av Leif Fredin » 27 feb 2015, 08:15
Haveri 1962-02-03
Ff 1.fältfl K G Svensson
Ur haverirapport:
Däckpunktering under körning på marken.
Provet avsåg kontroll av motorfunktion efter nedkylning av fpl till temp <-20°. Kontrollen utfördes med fpl rullande på banan. Vid mötande motorpådrag erhöll fpl rel hög rullhastighet, varför ff utförde flera hårda inbromsningar. Härvid överhettades fpl bromsar med däckspunktering och brand som följd. Fpl erhöll mycket stora skador i samband med branden. Ff undkom oskadd.
Rapporten omfattar 24 sidor, någon haverikommission var inte inblandad eftersom dessa oftast sammankallades vid haverier med dödlig utgång. Förhör med föraren torde med största sannolikhet ha förekommit.
Hela rapporten är tillgänglig på Krigsarkivet, bl a Flygstaben, Flygsäkerhetsinspektionen, Serie EII, Inkomna haveridokument, 1962 volym nr 77
Kasserat enligt FF skrivelse UHD A570:61 till FC daterad 1962-08-30.