21130 J 21A-1

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21130 J 21A-1

Inläggav Leif Fredin » 09 feb 2014, 15:35

21130
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1946-08-06
Godkänt 1946-08-14

Totalhaveri 1947-02-10, 600 m från bana 00, F 9 Säve. Märkning 9-blå U.
Motor: DB 605 nr 2066
Ff vicekorpral Gösta Borgstedt (GFSU:1) omkom

Orsak till haveri: Nödlandning. Motorstörning.

Kasserat 1947-02-22. Gångtid 33:00 tim. Antal flygningar 45 st. Med motor typ DB 605 nr 2066
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21130 J 21A-1

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 maj 2015, 21:07

21130 J 21A-1 - Haveri 1947-02-10, Säve
Händelseförlopp
Haveriet inträffade 600 m från bana 00 på F9 i Säve och i samband med landning efter avancerad flygning pga motorstörningar.
Omedelbart vänster fältet på en höjd av ca 300 m inträffade en kraftig motorstörning. I stället för att då fullborda den inledda landningsmanövern med ingång framifrån "märket" har ff svängt tillbaka för att sedan efter högersväng söka komma in på bana 04 eller 00. Pga den mycket reducerade motoreffekten har dock fpl snabbt förlorat höjd och efter urgången ur högersväng har höjden varit otillräcklig för att fpl skulle kunna nå fram till fältet.
600 m från bana 00 tog fpl mark med höger bom 20 m framför en stengärdesgård. Efter ytterligare 15 m tog vänster bom mark varpå fpl kolliderade med gärdesgården. Fpl och motor skiljdes från varandra och bränsletankarna fattade eld.
Vid den häftiga stöten utlöstes stolkanonen och ff slungades sittande i stolen ur fpl och föll med huvudet först mot marken. Ff (CB) omkom omedelbart vid nedslaget.
Orsaken till haveriet har varit att en kamaxel pga bristande kylning överhettats och bräckts loss. (ff: vpl ff, vk/GFSU:1)

se....http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 

Re: 21130 J 21A-1

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 feb 2016, 16:52

J 21A-1...21130--F9-blå U
Haveriet inträffade 600 m från bana 00 F9,på en åker i Alleby vid den sydvästra fältgränsen.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst