485, S 5C

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

485, S 5C

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:49

485
S 5C
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: X
Tillverkningsår: 1936


1936 Levererad till F2,märkning 2-85
1936-06-30 Godkänd
1937-09-17 Haveri vid Kurrholmarna,Karlskrona.Felmanöver och materialfel (bristning i vingduk).Ff Svante Thunér och fs löjtnant Sven Holmberg hoppade.Vraket bärgades och fördes till Karlskrona.
1938-03-04 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 485, S 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 jul 2014, 08:00

S 5C
485
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: X

Godkänt 1936-06-30
Till F 2 förråd 1936-07-09. Motor typ My VI nr 32.
Märkning 2-85
I tjänst 1936-07-10.

Haveri 1936-08-17
Motor: My VI nr 32
Besättningen ff fänrik Werner, fs reservoff. asp Ekdahl, Sundén oskadad
Orsak till haveri: Haveriet har föranletts av felbedömning av möjligheten att under rådande förhållanden kunna utföra sväng samt felaktigt utförande av svängen.
Skador flygplan: Höger bärplan: Avslaget till en längd av c:a 2 meter från spetsen. Bärplanet kass. Höger flottör: Stukad i främre delen. Undre slitlisten av. Däcket tryckt (veckat) på ett avstånd av c:a 2 meter från förstäven. Reparabel.

Förråd 1936-10-14.
Till CVV 1936-12-02. Mindre översyn. Motor typ My VI nr 28 inmonterad.
Förråd 1937-04-30.
I tjänst 1937-05-01.

Haveri 1937-07-29
Motor: My VI nr 28
Ff fänrik von Essen oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning under svåra förhållanden.
Skador flygplan: Främre distansröret något i dess högra infästn. Högra främre landn.ställsstötta bockad. Höger flottör fack I mindre sprickor i spant 1 o. 2, fack II spant 1-2-3 knäckta, fack III spant 1-2 knäckta.

Haveri 1937-09-17 vid Karlskrona.
Motor: My VI nr 28
Besättningen, ff furir Svante E Thunér, fs löjtnant Sven E Holmberg räddade sig med fallskärm.
Orsak till haveri: Vingbrott under dykning omkr. 45°.
Skador fpl: Totalhaveri
Skador motor: Brott å växelkåpa, kylflänsarna å cyl. stukade. Ventilstängerna och vippbryggorna snedvridna och förskjutna. Drivanordning till Elipsestart demolerad. Avgasrör, avgassamlare och townendring demolerade, propellern sönderslagen. Motorn vattenskadad.

Kasserat 1938-03-04
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 485, S 5C

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 21:42

Leif Fredin skrev
>>Haveri 1937-09-17 vid Karlskrona.
Motor: My VI nr 28
Besättningen, ff furir Svante E Thunér, fs löjtnant Sven E Holmberg räddade sig med fallskärm.
Orsak till haveri: Vingbrott under dykning omkr. 45°....Skador fpl: Totalhaveri >>

1937-09-17 -- S 5C -- 485 -- F 2
Havet mellan Kokebus/Kurrholmarna (Karlskrona)
Haveriet har inträffat under luftförsvarsövning. Fpl - tillhörande "fiende"-styrkan - har varit beordrat att utföra målflygning för KA2, varunder markerade bombanfall skulle utföras mot vissa befästningar nära Karlskrona. Under övningen skulle markeras hög- och lågbombfällning, samt om möjligt även störtbombanfall.
Ff (Thunér) har från 2.000-3.000 m höjd verkställt dykning mot ett visst mål med hög hastighet - omkring 340 km/tim - och brant dykning - omkring 45 grader. Under slutet av dykningen har vingduken lossnat, först på vänster vinge, varvid fpl råkat i brant vänster spin. Samtidigt med detta har troligen vingbrott inträffat och höger vingspets rivits loss. Efter resultatlösa försök att häva spinrörelsen har ff lämnat fpl med fallskärm (Corona).
I samband med uthoppet slog ff med höger ben mot stabilisatorn och fick en muskelbristning i högen vad. Fallskärmen har fungerat u.a. och ff räddades av en tillskyndande båt. Även fs har efter att ihopsamlat kartor och övriga detaljer, företagit fallskärmsutsprång (Irving) samt oskadad landat i vattnet, där han snabbt räddades av tillskyndande båt.
Fpl har efter det att besättningen lämnat det fortsatt en oregelbunden spinrörelse ned i vattnet där det totalt sönderslagits. Vraket bärgades och infördes till ÖVK.
Orsaken till haveriet har varit felmanöver, i det att ff ansatt för brant dykning med för hög hastighet, i kombination med materielfel (bristning i vingduk).

Källa: http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster