Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Klas Andersson » 15 jan 2014, 17:57

Jag undrar om någon hört talas om följande händelse eller har tillgång till Värmlanstidningar från 1940 (Bengt ?)

För ca 10 år sedan antecknade jag nedanstående från ett samtal med en man i Åmål ,han var då 85 år

det fina är han skrev dagbok ! och läste rakt ur den !
borde då vara vad han VERKLIGEN upplevde och inte förvanskat i minnet !


Han hade mobiliserat vid A2 , Kviberg i Göteborg
direkt transporterades dom till Ås på vägen mot Chalottenberg (antar de grupperade vid järnvägen där )
han tillhörde 2 Divisionen , chef var Major Telning
det var på den platsen Divisionsstab och 3 Batterier
Han tillhörde 6 Batteriet ,chef för det var Axel Åkesson

den 21/4 1940 vid 18 tiden på kvällen så stod dom alla i matkön ,när flyglarmet gick vid ett närliggande Batteri
strax kom ett flygplan från NV och passerade lågt mot SO, hela planets nos var rund och av glas (He111?)
det hade även svarta kors under vingarna ,( men han kan inte säga hur många motorer)

ett befäl sprang då fram till en LV kulspruta (borde varit en dubbel vattenkyld LV36 ,8mm ?)
och började skjuta mot planet ! ända tills det var rakt över dom
och han träffade !!! för det regnade ner glassplitter !
visade sig vara plexiglas som Befälen sedan plockade upp !


Vidare berättar han vad de fick höra om fortsättningen :

planet fortsatte ner mot Normas Amunitionsfabrik i Åmotfors (där resten av Divisionen var ,antar jag ?)
och även där blev planet beskjutet ,OCH skjöt tillbaka !!
en Soldat skall ha fått en kula genom tyget i ärmen !!
planet skall sedan ha fortsatt i riktning mot Karlstad och truppen fick sedan höra att det störtat ute i Vänern !


Jag har lite diffusa uppgifter om att ett plan störtat i Vänern nära Karlstad under Kriget !
finns folk som i nutid letat väster Hammarö sägs det ?

Jag har en gång skrivit till Bo Widefelt och frågat om detta ,men fick inget svar ,
Jag har även försökt spåra regementets ...."krigsdagbok" men inget napp på det heller .

detta var ju bara några dagar efter Tyskarna invaderat Norge !
massor hände dessa dagar så det är ju möjligt detta aldrig kommit i pressen ,
Jag har inte letat så mycket , men numera är ju många tidningar upplagda på sökbara sajter

Nu har en bekant "vrakletare" provat ringa den här mannen igen ,
han är nu 95 år! och fortfarande har han ett kristallklart minne av händelsen !!!

Och han återger fortfarande precis samma berättelse !
allt detta får mej att tro att detta är något som med säkerhet inträffade !

Någon som kan bekräfta ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 jan 2014, 19:14

Hej.
Kollade snabbt i ”Kungl.Göta Artilleriregementet”, tryckt 1954.
Men om beredskapen sägs:
”Det är tyvärr ännu inte tillåtet att lämna en redogörelse för artilleriförbandens gruppering under
olika skeden av beredskapstjänsten 1939-1945”
Eventuellt kan nått finnas i tidskriften ”Götaartilleristen”? (har inte den).

Bo Widfeldts böcker 1940-04-21 säger bara:
He 111 påskjuts av en Hansa S 5A ur 2:div och landar vid Bremnäs och returneras senare till Tyskland.
3 He 111 över Gotland och dessa kan vi ju avskriva.

Dock sägs att 1940-04-20 ::
””Between 15,20 hrs and 15,33 hrs , three German aircraft passed over the Swedish border at Värmland heading south . It was probably one of these planes which passed over Mölndag at
16,32 hrs , and was fired upon by anti-aircraft crews. According to uncomfirmed reports , a Heinkel He 111 was hit and crashed into the sea outside Hinsholmen.””.

Intetsvar tyvärr.
Då jag inte brukade notera påskjutningar under kriget skall jag imorgon kolla runt 1940-04-21
om något finns skrivet.
Tills dess, mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Jörgen » 16 jan 2014, 00:40

Ur "Tyska Nödlandare 1939-1945" av Bo Widefeldt (s 31):

"13. 1940-04-21
Trollhättan, Vänern
Klockan 19.07 den 21 april passerade ett tyskt flygplan av okänd typ Vargön vid Trollhättan. Det svenska luftvärnet öppnade eld och det främmande flygplanet försvann ut över Vänern. Eventuellt störtat?"

Incidenten när en svensk S 5 A beskjöt en tysk He 111 som nödlandade 8 km från Marstrand, också det den 21/4 beskrivs i samma bok som en separat händelse. Det anges också att tysk flygverksamhet var intensiv under denna period och kränkningar besvarade med verkanseld var frekventa. (s 26:) "Om dessa inte resulterat i bekräftade nedskjutningar eller nödlandningar kommer de endast undandtagsvis att redovisas i fortsättningen".

MVH/ Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 maj 2010, 20:56

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Henrik Bergman » 16 jan 2014, 07:22

"13. 1940-04-21
Trollhättan, Vänern
Klockan 19.07 den 21 april passerade ett tyskt flygplan av okänd typ Vargön vid Trollhättan. Det svenska luftvärnet öppnade eld och det främmande flygplanet försvann ut över Vänern. Eventuellt störtat?"


Jag hade en bekant (som nu har gått bort) som berättade att hans far, tjänstgjorde vid det LV batteri som besköt flygplanet.
Enligt uppgift skulle det vara enmotorigt, och lämna rök, efter sig. Han trodde det var en tysk maskin.
Planet fortsatte ut över Vänern längs Dalslands sidan, och försvann.

Troligtvis inte den maskin, som Klas frågar efter, men det kan vara den som hittades i Vänern 2013.

Med vänlig hälsning
Henrik Bergman
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Klas Andersson » 16 jan 2014, 10:47

Jag har fått nedanstående mail från tidigare Forumskribenten Lars Sundin
Detta måste varit århundradets händelse i lilla hålan Åmotfors !!!
bekräftar med säkerlhet ? min tidigare berättelse !
vad hände sedan ? flög det mot Karlstad ?

Tack Lars
Saknar dej på Forumet !!



Hej Klas
Fann detta:

http://slaktforskning.blogspot.se/2010/ ... telse.html Ett klipp:

Det inträffade en del allvar också, t.ex. en söndag när Karin Strandin och jag var nere i Åmotfors. Dit brukade vi gå ofta för vad skulle vi annars göra på helgerna. Det stod en stor luftvärnskanon uppe på höjden vid hotellet, numera Värdshuset Vita Älgen. Det var ett rött magasin nere vid vägen där Karin och jag befann oss. Plötsligt kom en flygmaskin med hakkors målade på undersidan av vingarna. Norma projektilfabrik låg alldeles intill och det tyska planet gav eld från kulsprutorna samtidigt med kanonen. Kulorna ven över våra huvuden där vi stod tryckta intill väggen och till varandra. Flygplanet kunde väl inte varit berett på angreppet från Åmotfors hemvärn. Innan det vände med en gir över Helmer Larsson Tobak och Pappershandel han det splittra sönder trappan och skyltfönstret. Troligen var den i fel kurs - det spekulerades i alla fall så.


Den 21 april 1940 var en söndag som kvinnan ovan säger.
Jag har för mig att jag tidigare har läst om denna händelse (eller möjligen en annan) på webben men hittar nu ej stället.

Hälningar
Lars S
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 jan 2014, 22:26

Jörgen skrev:Ur "Tyska Nödlandare 1939-1945" av Bo Widefeldt (s 31):
"13. 1940-04-21
Trollhättan, Vänern
Klockan 19.07 den 21 april passerade ett tyskt flygplan av okänd typ Vargön vid Trollhättan. Det svenska luftvärnet öppnade eld och det främmande flygplanet försvann ut över Vänern. Eventuellt störtat?"
Incidenten när en svensk S 5 A beskjöt en tysk He 111 som nödlandade 8 km från Marstrand, också det den 21/4 beskrivs i samma bok som en separat händelse. Det anges också att tysk flygverksamhet var intensiv under denna period och kränkningar besvarade med verkanseld var frekventa. (s 26:) "Om dessa inte resulterat i bekräftade nedskjutningar eller nödlandningar kommer de endast undandtagsvis att redovisas i fortsättningen".MVH/ Jörgen


Dåtida tidningar säger (i detta fall mest Norrlands Posten, samt övriga Gävle tidningar)

Tidningar skrev ,ex på rubrik:: Tyska plan överallt i Sverige på söndagen!

Ja sålunda säger samtida tidningar;

På söndagskvällen observerades ett stort bombplan på flera platser i Boråstrakten bla. i Herrljunga, Hultafors och Kinna och senare såg man ett plan på låg höjd över Trollhättan och Vargön. Planet besköts och försvann ut över Vänern åt Dalslandshållet.

Då sas inget om ev. haveri i Vänern !
Dock säger samtidigt ”blaskorna”:
Tyskt plan nedskjuten i lördags?
>Ett Tyskt flygplan passerade på lördagen väster om Trollhättan och över Mölndal , där det besköts. Flygplanet vinglade till och fortsatte på låg höjd västerut.
Det har sannolikt skjutits ned och störtat vattnet utanför Göteborg>>

Detta bör vara He 111, B3+FN påskjuten av S 5A, 271
Tysken hamnade vid Bremnäs, Kungälv.

Inget i tidningarna säger då nått om haveri i Vänern.
....kan det vara en ”ryktes”sammanblandning ?
Bengt Ekbladh
 

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Jörgen » 17 jan 2014, 18:52

UD har lagt ut en del på nätet, här följer diplomatiska noteringar rörande tyska kränkningar av svenskt luftrum;

AKTSTYCKEN UTGIVNA AV KUNGL. UTRIKESDEPARTEMENTET




HANDLINGAR RÖRANDE SVERIGES
POLITIK UNDER ANDRA VÄRLDSKRIGET

TRANSITERINGSFRÅGOR
OCH DÄRMED SAMMANHÄNGANDE

SPÖRSMÅL

APRIL-JUNI 1940



STOCKHOLM 1947

KUNGL. BOKTRYCKERIET. P. A. NORSTEDT & SÖNER
470791


90. Richert till Giinther 24 april 1940.

Rapport 541, ink. till UD 2ö / 4 .

Berlin den 24 april 1940.

På anmodan inställde jag mig i dug på middagen hos tyske utrikesmi-
nistern.

Herr von Ribbentrop började med att säga, att han bett mig komma
närmast för att säga mig, att rikskansler Hitler mottagit H. M. Ko-
nungens handskrivelse och hade för avsikt att inom ett par dagar per-
sonligen besvara skrivelsen. Utan att föregripa svaret ville herr von
Ribbentrop r # edan nu omtala, att rikskanslern med tillfredsställelse (Be-
friedigung) tagit kännedom om innehållet i Konungens brev.

Utrikesministern ville även begagna tillfället att bekräfta de uttalan-
den, som statssekreteraren von Weizsäcker gjort till mig i anledning av
de överflygningar av svenskt territorium, som under de senaste dagarna
förekommit. Han beklagade dem men trodde ej att de kunnat ha den om-
fattning, som man å svensk sida uppgivit. I varje fall kunde han försäkra,
att de överflygningar, som förekommit, varit ofrivilliga och endast kunde
ha berott på na vigerings fel, magnetiska störningar e. d. Förnyade och
mycket bestämda order hade nu givits de tyska luftstridskrafterna att
sorgfälligt undvika överflygning av svenskt territorium. Han beklagade



101

att fall av överflygningar förekommit, men ville även i förbigående om-
nämna, att tyske ministern i Stockholm anmodats upptaga ett par fall då
enligt tysk uppfattning svenska örlogsfartyg ej handlat efter neutralitets-
reglerna. Han vore dock övertygad om att detta, om det visade sig rik-
tigt, skett oavsiktligt, liksom de tyska neutralitetskränkningar som inträf-
fat, och ville för egen del ej taga de klagomål, som å tysk sida framförts,
alltför allvarligt. Han hoppades även, att den svenska reaktionen komme
att visa sig hava varit överdriven, och framhöll, att i gränstrakterna en-
staka ofrivilliga neutralitetskränkningar vore omöjliga att helt förhindra.
Jag genmälde härtill, att överflygningar över svenskt territorium inga-
lunda inskränkts till de västra gränstrakterna, utan även förekommit i
Mellansverige och vid den svenska ostkusten, till och med över Gotland,
där tyska plan landat och besättningarna internerats. Sedan herr von
Ribbentrop förfrågat sig om Gotlands läge — varom han syntes okun-
nig — , förklarade han att flygningarna dit med säkerhet företagits av
misstag; vid flygningar kunde man hastigt förirra sig mycket långt
ifrån sin kurs.

I anledning av de svenska tidningsuppgifterna om tyska flygares be-
skjutning av svenska fiskarbåtar förklarade herr von Ribbentrop, att
verkställda undersökningar ej kunnat bekräfta dessa uppgifter.

(av mig bortklippta uppgifter om krigföringen i Norge)

Samtalet fördes av herr von Eibbentrop i den mest koncilianta och
vänskapliga anda. Själv hade jag ej tillfälle till annat än enstaka in-
lägg.



Strider pågick fortfarande i Norge vid denna tid och alldeles säkra på utgången var man kanske inte från tyskt håll- med tanke på att man försökte förmå Sverige att leverera Boforshaubitsar till tyska trupper i Trondheimsområdet!

MVH/ Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 maj 2010, 20:56

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2014, 19:26

Jag skrev::Tidningar skrev : Tyska plan överallt i Sverige på söndagen!
Även över Östersund och runt Särna.

Ja det blev protest från Sverige.

Jörgen skriver:
>>att tyske ministern i Stockholm anmodats upptaga ett par fall då
enligt tysk uppfattning svenska örlogsfartyg ej handlat efter neutralitets-
reglerna. >>,
,>>I anledning av de svenska tidningsuppgifterna om tyska flygares be-
skjutning av svenska fiskarbåtar förklarade herr von Ribbentrop, att
verkställda undersökningar ej kunnat bekräfta dessa uppgifter. >>

Det var beskjutningar på 2-3 fiskebåtar, där en man fick en skottskada i benet.

Var finns någon antydan om att ett plan störtat i Vänern?
Närmast är väl::>>Planet besköts och försvann ut över Vänern åt Dalslandshållet. >>

Bara antagande eller finns något mer?
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Ingemar Strandberg » 20 jan 2014, 18:19

Om jag inte fattat fel, så rör det sig om ett plan invid Åmål, inte Karlstad. Men det har hittills endast varit bristfälliga uppgifter.
Rör det sig om Åmålstrakten så är det förmodligen ett flygplan, som observerades 5 Maj 1941 i plané utan motorljud efterlämnande en rökstrimma Det kom från V till SV och bukade i fritt vatten utanför ett packisbälte. Ögonvittnen försökte ta sig genom isen utan att lyckas. Planet flöt en bra stund utan något livstecken ombord. Islossningen var sen under beredskapsåren. Med tanke på tidpunkten kan planet ha varit tyskt eller brittiskt. Inget plan baserat i Norge saknades den dagen. Återstår Danmark eller Tyskland som ej kunnat ge info. RAF har inte förlorat något plan i området den dagen. Coastal Command opererade i Sydnorge aktuell tid men om något plan saknas där kunde RAF inte upplysa om, eftersom CC levde sitt eget liv med landsättning av SOE med vapen och proviant. Om besättningen inte fanns om bord kan man ha hoppat i Norge eller våra gränstrakter eller över havet.. Eller också kanske den var död och fpl levde sitt eget liv. I så fall knappast tyskt, eftersom luftherraväldet över Kattegatt, Skagerack och Nordsjön var tyskt. Man skjuter knappast ned sina egna. Nåväl, en eventuell bärgning kan möjligen bringa klarhet.
Platsen för landningen var Tössebäckens skärgård 5 km utanför Grönskären vid de s k sikdjupen. Vattendjupet är där c:a 70 meter, d v s den djupaste delen av Dalbosjön. Vittnen påstår att planet var stort, flermotorigt och lågvingat.
Ja, det är alltså vad jag vet i fallet. Den som påstår sig ha hittat vraket vet säkert mer.
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Klas Andersson » 23 jan 2014, 21:20

Hej Ingemar
ja min ursprungliga fråga gällde vad en man berättat om att han upplevde 21 April 1940

Han har skrivit ner i sin dagbok om händelsen ,och allt verkar ju stämma !
planet blev verkligen beskjutet även i Åmotfors ,och sköt tillbaka !
och sen flög ner mot Karlstad

En bekant har nu sökt i Karlstads tidningarna och hittat notis om att både 19 och 21 April blev mycket lågt flygande plan beskjutna i Karlstad !
uppgiften om att det störtade i Vänern kommer från vad den här mannen skrev i sin dagbok ,
nämligen att de (Truppen )fick höra att planet skulle störtat ute i Vänern .

Resten är ett rykte jag hörde för flera år sedan ,nämligen att det sökts efter ett plan med sonar vid Hammarö ,
vill minnas det var i samband med att en Holländare förliste med sin båt , ett barn lyckades simma i land .
men mannen och båten är borta


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Händelsen Ingemar refererar till är det som artikeln nedan handlar om .
Jag har själv talat med ett vittne som uppenbarligen såg samma plan fast från en helt annan plats längre söderut .
Jag har även talat med en son till en av gubbarna i artikeln ,men det gav inget mera ,
Jag har även en gång försökt få Landsarkivet försöka hitta den rapport som Länsman rimligen borde skrivit .
men ingen framgång med det heller .

flera intresserade har lagt stora ansträngningar på att hitta det ,men vad jag vet utan framgång
3.jpg



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

det plan som det senaste tiden stått om i pressen och som upphittaren anmält till polisen .
gäller faktist en helt annan händelse ,även om det är i samma område
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav Klas Andersson » 17 apr 2014, 10:34

Angående beskjutningen vid Åmotfors ,så har jag nu fått nedanstående sammanställning av en man som vill vara anonym på nätet

Han skriver :
Bifogar utskrift från rubricerad tidning, Jag har suttit uppe på Stadsbiblioteket i Arvika och skrivit av en Microrulle.
Det finns viss risk för att jag oavsiktligt kan ha gjort något fel.
Mycket av det skulle vara arkivhandlingar saknas från den här tiden, detta är vi ett flertal som har konstaterat..
Själv är jag född i nov 1942 och uppväxt i Åmotfors.
skanna0005.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Blev ett Tyskt plan beskjutet i Värmland 21/4 1940?

Inläggav mogge-mek » 08 dec 2018, 15:18

flygplanet som sågs o finns tidningsurklipp på utanför tössebäcken vid de så kallade sikdjupen har vi redan hittat med sonar...vi gjorde det 1997... det är ett 2 motorigt plan och på våren efter den störtade hittades en tysk flytväst när isen gick upp..har pratat med han som hade den.. tyvärr blev den kastad efter o ha hängt i hans sjöbod i många år... vi ska köra ner en rov för att se vad det är för kärra...vi har även flera plan från kriget i vänern som vi vet om.
mogge-mek
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 dec 2018, 09:00


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst