Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav edtcami » 02 feb 2015, 15:33

Jag har en undran om någon känner till mer om ett ev haveri på Gålö under 50 eller 60 talet
Min Far hade sedan länge båtplats ute på Gålö så jag är mer eller mindre uppväxt därute
Han nämnde något om att ett av flygvapnets “jetkärror” gick med nosen rakt ner i hög fart på en åker som ligger i korsningen Oxnövägen/Nya Vägen (59.089410, 18.246362 koordinaterna på Googlemap)) och jag skulle faktiskt vilja veta mer om denna ev haveriplats
Jag minns att det ända in på 80 talet var en cirkel på ca 20 – 30 meter som inte växte något på åkern, gör det idag dock.
Var enda gång jag åker förbi där så tänker jag att nu måste jag ställa frågan till rätt person för att en gång för alla få veta vad som egentligen hände där.

Hälsningar
Mikael Rosander
edtcami
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 feb 2015, 11:36

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2015, 17:06

Hej.
Vet du om det var ett fallskärmshopp tro?

Det finns även ett "döds-haveri" ::
1960-08-02 …J 34 ..34076 ..F18-gM …Gålö .IBG Pettersson ..sjukdom ? .T-hav
Skall se om jag har mer exakt nedslagsplats där, kan ju ha hamnat i vattnet.
Bengt Ekbladh
 

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav edtcami » 02 feb 2015, 17:29

Hej, ingen aning, enligt min far så omkom piloten men han var rätt bra på att skarva berättelser så man får ta det med en nypa salt
Att ett plan havererat där råder troligtvis ingen tvivel om eftersom det inte växte något där förrän in på 90 talet, har för mig att flygfotogen kan vara mycket skadligt
edtcami
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 feb 2015, 11:36

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2015, 17:43

Hej igen.
Kollade nedslagsplats för J 34 ..34076 ..F18-gM..1960-08-02
Tidning säger :::
>>Flyghaveri vid Årsta
Vid ett flyghaveri på tisdagseftermiddagen ((2/8)) omkom ff Ingvar Bengt Gustav Pettersson från Södertörns flygflottilj, F18 Tullinge.
Pettersson övade avancerad flygning med en J 34 Hawker Hunter på höjder upp till 5000 m varvid han av hittills outredd anledning förlorade kontrollen över flygplanet ,
som tog mark vid LIÅKER på Gålön strax öster om Årsta havsbad.
Föraren torde ha omkommit vid nedslaget.
Vädret var vid tillfället bra.
FF Pettersson var 22 år gammal,bördig från Visby och ogift.>>

Har ingen hav. rapport, men "IN Memoriam" säger::
FF ev sjukdom och /eller svimning under avancerad flygning.

Är det haveriet du söker eller tycker du att något inte stämmer med hörsägen/minnesbilden?
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav Lars Sundin » 02 feb 2015, 17:47

Jo, det är det J 34-haveri som Bengt E nämner. Piloten omkom, planet slog ned i mjuk mark nära vägen vid Liåker (nära vägskälet vad jag förstår). En lokal webbtidning, Taurnet, tog upp haveriet och bl a ett ögonvittne, liten pojke vid haveriet, intervjuades. Nedslaget hade skett nära honom och med stor kraft. Bärgningen var mycket svår. Det var rätt nära. Saken var även uppe på SFF forum.

Journalisten på Taurnet (en nu nedlagd ideell satsning av honom) forskade och det blev några insändare bl a från SFF "officiellt", från mig själv som vart nyfiken efter att ha läst om haveriet i en hembygdshistorikers bok om Gålö där uppgifterna skrivna bara 20-30 år senare var närmast mytiska, samt några fler. Tänkvärt

Kanske jag hittar något i min dator. Om du kontaktar mig på min e-postadress (framgår av min blogg larsan13.wordpress.com ) eller i forumets medlemsuppgiter) ska jag försöka sända dig litet av vad jag sparat i min dator.

Lars Sundin, Handen, "En blogg i det blå"
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2015, 18:21

Lars Sundin skrev::
Kanske jag hittar något i min dator. Om du kontaktar mig på min e-postadress (framgår av min blogg larsan13.wordpress.com ) eller i forumets medlemsuppgiter) ska jag försöka sända dig litet av vad jag sparat i min dator.

Herr Sundin kanske även vill delge oss andra om omständigheterna runt haveriet?
Samt vad heter ”hembygdshistorikerns bok om Gålö ”

Välkomnar även "edtcami" i forumet
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav edtcami » 02 feb 2015, 20:56

Då var den saken utredd, ber att få tack så mycket för hjälpen
Min far berättade att planet slog ner så hårt så man inte lyckades bärga hela planet och piloten så det verkar ju stämma.
Lite skrämmande att se hur pass länge jorden var obrukbar pga flygbränslet, minns väl att "ringen" på åkern minskade för varje år för att nu vara helt bort, finns inga synliga spår kvar, kan inte erinra mig hur länge det var men åtminstone till mitten eller slutet på 80-talet

Hälsningar
Mikael Rosander
edtcami
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 feb 2015, 11:36

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav Klas Andersson » 03 feb 2015, 07:53

Jag har tidigare hört att det planet och piloten skall vara kvar eftersom det slog ner i en "mosse"
Det finns ju flera piloter (minst 3 )som är kvar i marken eftersom de slagit ner i torvmossar ,mm
vilket gör det omöjligt få fram grävmaskiner och även hålla vattnet borta när man kommer ner någon meter.

men nu talas det om en åker ? var det åker redan vid haveriet ? eller är det senare utdikat så det blivit åkermark ?
vid ett haveri med en J21 så grävde man ner till 6 meters djup innan man hittade motorn
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _21351.pdf

var piloten kvar i hålet här på Gålö borde man rimligen grävt djupare än det om piloten var kvar .
vore intressant läsa Haverirapporten ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Haveri på Gålö 1960-08-02 …J 34 ..34076 ..F18-gM

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 feb 2015, 22:22

Klas skrev::
Jag har tidigare hört att det planet och piloten skall vara kvar eftersom det slog ner i en "mosse"
Det finns ju flera piloter (minst 3 )som är kvar i marken eftersom de slagit ner i torvmossar ,mm
vilket gör det omöjligt få fram grävmaskiner och även hålla vattnet borta när man kommer ner någon meter men nu talas det om en åker ? var det åker redan vid haveriet ? eller är det senare utdikat så det blivit åkermark ?
….....
var piloten kvar i hålet här på Gålö borde man rimligen grävt djupare än det om piloten var kvar .
vore intressant läsa Haverirapporten ?

Lars S skriver::
En lokal webbtidning, Taurnet, tog upp haveriet och bl a ett ögonvittne, liten pojke vid haveriet, intervjuades. Nedslaget hade skett nära honom och med stor kraft. Bärgningen var mycket svår. Det var rätt nära. Saken var även uppe på SFF forum.
Undrar vad skrevs om nerslaget !?....gamla forumet frågas?

Ja var åkern en fd. mosse?...rätt sank fortfarande?
Som sagt Haverirapporten bör väl säga något?

Om man sen kollar ”saknade”piloter är det väl ett antal som hamnat i Östersjön och inte återfunnits.
Står ibland ”sökningarna avslutats pga. för lång tid gått och sannolikheten att piloten överlevt ej finns”

Men finns meruppgifter om Gålö-haveriet?.....
Tidningsuppgiften jag har kommer från Gävletidningar....tex.Östgöta tidn. Kan ev. ha meruppgifter
skall se om något mer kan hittas
Har någon annan mer uppgifter om Haveriet?
Uppgiften ;planet slog ned i mjuk mark nära vägen vid Liåker finns ju oxså
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Haveri på Gålö under 50 eller 60 talet

Inläggav Lars Sundin » 04 feb 2015, 08:45

Mitt intresse för haveriet väcktes vid läsning av Tore Eliassons hembygdsbok "Gålö - strövtåg i tid och rum" (Hanvedens förlag, ISBN 91-87736-18-7, tryckt år 1990) där på ett ställe författaren helt kort skriver:

"..Ett obetydligt grustag fanns vid Liåker. Nedanför korsningen mellan stora vägen och "Nya vägen", den som leder fram mot Noor fanns tidigare en sumpig äng, numera utdikad åker. Här störtade för 25-30 år sedan ett flygplan. Det bildade vid störtningen en stor krater och försvann så djupt ner i marken, att man aldrig hittat det eller rester därav."

Klart jag blev intresserad (kanske ett ryskt plan!) och skrev i januari 2000 till lokaltidningen Taurnet som tog upp saken som jag nämnt tidigare.

Har man inte läst haverirapporten ger AHR:s bok om Hunter i Sverige en sammanfattning:


"1960-08-02, 34076 F 18-gM: Under ett pass som avsåg övning i undanmanöver med halvroll med start kl 11.30 havererade flygplanet efter endast tio minuter...Flygplanet har med stor hastighet och i brant vinkel träffat marken och totalhavererat varvid föraren omedelbart omkommit.

Haveriorsaken har inte med säkerhet kunnat fastställas. Det är dock troligt att föraren till följd av begynnande infektionssjukdom haft en nedsatt g-resistens och därför kan ha drabbats av medvetslöshet. Övningen har i sin uppläggning medfört att föraren utsattes för långvarig och kraftig g-belastning."

På forumet kom ca 7 inlägg under år 2000 samt fler inlägg (>15) mars-april 2002. De handlade till allra största delen om i vilken utsträckning förarens kvarlevor bärgats och huruvida ett minnesmärke borde sättas upp. Lennart Berns fick därvid tillfälle att redogöra för FV:s Minneshall. En parallell drogs med ett haveri i Småland. En person (knuten till sajten G-kraft) hade studerat haverirapporten och lagt ut en del på webben. Länkarna är nu brutna och jag har inget minne av att jag tittade på dem.


Jag föreställer mig att nedslagsplatsen är belägen ganska mitt i kartbilden:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... hplats.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst