486, S 5C

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

486, S 5C

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:51

486
S 5C
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: Z
Tillverkningsår: 1936


1936 Levererad till F2,märkning 2-86,2-26,2-93,2-56,2-51,2-19
1936-06-05 Godkänd
1944-12-23 Kasserad pga ålder.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 486, S 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 jul 2014, 07:02

S 5C
486
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: C

Godkänt 1936-06-05
Till F 2 förråd 1936-06-08. Motor typ My VI nr 9
Märkning 2-86
I tjänst 1936-06-15.
Förråd 1936-10-10.
Till CVV 1937-03-18. Liten översyn. Motor typ My VI nr 20 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-06-29.
I tjänst 1938-07-01.

Haveri 1939-02-21
Motor: My VI nr 20
Ff sergeant Littiäinen oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Olyckshändelse. Kollision med fpl 479 vid utkörning från slipen.
Skador flygplan: 2 st spryglar å höjdrodret böjda och höjdroderaxeln vriden.
Beräknad reparationskostnad 285:- kr

Förråd 1939-06-16.
Till CVV 1939-06-17. Liten översyn. Motor typ My VI nr 21 inmonterad.
Formation 1939-09-25.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-51
Till CVV 1940-08-08. Liten översyn. Motor typ My VI nr 30 inmonterad
Förråd 1940-11-18.
Formation 1940-12-05.
Förråd 1941-01-01.
Formation 1941-05-09.
Verkstad 1941-12-11. Stor översyn.
Förråd 1942-01-09.
Till CVV 1942-01-10.

Nödlandning 1942-08-27 vid Karlskrona på grund av motorhaveri.
Motor: My VI nr 24
Besättningen ff fanjunkare M Schenning. fs fänrik E Borg oskadad
Orsak till nödlandning: Läckage å oljekylaren.
Skador motor: Läckage å oljekylaren.

Nödlandning 1943-02-09
Motor: My VI nr 27
Besättningen ff löjtnant Rydelius, fs löjtnant Borg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Sidorodret tillstukat
Skador motor: Bränslepumpens klokoppling avvriden.

Kasserat 1944-12-23. Gångtid total 1081 tim, efter SF 296 tim, efter LF 296 tim. Antal flygningar 1685 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron