är ju namngiven (Zacharias) i Krenslers text.
Arne M skrev:Bengt Ekbladh skrev:Arne M skrev:........
Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30?
Någon som är sugen på fortsättningen, på sid 30?
Finns intresse kan jag skriva av.....scannern saknas, det är en spalt och "författaren" är Jens Reimonn.
hör av er!
Bengt
Ja tack! Jag vill gärna läsa vad som står i sista spalten!
Redan på semester?Hans Krensler skrev:
Vad beträffar Gerhard Frenzel och varför han i Widfeldts böcker står som nedskjutande pilot - ber jag att få återkomma. Från vanligtvis mycket tillförlitlig källa har jag hört att "Bo Widefeldt givit bort det mesta av sina samlingar till grabbarna i Halland. De har där inrättat ett "nödlandar museum"."
Så om någon av "grabbarna från Halland" läser den här tråden - kanske de kan titta efter om de svenska dokumenten från Caproni-nedskjutningarna fortfarande existerar...!?
Mvh
Hans Krensler
Michael Forslund citerar möjligtvis Bo Widefeldt här (Tyska Nödlandare) om den första nedskjutningen - en sats som jag redan citerade i mitt första inlägg...Bengt Ekbladh skrev:>>Caproni-planen sköts helt klart ner av jaktpiloten Paul Schalk och ingen annan.>>
skriver Hans Krensler»
Tittar man i:
Caproni
Ca R.P.B./S
B 16A-S 16A o B
T 16A- Tp 16A........(.298 sidor)....av Mikael Forslund
Finner man (om 3304)
>>Enligt uppgifter i Tyska arkiv skall ett oidentifierat fpl. (sannolikt 3304) ha skjutits ned av Feldwebel Paul Schalk i en Messerschmitt Bf 109 klockan 06,56 (lokal tid) Det Tyska jaktflygplanet ingick i 6./JG 5 baserat i Libau>>
Mikael säger om 3335 inget om vem som sköt ner henne.
Lars Sundin skrev:De personer som håller ordning på nödlandarna i Sverige och som bygger mycket på Widfeldts forskning har en ambitiös webbsajt på http://www.forcedlandingcollection.se/ Man kan ju fråga där. Gruppen förekommer även på Facebook.
På sajten listas de två Fw 189 som kom till Bulltofta 8 maj 1945 men Frenzels namn nämns ej och bara ett plan (det andra) visas på bilder.
Hans Krensler skrev:
Genom de "nyfunna" dokumenten vet vi nu att Paul Schalk sköt ner båda Caproni-planen - se ovan. Vad vi emellertid inte vet är varför en helt annan pilot, Gerhard Frenzel, fick "äran" att skrivas in som den pilot som sköt ned det första svenska planet.
Det måste finnas svenska dokument någonstans som ger klarhet i den saken - och som Bo Widfeldt måste ha haft som grundlag för det som han skrev i Tyska Nödlandare och In Memoriam...!
Mvh Hans Krensler
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst