16076, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16076, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 17 sep 2013, 19:03

16076
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-529
Tillverkningsår:

Ex: 42-12282(USAAF),FE795(RAF)

1947-01-15 Till F16 Kod F16-76
1947-06-07 Godkänd
? Till F20 kod F20-77
1972-03-30 Kasserad, fpl-typen utgår.
1972 Till CVMV. Såld till Lance Aircraft Supply,Dallas,Texas,USA.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16076, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 okt 2013, 08:07

16076
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-529

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12282)

Ex RAF Harvard IIB FE795

Levererat till F 16 1947-01-15 som 16002. Motor typ Wp nr 21034.
Registreringsnumret ändrat till 16076 jämlikt FF skrivelse nr MF 16:127 daterad 1947-03-24.
Godkänt 1947-06-07
Märkning 16-76

Haveri 1947-08-27 vid Sövdeborgsfältet
Motor: Wp nr 21034
Ff vpl Mats Gezelius (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken (med 26031)
Skadornas omfattning: Propeller, höger vinge, avgassamlare och avgasrör, beklädnadsplåt till motorkåpa samt
oljerör.
Beräknad kostnad 15.300:- (tillsammans med 26031)

F 10 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1947-08-27
Klar ?
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-02-03
Klar 1949-06-07
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-12-09.
Inmontering klar 1949-12-13.
Klar för leverans 1949-12-21.
Till F 16 1949-12-21.

Haveri 1950-02-15
Gångtid efter LF 100 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
I samband med utrullning efter landning kolliderade fpl 16090 med fpl 16076. Skador uppstod å fpl 16090 högra vinge och 16076 vänstra vinge. Skadorna inskränker sig till yttre delen å vingarna. Orsaken synes vara att förstnämnda fpl haft för hög hastighet i landningen.
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras vid flottiljen.

F 16 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-01 (?)
Klar 1952-05-14

Haveri 1955-07-27. Kollision med kraftledning mellan ön Frebbenholm och fastlandet vid Kulla, Söderön, Östhammar.
Vindruta, propeller, motorplåtar skadade.

F 16 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1955-09
Klar 1956-11-10
Till CVM för H-tillsyn.
Påbörjad 1958-01-21
Klar 1958-03-22

Haveri 1960-07-07. Buklandning

F 16 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1960-08-12
Klar 1960-10-14
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1961-09-13
Klar 1961-10-10
Märkning 20-77 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-12-10
Klar 1966-01-28
Överfört till FFV-CVMV för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30
Senast redigerad av Leif Fredin 12 mar 2016, 22:32, redigerad totalt 4 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 16076, Sk 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 jul 2015, 22:11

1947-01-15 Till F16 som 16002
Registreringsnumret ändrat till 16076 jml MF 16:127 daterad 1947-03-24.

Leif skrev 16 jan 2010
viewtopic.php?f=1&t=2072&p=11112&hilit=16076&sid=e256f77fc369a4c9b2118f930b6d5250#p11112

Citat ur skrivelse från F 5 till Flygförvaltningen, daterad 1947-03-15:
”Vid F 5 har fpl typ Sk 25 och Sk 14A tilldelats fljnr som korrespondera med regnr. Så har t ex ett fpl Sk 14A med regnr 14008 fått fljnr 108 och ett fpl Sk 25 med regnr 25042 fått fljnr 242. Detta system har möjliggjort att man med kännedom om det ena numret direkt kan fastställa det andra utan att behöva slå i journaler och liggare. Sk 14 A upptager härigenom fljnr 101-190 och Sk 25 fljnr 232-320.

De båda Sk 16 som anlänt till F 5 från CVA ha regnr 16001 och 16004. Jag förmodar att mellanliggande nr ha tilldelats F 20.

Vid den dagliga programskrivningen vid aspirantskolan och ur stations- och verkstadssynpunkt är det önskvärt att fljnr komma i löpande följd.

Jag får därför vördsamt anhålla att, därest detta kan ske utan större olägenhet för CVA, F 5 tilldelas Sk 16 med regnr i löpande följd fr o m 16001.”

I en skrivelse från Flygförvaltningen daterad 1947-03-24 bestämdes att fpl tilldelade F 5 skulle ha nummer från 16001 och fpl till F 20 skulle ha registreringsnummer från 16076.

Numret 16002 ändrades alltså till 16076. Numret 16002 blev ledigt och användes till en Sk 16 som levererades till F 5 1947-05-17.
Bengt Ekbladh
 

Re: 16076, Sk 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 sep 2019, 18:29

16076, Sk 16A

OM Kollision på marken (med 26031.Haveri 1947-08-27 vid Sövdeborgsfältet)...Mustangen fd. kamo målad!
se
viewtopic.php?f=37&t=10609&p=53780#p53780
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster