av Leif Fredin » 22 maj 2016, 07:28
28039
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Levererat till F 13 1947-04-23
Godkänt 1947-05-30
Haveri 1947-05-20
Motor typ RM1 nr 1348
Ff vpl furir kadett Rune Pettersson (GFSU:2)
Skadornas omfattning: Fpl: Huvens ytter- och innerglas spräckta.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr.
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Till CVM 1950-04-17 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-04-29.
Till CVM 1951-08-13 för liten översyn,
Klar 1951-11-26
Överlämnat till F 3 1951-12-11
Överlämnat till F 1 1953-11-04 som lån
Totalhaveri1954-01-14 vid Björka gård, Fogdö, Södermanland.
Motor typ RM1 nr 1577
Ff fältflygare 2. gr 3912-1-50 Lars-Ivan Jacobsson (AFT) oskadad
Under molngenomgång uppstod ett varvtalsfall till c:a 7-6000 r/m. Efter omväxlande på- och avdrag med gasspaken för att få motorn att öka i varv, beslöt sig ff för att hoppa vilket skedde på en höjd av c:a 1000 m. Molnundersida mellan 300-500 m och översida omkring 2000 m.
Kasserat 1954-03-23. Gångtid total 206 tim, efter LF 206 tim. Antal flygningar 383 st. Motor typ RM1 nr 1577, gångtid total 293 tim, efter SM 193 tim.