35228 J 35B
...
Totalhaveri 1964-03-20 vid F 10, Ängelholm
OBS Märkning== F18-228Tommy Jazze Johansson säger på Fb::
Planén fram till sättning synes ha utförts normalt. Omkring 100 m minus banänden hade ff dragit av gasen till tomgång.
I samband med sättning hörde ff en kraftig smäll samtidigt som flygplansnosen gick ner och slog i banan med våldsam kraft.
ff tappade därvid greppet om styrspak och gasreglage.
Han såg något, som han uppfattade som vänster huvudställshjul, segla förbi.
Flygplanet studsade upp igen under samtidig gir- och rolltendens åt vänster.
Sedan ff skevat höger, studsade flygplanet två gånger i banan under kraftig gir åt vänster och kasade därefter ut på fältet till vänster om banan.
Flygplanet fortsatte ca 300 m, passerade Käglesån och slog i norra åbrinken samt stannade efter ca 10 m.
Ff förlorade troligen medvetandet under en kort stund. Han kunde därefter koppla loss sig och lämna flygplanet. Han erhöll en lindrigare ryggskada.
Stora skador uppstod på flygplanet.
Orsaken till haveriet var att ff i den rådande sidvinden icke helt kunnat bemästra sättningsmomentet.
Haveriorsak felbed. Ffl 1 K G Borg. Oskadd
Haveri på grund av felbedömning. Fältflygförare(pilot) var K G Borg.
Tillägg::
Drakenboken // Widfeldt , sid 167 säger::
""
Drakenhaveri nr.8640320 F10 Ängelholm J 35B (prim) 35228 F18 kod
28...(==DET är ju FEL om man kollar bilden))
felbed. Ffl K.G.Borg (TIS:Ä) oskadd, Flygkroppen knäckt landn-hav.""
Bild::
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B560AC9