2320 (2), J 20

I tjänst 1941-1945
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2320 (2), J 20

Inläggav Lars Larsson » 24 nov 2013, 16:49

2320
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 427
Tillverkningsår: 1942

Ex: (MM427) (Italiens Fv)

1942-09-30 Till F10 Kod F10-20
1942-10-07 Godkänd
1945-07-20 Kasserad,fpl-typen utgår.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 2320 (2), J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 nov 2013, 23:12

2320 (1), J 20....2320 (2), J 20 Olika plan eller?

Lars Larsson skriver ::2320 (1), J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: …....
Tillverkningsår: 1942
1942-01-26 Haveri i Italien före leverans. Motorstopp.Ff italiensk provflygare Caracciolo oskadd.

Om 2320 (2), J 20 sägs:
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 427
Tillverkningsår: 1942
Ex: (MM427) (Italiens Fv)
1942-09-30 Till F10 Kod F10-20
1942-10-07 Godkänd
1945-07-20 Kasserad,fpl-typen utgår.

Är detta olika plan?

J 20 boken//Ett av våra Italienska plan,, utgiven i Svensk Flyghistorisk Tidskrift säger på sid 15::

>>Under den första provflygningen med Re 2000 med det Italienska numret MM427 (senare J 20 nr. 2320) den 26 januari 1942 , tvingades provflygaren Caracciolo att nödlanda efter motorstopp.
Flygplanet som flögs med Italiensk militär märkning , blev illa tilltygad medan provflygare Caracciolo klarade sig med med lättare skador.
Efter reparation av flygplanet gjorde den Italienska fabriksföraren Agello 11/4 prov och vidare tills 26/5 då Vitalis Ekman tog över.>>

J 20 2320 blir inte godkänd förrän 1942-10-07 , fast ”systrarna” godkänns i juni.

Av ovanstående fattar jag det att det är samma plan och inga 2320 (1),eller 2320 (2),

Märk att boken säger MM427 vid haveriet 1942-01-26 och att senare anges C/n till 427!
Nu kan ju J 20 boken missuppfattat något.
Vad är er uppfattning?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 2320 (2), J 20

Inläggav Leif Fredin » 20 jan 2014, 10:11

Det är nog två olika individer.

2320 var det sista som tillverkades för Sverige om man ser till tillverkningsnumret (427).
Det slutbesiktigades vid Reggiane tillsammans med 2360 (tillverkningsnummer 425) 1942-06-13.

Det finns ett foto på "2320" efter haveriet i Flyghistoriks Månadsblad nr 1-2 1977 sidan 11.
Det var ganska dåligt tryck på den tiden, men flygplanet är omålat försett med italiensk nationalitetsmärkning (det vita korset på sidorodret samt ett vitt band runt bakkroppen, eventuell märkning på vingarna syns ej). Nätt och jämnt skönjbart är på fenan numret "2320" målat, det gör det i alla fall på originalbilden, vilken jag tyvärr inte har tillgänglig.

Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster