480, S 5C

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

480, S 5C

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:39

480
S 5C
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: P
Tillverkningsår: 1935


1935 Levererad till F2,märkning 2480,2-80,2-22,2-55,2-68
1935-04-12 Godkänd
1945-03-29 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 480, S 5C

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2014, 09:13

S 5C
2480
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: P

Godkänt 1935-04-12
F 2 förråd 1935-04-15. Motor typ My VI nr 26.
Numrerat 2480
I tjänst. 1935-05-02.
F 2K 1935-09-30. Liten översyn. Motor typ My nr 34 inmonterad.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-80
Registreringsnummer 480 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Till CVV 1936-04-01.
Förråd 1936-04-28.
I tjänst 1936-05-09.
Förråd 1936-10-27.
Överlämnat till F 5 1936-10-28 som lån

Haveri 1936-11-05
Orsak till haveri: Påkört.
Skador flygplan: Vänstra vingens främre balk avslagen nära vingspetsen. Randbågen knäckt. Framkantfanéret spräckt på diverse ställen. Ett par spryglar brutna.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr

Till CVV 1936-12-01. Mindre översyn. Motor typ My VI nr 18 inmonterad
I tjänst 1937-06-30

Haveri 1937-07-02
Motor: My VI nr 18
Ff löjtnant Runefels oskadad
Orsak till haveri: Haveriet föranlett av bedömningsfel i samband med landning beroende på vingglidning med låg fart och för sent insatt manöver för uttagning.
Skador flygplan: Främre distansröret bockat på mitten. Bb frontstötta knäckt. Inre diagonalstötta bb knäckt. D:o stb bockad. Ett stagrör i flygkroppens undre främre del bockat. Div. skador å vingklädseln. Mindre spricka i klädseln å fenans nedre del. 2 rader skruvar i botten bb flottör intryckta.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Till CVV 1937-07-11.
CVV. Översyn efter haveri. Impregnerad W 25 och W 26. Flottörer typ 3.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-06-28.
I tjänst 1938-07-01.
Förråd 1938-08-17.
I tjänst 1939-01-16.
Förråd 1939-05-25.
Till CVV 1939-05-27. Liten översyn. Motor typ My VI nr 30 inmonterad
Formation 1939-09-04.

Bild

Förråd 1940-01-11.
Formation 1940-01-20.
Till CVV 1940-06-17. Stor översyn. Motor typ My VI nr 18 inmonterad
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-22
Förråd 1940-09-27.
Formation 1940-10-02.
Förråd 1940-10-11.
Formation 1940-11-08.

Haveri 1941-03-25 Märkning 2-55
Motor: My VI nr 18
Ff fanjunkare Schenning oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skador flygplan: Stöttor i landningsstället krökta. Vänster flottör skadad i botten samt infästningarna till landningsställsstöttorna. Klädseln på vänster vinge i närheten av vingroten, rynkig.

Verkstad 1941-03-28. Reparation efter haveri.
Formation 1941-07-17.
Förråd 1941-10-31.
Formation 1941-11-14.
Förråd 1941-11-15.
Formation 1941-12-10.
Kasserat 1945-03-29. Gångtid 1288 tim. Antal flygningar 2000 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst