Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 03 mar 2014, 10:25

Ja David, krisen i Ukraina har säkert inte minskat Gripens chanser...
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/19591663

De borgerliga partierna i Schweiz griper...tag i vad de kan för att få fram Gripens fördelar. Men den negativa inställningen till inköpet är i det schweiziska Folkets kommentarer fortfarande förhärskande - med råge...

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 16 mar 2014, 11:49

Hade det varit folkomröstning idag, så hade vi kunnat begrava det schweiziska Gripen-projektet. En representativ enkät genomförd av SonntagsBlick bland 1017 personer här i Schweiz, ger 62% mot och blott 32% för Gripen-inköpet... :-(

"...Laut einer repräsentativen Umfrage des Meinungsforschungsinstituts Léger im Auftrag des SonntagsBlicks droht dem SVP-Magistraten eine böse Schlappe. Das Volk will den Gripen zum Absturz bringen! Befragt wurden 1017 Personen in der Deutsch- und Westschweiz. 62 Prozent der 869 Stimmwilligen gaben an, ein Nein in die Urne legen zu wollen. Nur gerade 32 Prozent der Schweizer hat Maurer – Stand heute – auf seiner Seite."

TT-2734680-Maurer-Gripen.jpg
TT-2734680-Maurer-Gripen.jpg (62.57 KiB) Visad 113850 gånger


Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 20 mar 2014, 22:25

Kampanjen att kicka ut Gripen-köpet är fullt i gång - nu börjar man tvivla på att de utlovade s.k. motköpen i Schweiz överhuvudtaget har något med Gripen att göra. Vissa kompensationsaffärer som skall ingå i avtalet är inte helt nya - och enligt visst schweiziskt synesätt kan och får de inte räknas in bland de utlovade 2, 5 miljarder Franken (ca 18 miljarder SEK) "Offsetgeschäfte"...
http://www.rts.ch/info/regions/neuchate ... oires.html

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 30 mar 2014, 11:29

Mest lästa artikeln i dagens schweiziska tidningar:
Gripens radiosystem är tydligen certifierad av NSA. Enligt experterna är det så möjligt för amerikanska Secret Service att fånga upp spaningsbilder, ja t.o.m. att lamlägga planet....

http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/30667718

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 apr 2014, 20:39

Stämmer detta?
Man skall kanske inte bli så förvånad numera ...eller ?
Bengt Ekbladh
 

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 04 apr 2014, 22:45

Bengt Ekbladh skrev:Stämmer detta?
Man skall kanske inte bli så förvånad numera ...eller ?
Det finns säkert kompetentare här på forumet som kan svara på din fråga, men som jag vid ett tidigare tillfälle i lågt tonläge "utbrast" - här är det förvånansvärt tyst, mycket tyst, så...

...jodå, det stämmer - den amerikanska firman Rockwell-Collins svarar för Gripens "Funkbox". Framför allt är det mikroprocessorer som kommer från ami-sidan. Men, som det också mycket riktigt framhålls, US-made produkter sitter i de flesta moderna militärplanen - även franska Rafale har dem...och jag antar även i svenska maskiner...?

En av de schweiziska villkoren vid köpet av en ersättning för Tiger-F-5E var just att den nya maskinen skulle vara NATO-kompatibel. Därför NSA-certifiseringen. Men, som det sägs, Schweiz har/skall ha fullständig kontroll över planets software, vilket skall omöjliggöra manipulationer...tja, om det ändå vore så bra i vår "perfekta" värld :roll: ...I vilket fall, Gripen-motståndarna griper tag i allt som luktar manipulerat och slår till med storyxan! Populistiska rundslag typ värre!!

Eftersom SAAB inte kan dyka in i omröstningskampanjen - av kända skäl, se ovan - är det fritt fram för alla förståsigpåare och självvalda experter. Jag kan tyvärr inte översätta allt som dyker upp i de schweiziska tidningarna nu inför valet, och det är en hel del, men det verkar som en politisk och medial "Gripen-Bashing" nu tagit fart, en och en halv månad innan omröstningen. Det gäller i första hand kostnaderna - pengar som SP, gröna och vissa delar av de andra partierna hellre ser investerade i socialt, utbildning etc.

Här ett urval av artiklar under de senaste dagarna...för den som vill bättre upp sin tyska ;-) ...
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/21191301
http://www.nzz.ch/aktuell/schweiz/finan ... 1.18274435
http://www.derbund.ch/schweiz/standard/ ... y/18953704

gripen-referendum-2.jpg
gripen-referendum-2.jpg (24.3 KiB) Visad 113487 gånger


Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav LPI-Observer » 05 apr 2014, 13:53

Jag tycker att i så här stora viktiga frågor som rör ett lands försvar så borde faktiskt politikerna ha det sista ordet i frågan. Och dom har ju faktiskt gett OK till Gripen. Annars verkar ju Schweiz vara superdemokratiskt :D !! Mvh David
LPI-Observer
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 05 apr 2014, 22:42

Tack David for ditt inlaegg - befinner mig for naervarande i det galliska landet - daerfor skrift utan vare sig oe eller ae...
Anyway - Schweiz aer en direktdemokrati med alla fordelar och ett par nackdelar...betyder att i manga saker har folket sista ordet, ocksa i Gripen-fragan.

Vilket inte aer helt negativt - ett land kan besluta som ett arsmote, antingen ge sjutton i vad folket/medlemmarna tycker...eller lyssna pa och diskutera folksviljan...

If you know what I mean...

Vaenligen

Hans Krensler

[ Postad med iPad ] Bild
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav LPI-Observer » 07 apr 2014, 13:00

Ja,men jag kommer garanterat bli sur som ättika om Gripen får stryk 18 maj :? !!! Mvh David
LPI-Observer
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Åba » 11 apr 2014, 08:40

Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 17 apr 2014, 17:31

Ja, Åba, debatten om Gripens vara eller inte vara i ett framtida schweiziskt försvar är förvirrande. Gripens förspråkare verkar ofta tafatta och hjälplösa - de har svårt att precisera varför Schweiz i framtiden behöver plan i luften. Dess motståndare drar fram länder med färre jaktplan, som Österrike, och betvivlar nödvändigheten av att Schweiz behöver mer än de 32 F/A-18 som redan finns.

SRF (schweiziska televisionen) fick igår kväll i en intervju med Ueli Maurer (försvarsministern) höra vad han tycker om deras till viss del ensidiga mediala behandlung av Gripen-debatten nu före valet. Bondeson som han är tog han fram ett par härliga invektiv, och beskyllde sändaren för att ge Gripen-debatten slagsida. Han förlorade för mer än ett par ögonblick det politiska jämnmodet - och det förunderliga var att i dagens kommentarer "bland folket" så fick han (och Gripen...äntligen) ett par pluspunkter för sin ilska...!

Om det räcker är tyvärr tvivelaktigt...52% var vid den senaste gallupen (för två veckor sedan) fortfarande emot Gripen-köpet.

För övrigt, i naturen här omkring har i dagarna ett par Gripen-Ja-plakat dykt upp - som här...

IMG_2226.jpg
IMG_2226.jpg (139.79 KiB) Visad 113016 gånger


Aha, väldigt synliga är de inte...där får vi krypa närmare...

IMG_2229.jpg
IMG_2229.jpg (177.96 KiB) Visad 113016 gånger


Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 apr 2014, 18:09

Åba skrev::
>>Alltså, vad håller dom på med?>>

Finns ingen reaktion om vad som nu händer österut?
Men det är väl så att vi dragit ner väl så mycket på försvaret jämfört med Schweiz.
Man känner sig trygg alltså eller?

Finns någon jämförelse med när Schweiz valde Mirage III isf. Draken?
Där var det väl ingen folkomröstning (?) utan mutor som gjorde att alplänningarna inte köpte sökta ca 100 plan utan pengarna bara räckte till ett 60-tal stycken.

En annan sak som kanske imponerar lite, är att jag nyligen såg att Schweiz redan ca 1939 var inne på att ordna en flygplansfabrik i bergrum.

Vad säger ni, är oddsen lite , lite mer uppåt för Gripen eller?
Bengt Ekbladh
 

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 18 apr 2014, 11:48

Bengt Ekbladh skrev:Åba skrev::
>>Alltså, vad håller dom på med?>>

Finns ingen reaktion om vad som nu händer österut?
Men det är väl så att vi dragit ner väl så mycket på försvaret jämfört med Schweiz.
Man känner sig trygg alltså eller?

Finns någon jämförelse med när Schweiz valde Mirage III isf. Draken?
Där var det väl ingen folkomröstning (?) utan mutor som gjorde att alplänningarna inte köpte sökta ca 100 plan utan pengarna bara räckte till ett 60-tal stycken.

En annan sak som kanske imponerar lite, är att jag nyligen såg att Schweiz redan ca 1939 var inne på att ordna en flygplansfabrik i bergrum.

Vad säger ni, är oddsen lite , lite mer uppåt för Gripen eller?


Trygg är nog ett epitet som passar dåligt på många schweizare - landet där det mesta försäkras...man vet ju aldrig osv ;-) ...I det kalla krigets skugga har vi väl ännu inte hamnat, men tankarna är inte helt soliga, men fulla hos vissa... Den schweiziska armee-chefen bekänner i en intervju att hans hemmatank är fylld, därtill 300 liter mineralvatten (utan kolsyra) och allehanda smått och gott att driva bort hungern med, om den lede fi blockerar väggkontakten...
http://www.spiegel.de/panorama/leute/an ... 64167.html

Vad beträffar Mirage/Draken kontroversen 1960, så förekom det som du säger ingen folkomröstning. Militären ville ha Miragen, politikerna Draken (EFTA, billigare etc), och som vi vet blev det franskt. Som faktiskt tjänade landet bra ända fram till 1999 (i vilket fall var de glada att inte Starfightern blev inköpt, med de problemen som Schweiz nordliga grannland hade med den maskinen...)
http://db.dodis.ch/document/15500

En flygplanfabrik i schweiziskt bergrum har jag inte hört talas om - kan det tänkas att du menar Pilatus Flugzeugwerke som grundades 1939, där Pilatus är ett berg i närheten av deras fabrik i Stans...?

Men med i "Goldfinger" var de i alla fall :D !

Vänligen

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 25 apr 2014, 08:58

Nu närmar vi oss avgörandet. Tidningarna är inte fyllda med enbart Gripen-kommentarer, men politiker och andra pseudo-förstå-sig-påare (plus en och annan riktig expert!) breder brett ut sig i landets olika media.

I dagarna har alla schweiziska hushåll fått statens informationshäfte om de fyra "Vorlagen" som är på tapeten den 18 maj, däribland Gripen...

Kanske det kan vara intressant att se hur direktdemokratin i Schweiz rent grafiskt ser ut...

Framsidan...

IMG_2230.jpg
IMG_2230.jpg (137.14 KiB) Visad 112813 gånger


...och här den allmänt hållna informationen för och emot Gripen. Där det bl.a. står att Bundesrat och Parlament förordar Gripen-köpet.

IMG_2231.jpg
IMG_2231.jpg (122.67 KiB) Visad 112813 gånger
IMG_2232.jpg
IMG_2232.jpg (221.87 KiB) Visad 112813 gånger


Ytterligare sju sidor går djupare in på argumenten...

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 25 apr 2014, 14:50

Dessutom ramlade följande tidning ner i brevlådan idag - en påkostad broschyr från Pro-Gripen gruppen...här nätvarianten:
http://www.gripen-ja.ch/assets/files/Ne ... ft_JA_d-(2).pdf

Hela Pro-Gripen programmet kan man se här - har jag i all media-bashing som jag berättat om nog behandlat lite styvmoderligt...
http://www.gripen-ja.ch/de/willkommen.html

Ett par Gripen-filmer, made in Switzerland, är sevärda...om ni inte sett dem redan...

Lite för mycket för att översätta, sorry, men bara så att ni får en uppfattning om bredsidorna som nu dagligen brakar loss också från Pro-Gripen anhängarna!

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 29 apr 2014, 09:24

Ojojoj - när det de senaste dagarna långsamt, långsamt började gå uppför med Pro-Gripen-rösterna, så dyker det här upp idag i Sveriges Radio...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5848508

Är det spiken i kistan...?

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav ecafrze » 29 apr 2014, 13:34

Kan ju knappast vara andra än Ekot-redaktionen som upprörs över att ambassaden faktiskt utför sitt arbete?
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 29 apr 2014, 14:25

ecafrze skrev:Kan ju knappast vara andra än Ekot-redaktionen som upprörs över att ambassaden faktiskt utför sitt arbete?
Det är nog en alltför lättvindig reaktion - om och vad ambassadören har uträttat beror på vilken ståndpunkt man har. Att han alltför ivrigt och naivt stigit in i Gripen-affären här i Schweiz är för de som bor och väljer i detta landet klart.

Vi får inte glömma att Schweiz är en direktdemokrati, på gott och ont, vilket betyder att när en valsedel skall läggas i urnan, så är det det schweiziska folket som gör det. De är till en viss grad influerade av politiker och tekniker, men framför allt av vad som står i de olika media...på nätet, i tidningarna, TV-program och vad kompisen och grannen tycker.

Där avgörs valet, och tro mig, schweizaren har tämligen nog av utomstående som försöker påverka hans valbeteende - därför är hemligprasslet med svenska ambassaden och politikerna i landet (plus en svag schweizisk försvarsminister) värt sin vikt i guld för de som inte vill ha Gripen...

Här bara ett tidningsinslag i dag i Schweiz...

http://bazonline.ch/schweiz/standard/De ... y/26675576

...där den utpekade schweiziska politikern Thomas Hurter (som efter tvekan sa ja till Gripen) bedömer och framför allt dömer ut den svenska ambassadörens agerande - "Han är inte acceptabel på den posten". Det kan nog vara så att han försöker rädda sin egen politiska hud i sammanhanget, men budskapet är klart...Sverige blandar sig otillbörligt in i den schweiziska valkampanjen...

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Daniel S » 29 apr 2014, 17:59

Kan det inte vara så att man förlorade affären med grannlandet Österrike som har en lång historia av svenska flygplanstyper p.g.a. man kanske var för nonchalant på den marknaden och räknade med en affär även med Gripen? Att man därför är extra "taggad" i Schweiz?

Man kanske inte kan jämföra dessa affärer över huvud taget, men det är en fundering som jag har?
Daniel S
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 30 apr 2014, 13:34

Även om Gripen-omröstningen i Schweiz konstigt nog inte orsakat/orsakar större vågsvall i den svenska dagspressen (det handlar om affärer, mycket stora affärer för de inblandade parterna), så har idag i alla fall det officiella Sverige reagerat: Den svenska ambassadören i Schweiz Per Thöresson försvinner och ersätts av en Magnus Holm.
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/11647252

Säkert ett nödvändigt och riktigt drag efter rabalderna här i landet - om det räcker är en annan sak...

Vad gäller Österrike-affären är jag för lite insatt i turerna där, men jag kan knappast tänka mig att det skulle vara orsaken till ambassadörens odiplomatiska beteende. Dessutom, som sagt, Schweiz fungerar som direktdemokrati i mångt och mycket - betyder att hänsynstagande till kvinnan/mannen på gatan ligger på ett annat plan än i Österrike...

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 04 maj 2014, 13:23

Calle Bildt tycker i dagens söndagstidning att den svenska ambassadören betett sig fullt korrekt, ja, han har t.o.m. hjälpt Schweiz till ett bättre kontrakt...

Nåja, det hjälper inte mycket, om man tar del av två gallups från den här veckohelgen, två veckor före valet. Den ena (korrekt och representativ) visar 40% för Gripen och 52% emot med 8% obestämda, den andra ( något mindre representativt utvalda folk- och yrkesgrupper) är minst två snäpp värre...36% för och hela 64% emot...

http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/12076575
http://www.20min.ch/schweiz/news/story/14693714

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 07 maj 2014, 17:52

Senaste nationella undersökningen (från idag): 51% emot, 44% för och 5% osäkra...

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 15 maj 2014, 09:37

Strax innan valet pratar SAABchefen Marcus Wallenberg i en schweizisk intervju ett par rundor om den heta gröten - viktiga visheter dyker därvid knappast upp. I vilket fall, SAAB kommer fortsätta att existera även om schweizarna tackar nej till Gripen...tack för det!
http://www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/ ... y/14838202

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 18 maj 2014, 12:00

Nu gäller det! Klockan är nu tolv, söndag den 18 maj, 2014...

...och här kan man följa resultaten när de droppar in från de olika kantonerna under de nästa timmarna...
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/28557437

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 18 maj 2014, 17:45

...och så fick teatern sitt något ovärdiga slut - Gripen kommer inte till Schweiz....

Två anledningar till nederlaget är enligt min mening huvudorsakerna - i första hand en schweizisk försvarsminister som sällan har kunnat ge klara besked om varför landet överhuvudtaget behöver ett flygskydd. Inte alltför proffessionellt insatt i problematiken kombinerat med sitt bondska uppträdande - hellre en öl i provinsen än ett förtroendegivande uppträdande på de stora scenerna....

Därtill de svenska snedstegen, dels från SAABs sida, dels från den svenska ambassadören i Schweiz - båda med uppenbar oförståelse för den schweiziska direktdemokratin.

Plus annat smått och dåligt, som i facit betydde 2-3% färre röster...och Gripen kraschar direkt i de schweiziska alperna.

Tråkigt...

Nästan två år har jag filat på den här tråden, mycket har jag vidarebefodrat...tyvärr med inte alltför stor respons från de svenska forummedlemmar, men det är som det är...Nu drar jag mig tillbaka och avslutar teatern...

Tack för mig.

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst