2124 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2124 J 9

Inläggav Leif Fredin » 20 feb 2014, 15:28

2124
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-9

Till CVM
Levererat till F 8 1940-05-03 med motor typ TWC3 nr 3570
Godkänt 1940-05-15
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25

Haveri 1940-09-05 vid F 1, Hässlö, märkning 8-40
Total gångtid: 125 tim 15 min
Motor: TWC3 nr 3570
Total gångtid: 128 tim 15 min
Ff korpral Lars Lindberg oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken mellan J 9 2124 och J 9 2134.
Skador flygplan: Mindre skada å höger vinge.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr

F 8 verkstad 1940-12-20. Införande av ändringar
Formation 1941-01-15
Verkstad 1941-06-16. Reparation
Formation 1941-06-25
Verkstad 1941-07-16. Liten översyn. Motor typ TWC3 nr 3105 inmonterad.
Förråd 1941-12-13
Formation 1942-02-25

Haveri 1942-03-03. 1:a flygningen efter uttag från förråd.
Motor: TWC3 nr 3105
Ff resoffasp Rune Bäckström oskadad
Skador motor: Motorn skurit
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Haveri 1942-07-13 vid landning. Märkning 8-15
Motor: TWC 3 nr 3733
Ff offasp Olof Norin oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning. Höger hjul åkte ned i ett dike och fpl ställde sig på nosen.
Skador flygplan: Mindre skada på höger skevningsroder.
Skador motor: Propellerbladen bockade.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-02-27 vid Ope. Märkning 11-röd C (?)
Motor: TWC3 nr 3904
Ff kadett Bengt Bylander (GFSU 2) oskadad

Efter landning på Ope efter enskild navigeringsflygning kunde farten ej reduceras i tillräcklig grad med följd att fpl kolliderade med snövallen i slutet av landningsbanan samt slog runt.
Orsak till haveri: För hög landningshastighet. Vingklaffarna infällda av misstag. Rundslagning i snövall vid fältgränsen.
Skadornas omfattning: Vänster vinge skada i spetsen samt i framkanten, Ff-huven krossad. Diverse skador å Beräknad kostnad 3.000:- kr.

F 8 flottiljverkstad; reparation, liten översyn och motorbyte. Påbörjad 1946-02-27, klar 1946-10-14
Överlämnat till F 20 1946-10
Märkning 20-83
Överlämnat till F 3 1947-09-18
Överlämnat till F 5 1949-05-20 jämlikt FF skr MV 9:4 av 1949-04-30
Gångtid total 829 tim. Efter LF 86 tim.
Motor typ TWC3 nr 3722. Gångtid total 692 tim. Efter SM 102 tim
Överlämnat till F 8 1951-06-30

Haveri 1951-10-30 vid F 8. Märkning 8-24
Motor typ TWC 3 nr 3722
Ff kapten Neij (AFT) oskadad

Efter navigeringsflygning ansattes landning på bana 21. Vi tillfället var vindriktningen 200°, vindstyrkan 25 km/h. Efter c:a halva utrullningen erhölls sannolikt ground-loop-tendens åt vänster, fpl sjönk ned på höger sida samt drog kraftigt åt vänster. Ff bromsade kraftigt på höger hjul, men ground-loop-tendensen kunde ej hävas. Slutligen gled fpl på tvären med höger sida före i landningsriktningen.
Haveriet har orsakats av ground-loop-tendens åt vänster. Ground-loop-tendensen gör sig lätt gällande vid landning fpl J 9, spec om fpl vid landningen ej ligger rätt i vindriktningen. Ff har trots bromsning ej lyckats häva rörelsen.

Skadornas omfattning: Höger vinge deformerad framför skevrodret. Höger skevroder, deformerat. Höger höjdroderhalva, deformerad. Slang, höger hjul, punkterad.
Beräknad reparationskostnad c:a 400:- kr

Haveri 1952-06-27 vid F 8. Märkning 8-24
Motor typ TWC3 nr 3722
Ff kapten Tibell (AFT) 0skadad

Efter ett pass lågflygning ansatte ff normal landning på bana 21. Fpl rullade en kort sträcka efter normal sättning varefter det studsade och tvärade i luften åt vänster. Ff försökte räta upp fpl men på grund av att farten var för låg, kunde ff ej häva rörelsen med skevrodret. När fpl på nytt tog mark hade det tvärat ca 20°, varvid högra vingen gick i marken.
Haveriet har orsakats av studs i landningen, sannolikt beroende på ojämnhet i gräsfältet.

Skadornas omfattning: Höger vinge deformerad i spets ock bakkant, kass. Höger stabilisator och höjdroderhalva deformerad, kass. Höger landställsben deformerad inåt, kass.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Kasserat 1952-09-27. Gångtid total 1038 tim, efter LF 294 tim. Antal flygningar 1382 st. Motor typ TWC3 nr 3722, gångtid total 882 tim, efter SM 311 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster