av Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:11
28051
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1947-05-21
Godkänt 1947-05-30
Nödlandning 1947-08-28. Märkning 13-blå K
Motor typ RM1 nr 1368
Ff offasp. vpl furir Bengt Öste (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Motor: Sänd till CVM för reparation. Kompressor skadad.
Beräknad kostnad 5.000:- kr,
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl har kört ut till start, startat och åter landat med dammlucka för vänster luftintag monterat. Krigsrätt.
Till F 13 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-08-28.
Klar 1947-09-12
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Till CVM 1949-12-20 för motorbyte samt kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-02-28.
Till F 13 verkstad 1950-10-27 för reparation..
Klar 195-12-30
Till CVM 1951-10-03 för liten översyn.
Klar 1952-03-17
Överlämnat till F 3 1952-03-17
Överlämnat till F 1 1954-03-28 som lån (Flygplankort RFB)
Haveri 1954-05-31. Märkning 3-gul O
Ff fältflygare 2. gr 135-6-53 Qwist (FFSU) oskadad
Vid plané mot fältet efter avancerad flygning kändes en kraftig stöt i fpl samtidigt som en knall hördes. Fpl fick en kraftig rollrörelse åt höger, vilken hävdes med skevroder. Hastigheten var c:a 650 km/tim, höjden 2.500 m. Vid kontroll i luften syntes luftintagen vara tillbucklade och ett hål hade uppstått på höger fena. Vid landningsförsök på 2.000 m märktes inga onormala tendenser. Landningen gick utan anmärkning.
Kasserat 1955-04-26
Senast redigerad av
Leif Fredin 21 maj 2016, 13:06, redigerad totalt 1 gång.