2301, J 20

I tjänst 1941-1945
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2301, J 20

Inläggav Lars Larsson » 24 nov 2013, 16:16

2301
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 335
Tillverkningsår: 1941


1941-04 Till CVM
1941-05-20 Godkänd
1943-04-28 Till F10, Kod F10-1
1943 Nödlandning på Halmstad flygfält pga dåligt väder.Ställde sig på nosen.Ff fanjunkare Gösta Jönsson oskadd.Reparerad
1943 Buklandning vid start efter reparationen ovan.För liten bränslenivå.Ff fanjunkare Gösta Jönsson oskadd.Forslad till F10 och reparerad.
1945-07-20 Kasserad,fpl-typen utgår.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 2301, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 nov 2013, 17:05

Lars Larsson skrev:J 20 2301
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 335
Tillverkningsår: 1941
1941-04 Till CVM
1941-05-20 Godkänd
1943-04-28 Till F10, Kod F10-1
1943 Nödlandning på Halmstad flygfält pga dåligt väder.Ställde sig på nosen.Ff fanjunkare Gösta Jönsson oskadd.Reparerad
1943 Buklandning vid start efter reparationen ovan.För liten bränslenivå.Ff fanjunkare Gösta Jönsson oskadd.Forslad till F10 och reparerad.
1945-07-20 Kasserad,fpl-typen utgår.
Gångtid:


1941-05-20 Godkänd, använd av FC för skidprov vintern 1941/42
Lars Larsson skrev:
>>1943 Nödlandning på Halmstad flygfält pga dåligt väder.Ställde sig på nosen.Ff fanjunkare Gösta Jönsson oskadd.Reparerad >>

1943-12-04 Nödlandning Halmstad, Motor var nr. 6365 och kostnaden beräknades till 1000:-

Lars Larsson skrev:
>>1943 Buklandning vid start efter reparationen ovan.För liten bränslenivå.Ff fanjunkare Gösta Jönsson oskadd.Forslad till F10 och reparerad. >>

1943-12-09 Motorstopp start Halmstad, buklandar och åker in i taggtrådsstängsel, märkning F10 -1, kostnad ca 55000:-
Bengt Ekbladh
 

Re: 2301, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 nov 2013, 18:16

J 20 2301

Hos CVM kolliderar 2301 med B 5 7093 1941-12-04
Omfattning frågas.
Bengt Ekbladh
 

Re: 2301, J 20

Inläggav Leif Fredin » 25 nov 2013, 07:07

Till CVM för uppmontering. Påbörjat 1941-05-09.
Till CVM (Fc) 1941-05-26 som lån med motor tp P XI nr 5170
Till CVM uppbörd 1941-09-19

Haveri 1941-12-04 på Malmen. Total gångtid: 36 tim. Kolliderade vid utkörning till start med fpl typ B 5 nr 7093, som stod parkerat utanför monteringshall B.
Motor typ PP XI nr 5170
Flygförare: Löjtnant G. von Köhler
Orsak till haveri: Felbedömning av avstånd, halt väglag.
Skador flygplan: Skadat pitotrör.
Beräknad reparationskostnad: 20:- kr

(Kostnaden för B 5 nr 7093 beräknades till 2.000:- kr. Vänstra vingen skadad).

Till verkstad 1942-01-29
CVM formation 1942-02-01
Avförd CVM uppbörd 1942-02-24

Nödlandning 1943-12-04 vid Halmstad på grund av dåligt väder. Märkning 10-1.
Motor typ PP XI 6365
Flygförare: Vpl ff Ebbe Nielsen
Skador flygplan: Mindre skador å landningsställ, skevningsroder, vingspets och propeller.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Till CVM för haverireparation. Påbörjad 1943-12-16, klar 1944-06-15 (?)

Haveri 1945-01-12, märkning 10-1. Kollision vid markkörning med J 20 nr 2359.
Motor typ PP XI nr 5405
Förare Vpl 62-7-44 Svensson
Skador flygplan: Höger vinge: stora skador. Propeller: 2 blad kassabla, 1 propellerblad mindre skador.
Skador motor: Propellerväxel lösbruten
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr.

Kasserat 1945-07-20 med motor typ PP XI nr 5499. Gångtid 119 tim. Antal flygningar 200 st.
Till F 7 1945-08-01 för instruktionsändamål

Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster