18115 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18115 B 18A, S 18A

Inläggav Leif Fredin » 16 maj 2014, 16:21

18115
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Första flygning 1944-06-01
Levererat till F 1 1944-06-27. Motorer typ STWC3 nr (V) 1051, nr (H) 1031
Godkänt 1944-08-02

Haveri 1945-01-31.
Motorer: STWC3 nr V.1051, H.1031
Orsak till haveri: Oljetappen å oljefiltret till vänster motor har genom okunnigt utförd justering förkortats så att den mist sin ventillyftande funktion. Vid provkörning efter 40 ts har 1. mek, trots att oljetrycket visat 0, för andra gången startat motorn.
Skador motor: Vänster motor nr 1051 skurit.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Överlämnat till F 11 1946-10-15 enligt fo B 110/46. Motorer typ STWC3 nr (V) 1033, nr (H) 1031
Till CVV för modifiering. Påbörjad 1946-08-21 (?), klar ?
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-07-19, klar ?
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-05-10
Modifiering klar 1950-07-11
Klart för leverans 1950-09-02.
Fpl hämtat 1950-08-02.
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1951-02-16 (?), klar 1951-08-15

Haveri 1951-10-06

Till CVV för reparation. Påbörjad 1952-01-16, klar 1952-03-26

Haveri 1953-06-10. Märkning 11-15

Till CVV för översyn, motorbyte. Påbörjad 1954-09-10, klar 1954-10-07

Haveri 1955-08-15
Motorer: STWC3 nr 1013, 1097
Besättningen ff fältflygare 1.gr Johansson (FFSU), fs löjtnant Vennsten (GFSU:2), fsig furir Persson (FFSU) oskadad

Kort redogörelse över händelseförloppet
Ff gick in i trafiken för landning och fällde ut landstället (Vk= 250 km/t). Höger landställsben gick ut normalt medan vänster landställsben ej låstes utan pendlade. Ff anbefallde fsig att pumpa ut landställ. Härvid inträffa-de dock ingen förändring. Då beordrade ff fsig att veva ut stället. Fsig vevade till dess indikeringsinstrumentet visade utfällt läge samt indikeringsknapparna å vingarnas översida visade läge utfällt. Trots detta vek sig vänster landställsben i landningen, som var normal.

Materielskadornas omfattning: Vänster yttervinge kraftigt deformerad. Kass. Vänster motorgondol och motorinkläd-nad deformerade. Reparabla. Vänster propellers samtliga blad krökta och nedslitna. Kass. Radarbomben sönderslagen. Reparabel.
Beräknad reparationskostnad kr 25.500:-

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av att fällstöttan för vänster landställsben brustit i svetsen vid övre ändstycket. Ingen kan lastas för det inträffade. Haveriet hänskjutes icke till åklagaren. Kronan vidkännes kostnaderna. Fpl repa-reras vid flygverkstaden.
Enär svetsarna i fällstöttorna synes vara dåliga kommer förslag till förstärkning att senare insändas.

Verkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-15 (?), klar 1955-10-31
Kasserat 1959-05-22.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst