av Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:53
28025
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1946-12-21
Godkänt 1947-01-08
Till F 13 1948-03-21 verkstad för reparation.
Klar 1948-05-28
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Haveri 1949-09-05
Motor typ RM1 nr 1546
Ff fänrik 8031-09-44 Juhlin
Nödlandning. Fälltankar tömdes ej.
Haveri 1949-09-14
Motor typ RM1 nr 1546
Ff löjtnant 851-01-42 Renström
Huvsprängning.
Till CVM 1950-05-15 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-06-03.
Till CVM 1951-09-12 för liten översyn.
Klar 1952-02-26
Överlämnat till F 3 1952-02-26
Överlämnat till F 16 1953-04-09
Tillbud 1953-08-13
Motor typ RM1 nr 1360
Ff kadett/vpl sergeant 5292-1-49 Littmark,Rolf Reinhold oskadad
Skadornas omfattning Inga.
Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Ff ingick som 2:a i en grp, som utförde lågnavigering (D=475 km flygtid 54 min). Fpl var utrustat med fulla fälltankar. Ff skulle leda grp en senare delsträcka av navigeringen och koncentrerade sig under flygningen så på detta, att han glömde bort att kontrollera bränslemätarna. 140 km från basen (F 16) upptäckte ff plötsligt att bränslemätarna visade 375 l endast. Övnledaren, som följde grp, beordrade ff, att tillsammans med ff:s rotechef gå mot F 15, som låg närmast för landning (D=75 km). Ff steg till 2500 m och planerade sedan mot F 15, samt landade u a. Vid utrullning visade bränslemätarna 100 l. Efter inkörning och kupering av motorn kontrollerade ff fälltankarna och fann att båda var fyllda till ¾. Vädret vid flygningen: nästan helklart. (Fpl tankades och ff flög F15 – F 16 u a).
Utlåtande och förslag till åtgärder
Läckage i bakventil (Rolsventil) för fälltankarna var orsaken till att dessa ej tömdes. Ff har brutit mot givna instruktioner och ej kontrollerat att bränslemätarna underskridit läget ”kl 3”, men med hänsyn till att ff var under inflygning på fpltypen och var ovan att flyga reaplan på låg höjd, bör han icke straffas för det inträffade tillbudet.
Beslut
Tillbudet har förorsakats av att smuts eller dylikt har hindrat ventilen att fungera.
Målet hänskjutes till åklagaren.
Uppsala den 20/8 1953
G. Odqvist
CF 20/
Ralf Ericsson
Löjtnant
Tillbud 1954-06-11. Märkning 20-röd L
Till CVM 1955-04-27 för förrådsförvaring
Försålt till AB Henry Wallenberg Co enligt INK skrivelse av 1955-09-02
Levererat till Svensk Flygtjänst AB 1955-11-18
Till Dominikanska Republiken, 2704
Senast redigerad av
Leif Fredin 21 maj 2016, 08:50, redigerad totalt 2 gånger.