Hitler i svenskt luftrum 5 juni 1942?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Hitler i svenskt luftrum 5 juni 1942?

Inläggav Jan Forsgren » 11 aug 2008, 12:35

Hej!

I samband med sökande efter annat, hittade jag nedanstående notis i Västerbottens Folkblad 7 maj 1945, s. 9.

"Hitler nära döden, då han flög över Forsmobron 1942

En svensk kula hade kunnat döda Adolf Hitler i Forsmo ovanför Sollefteå den 5 juni 1942. Och Sverge (sic) var den gången i sin fulla rätt att skjuta, men det lossades inget skott.
MT är nu i tillfälle att lätta på förlåten t. den remarkabla händelsen, som endast ett fåtal initierade haft kännedom om. Den 4 juni 1942 fyllde Mannerheim 75 år, och Adolf Hitler, som då ännu var den obrutne segerherren, uppvaktade personligen den finske överbefälhavaren. Färden till Helsingfors gjorde Hitler pr flyg via Trondheim, där han tog kurirflyget till norra Finland. Denna tyska kurirrutt gick som bekant över Ångermanland och passerade söder om Resele samt över en del av Västerbotten. Den 5 juni, då Hitler återvände samma väg, tappade emellertid det tyska planet kursen och strök ovanför Forsmobron. Det såg mycket otäckt ut, berättar ögonvittnen. Luftvärnsförbandet vid bron öppnade emellertid inte eld. Planet var inte längre från bron än att det kunde ha träffats.
Det bestyrkes att det tyska kurirflyget denna dag hade satt in ett särskilt kraftigt plan."

MT står eventuellt för Medelpads Tidning (?), som inte finns vid Carolina Rediviva. Hitlers besök i Finland är väldokumenterat. Dock, är ovannämnda att betrakta som en skröna?

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Lars Sundin » 11 aug 2008, 13:47

Hitler och Mannerheim möttes i Immola, i sydöstligaste Finland. Mötet skedde med kort varsel, dagen innan kom några kontaktmän flygande från Hitlers högkvarter i Östpreussen (?) för att meddela Führerns avsikt. Snabba ryck! Se http://www.ifz-muenchen.de/heftarchiv/1993_1.pdf

Jag har litet svårt att tänka mig att Hitler anlände/återvände via Norge. Är något besök där känt? Om inte, så var det ju en lång omväg. Säkert känner våra finska vänner till mycket mer om detta möte (varifrån en unik inspelning av Hitlers röst finns). Hasse Wind flög visst eskort.

Tillägg: På http://www.geocities.com/finnmilpge/fmp_4_6_1942.html fann jag nu en bekräftelse på mina antaganden om att Hitlers färdväg var Östpreussen -Immola-Östpreussen. På ett annat ställe kan man finna uppgifter om ankomst- och avresetid för Hitler; vill minnas han startade kl 18.00 ungefär (kvällen 4 juni) och att banketten började kl 19.00.

Spårspring, fy!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav arne wallen » 13 aug 2008, 18:26

Försökt här hitta nåt som skulle passa in men ingenting.
Håller på Lars upphittade, ingenting i finsk flyghistoria stöder en sån tanke att Adolf skulle ha åkt värsterut.
Ingen aning om nåt kurirplan skulle kört denvägen,alltid möjligt, en hel massa med flygningar var så hemliga att dom inte finns uppskrivna nånstans.
Historian om fabrikspipan nära fältet som Hitlers plan nästan träffade är med stor sannolikhet även en historia för sig, Wind berättar om den men många andra piloter från den tiden är av annan åsikt.
Intressant om man visste mera om händelsen ifråga.
h:aw
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Hitler i svenskt luftrum 5 juni 1942?

Inläggav Lars Sundin » 14 aug 2008, 14:12

Jan Forsgren skrev:
........

I samband med sökande efter annat, hittade jag nedanstående notis i Västerbottens Folkblad 7 maj 1945, s. 9.

"Hitler nära döden, då han flög över Forsmobron 1942

.........



Det kan ju vara kul att se hur den imposanta Forsmobron såg ut, som Adolf H säkert aldrig såg och som jag nog inte kommer att se heller. Vi har alla något gemensamt - ingenting är ovidkommande.

Se http://www.jvgfoto.se/default0.asp?p=1-4-10-6&pp=2

Lars S, uppvuxen med Cyrillus Johanssons Årstabron - oöverträffad (även om den nya dikt parallella kompletterande helt annorlunda bron över Årstaviken inte är så pjåkig). Vi från Gävle kan vi ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Hitler i svenskt luftrum 5 juni 1942?

Inläggav Arne M » 14 aug 2008, 15:46

Lars Sundin skrev:
Jan Forsgren skrev:
........

I samband med sökande efter annat, hittade jag nedanstående notis i Västerbottens Folkblad 7 maj 1945, s. 9.

"Hitler nära döden, då han flög över Forsmobron 1942

.........



Det kan ju vara kul att se hur den imposanta Forsmobron såg ut, som Adolf H säkert aldrig såg och som jag nog inte kommer att se heller. Vi har alla något gemensamt - ingenting är ovidkommande.

Se http://www.jvgfoto.se/default0.asp?p=1-4-10-6&pp=2

Lars S, uppvuxen med Cyrillus Johanssons Årstabron - oöverträffad (även om den nya dikt parallella kompletterande helt annorlunda bron över Årstaviken inte är så pjåkig). Vi från Gävle kan vi ;-)


Visst är både gamla Cyrillus Johansson-bron och den nya Årstabron riktigt imponerande. Den nya är t.o.m. riktigt vacker där den smälter in i miljön på ett föredömligt sätt utan att gamla bron blir lidande. Den gode Cyrillus var förstås från Gävle men nya bron har ritats av den Londonbaserade arkitektfirman Foster + Partners som ligger bakom mängder av fantastiska byggnader runt om i världen. Ett exempel är den berömda kontorsbyggnaden the Gherkin i Londons City.

Nya Årstabron, the Gherkin med flera intressanta byggnadsverk kan beskådas på Foster + Partners sajt på nätet. Här är en direktlänk http://www.fosterandpartners.com/Projects/0801/Default.aspx till beskrivningen av nya Årstabron.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst