I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Leif Fredin » 07 mar 2014, 22:22
22122
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-04-25
Godkänt 1944-04-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 18 1947-05-20
Till CVA 1947-09-08 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 2979.
Påbörjad 1947-09-29. Motor typ TWC3 nr 3254 inmonterad.
Klar 1947-12-30.
Totalhaveri 1949-08-05 vid Sövdeborg
Kasserat 1949-09-24. Gångtid 454 tim. Antal flygningar 511 st.
-
Leif Fredin
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
av Bengt Ekbladh » 10 feb 2018, 21:53
22122 J 22-1
....
Totalhaveri 1949-08-05 vid Sövdeborg.....I frågarsätter datumet..!
Kolla::
J 22 boken säger::
Motorhaveri, under övning i avancerad flygning har 22122 (F18-gul ?) drabbats av vevstaksbrott,
ff lyckas nå fram till fältet och buklandar....ff oskadad...Datum...1949-08-09
mina noteringar från Kra säger 1949-08-09 , med motor nr. 3254
Nu kan man ju säga att 4 dagars olika datum för haveri inte eg. har någon betydelse..?
Ville bara notera vissa olikheter som kan finnas vid vad vi berättar
Har ovanstående någon betydelse enligt Dig?
-
Bengt Ekbladh
-
Återgå till J 22, FFVS J 22
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst