29941 S 29C

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29941 S 29C

Inläggav Leif Fredin » 16 jan 2014, 14:53

29941
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.941

Levererat till F 21 1955-02-22
Godkänt 1955-03-15
Till CVV 1955-08-29. Modifiering, bl a ändring av vinge till E-utförande.
Påbörjad 1955-08-29, klar 1955-09-30
Till F 21 1955-10-03
Till CVM 1956-04-16. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-04-17, klar 1956-05-05
Till F 21 1956-05-08
F 21 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1958-01-20, klar 1958/V04
Märkning 21-röd K (1959-05-26)
F 21 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1961-06-01, klar 1961-07-03
Överlämnat till F 3 1967-10-19

Haveri 1969-05-27 vid F 3. Märkning 3-10
Motor typ RM2 nr 5142
Ff vpl Karl Holmqvist oskadad

Vid utfällning av landställ före landning lyste indikeringslamporna ”ställ ej ute”. Efter pådrag gjordes två in- och utfällningar, med oförändrad indikering. Ff nödutfällde stället och landade på bana 02. Ingen bromsverkan erhölls. Fpl rullade med relativt låg fart ca 50 km/tim in i utrullningshindret. Härvid uppstod vissa skador på fplkroppen.

Haveriet har orsakats av två materielfel, dels ett utmattningsbrott i landställets indikeringssystem vilket föran-ledde nödfällning av stället, dels en spärrventil i hydraulsystemet som var försedd med en felaktig kolv som blockerat såväl hydraul- som lufttillförseln till bromssystemet efter nödfällning.

Materielskadornas omfattning
Följande delar har skadats, när fpl uppfångades av utrullningshindret: Fenantenn, två kroppsspant vid och bakom antennen, ryggplåt vid antenn, landställsluckor, två fälltankar.
Beräknad reparationskostnad 10 000:- kr

Kasserat 1969-08-29. Fpl disponeras för övningsändamål.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29941 S 29C

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 okt 2018, 15:44

29941 S 29C
....
Haveri 1969-05-27 vid F 3
Verkar vara "sista"? ...haveriet med Tunnan i FV tjänst.
..
OK när en fpl typ är på utgående behövs inget större tillbud innan kass. genomförs
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster