av 1:18 » 11 okt 2011, 23:42
Som komplement till artikeln har jag själv hängivet klängt på denna J 11, det var en lång kö utanför flygplanet som vandrade sakta framåt för att sedan gå upp på stabben samt sittande grensle över flygkroppen från fenan och framåt för att till sist få sitta en liten stund och spaka.
Jag minns speciellt då man med endast iförda gymnastikbyxor hasade sig framåt på flygplansryggen och kom fram till kapotteringsskyddet (den upphöjda) puckeln omedelbart bakom förarstolen den var tillverkad av plåt och den blev så het av solen så insidan av låren brändes därav. Glaset det lilla som fanns var precis gulfärgat antingen av ålder-dåligt material eller så var det som lite solskydd.
Propellern har jag faktiskt roterat men det gick tungt. Men tänk inte det minsta minne av dess märkning, tänk om man förstått...... Men jag har ett nummer av tidningen SE som gjorde ett reportage och där kan man se en civil märkning SE-AOR eller ADR synl lite otydligt, alltså ett av de 12 J 11 som gick till Svensk Flygtjänst.Det kom senare ett flygplan till, J 8:an från yrkesskolan.
Jag har själv funderat på om dessa kom från F 13 men genom den forskning jag gjort så tror jag inte det, såtillvida J 11:an ingick i den division som flottiljen fick från F 9. Ang J 8:an var det bland de första planen F 13 fick för att i någon mån upprätthålla flygtjänsten för de förare som då fanns, Sparmann-jagaren nr15 var den första kärran.
Alla gamla plan som tjänsgjort som brandobjekt som jag sett och har bilder på finns inget som är 13-märkt, alla kommer från andra flottiljer så de kanske samlas upp först och sedan ut som brandobjekt, kanske därför att "vår" J 11 inte fanns på F 13, men bara vad jag tror.
Hälsning Ulf Carlsson