28052, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28052, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 13:33

28052
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-05-22 Till F13 Kod F13-röd T
1947-05-30 Godkänd
1951-05-16 Till F3 Kod F3-S
? Till F20 Kod F20-röd S
1955-08-05 Kasserad.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28052, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:14

28052
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-05-22
Godkänt 1947-05-30
Märkning 13-röd T
Till F 13 verkstad 1947-02-20 för motorbyte.
Klar ?

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-01-10
Motor typ RM1 nr 1371
Ff offasp furir 1066-3-44 Per Olof Björk (GFSU:2) oskadad.
Skadornas omfattning Höger vingspets och höger landställ deformerade. Nosställ lossbrutet. Skador å kroppens undersida.
Beräknad kostnad 8.000:- kr.
Orsak till haveri: Ff har landat för långt in på banan, varför han tvingats bromsa kraftigt under utrullningen. Vid svängen in på förbindelsebanan har bromsningen varit otillräcklig, sannolikt beroende på att bromsverkan under utrullningen nedgått, varför fpl kört av banan.

Till F 13 verkstad för reparation.
Påbörjad 1949-01-20.
Klar 1949-06-10

Haveri 1949-08-26
Motor typ RM1
Ff fänrik 8008-04-41 Fogde

Till F 13 verkstad för reparation.
Påbörjad 1949-08-26.
Klar 1949-12-01
Till CVM 1950-04-15 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-04-27.
Överlämnat till F 3 1951-05-16
Till CVM 1952-01-21 för liten översyn, motorbyte.
Klar 1952-06-27
Överlämnat till F 16 uppbörd 1953-06-08.
Märkning 20-röd S

Haveri 1953-08-04
Motor typ RM1 nr 1363
Ff kapten 7-43-40 Forssell (FFSU) oskadad.
Skadornas omfattning: Turbinblad brustet. Tolv st andra turbinhjul skadade. Motorbyte.

Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Vid förbandsflygning på ca 5000 m höjd började motorn plötsligt gå ojämnt och dragkraften minskade tillfälligtvis markerat. Lagertemp steg momentant till 120° men minskade efter några minuter åter till 95°-100°. Övriga motorvärden bibehöllos normala. Landning skedd u a.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Ff eller mek ha icke brutit mot gällande reglementen.

Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan bör vidkännas kostnaden.

Uppsala den 18/8 1953
G. Odqvist
CF 20
/B. Hagelborg


Haveri 1955-03-10 vid F 16
Under inkörning efter flygpass med Sk 16 nr 16090 kolliderade ff med en på hangarplattan uppställd J 28 nr 28052, märkning 20-röd S.
Skador fpl nr 28052
Höger vinge och noskåpa, (fast) skadade. Repkostnad ca 7000:-

Kasserat 1955-08-05. Gångtid total 716 tim, efter LF 316 tim. Antal flygningar 448 st. Motor typ RM1 nr 1410, gångtid total 376 tim, efter SM 204 tim.
Anmärkningar: Fpl skadades vid markkollision den 10/3 1955. Den före kollisionen monterade motorn har åter monterats i fpl varefter fpl i enlighet med FF direktiv transporterats till Skjutskolan i Rosersberg.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst