Moderator: Sven-Erik Jönsson
Fredrik Lager skrev:Och vad är det man vill att SFF ska göra då? Lämna in en protestlista? Demonstrera?
Frågan är kanske snarare VAD SFF kan göra åt saken, och svaret är med största sannolikhet absolut ingenting. Vare sig vi vill det eller inte.
[ Postad med iPhone ]
Och vad är det man vill att SFF ska göra då? Lämna in en protestlista? Demonstrera?
Frågan är kanske snarare VAD SFF kan göra åt saken, och svaret är med största sannolikhet absolut ingenting. Vare sig vi vill det eller inte.
Nicklas Lennartsson skrev:Och vad är det man vill att SFF ska göra då? Lämna in en protestlista? Demonstrera?
Frågan är kanske snarare VAD SFF kan göra åt saken, och svaret är med största sannolikhet absolut ingenting. Vare sig vi vill det eller inte.
Jag måste fråga dig Fredrik Lager, vad har du för ambitioner med flyghistoria?
Är det att i framtiden endast kunna läsa böcker om svunna tider? Hacka på själar som försöker visa på missförhållanden idag? Eller är det att som många andra (Fredric inkluderat) arbeta för att knyta nätverk, bevara samt uppmärksamma missförhållanden för att sedan försöka lösa problem med gemensamma krafter?
Om du tillhör den sista gruppen förvånar du något med dina uttalanden.
Och vad har och ska SFF inneha för funktion i dina ögon? Är föreningen effektiv som det är?
Hälsn
Nicklas
Nicklas Lennartsson skrev:Jag vet inte vem du hackar på? Frågan var vilken ambition du har, tex när du skriver ett sådant inlägg som svar till de som försöker engagera och få huvudinstansen inom Svensk Flyghistoria att uttala sig? Vad är syftet, vad ska uppnås?
Fråga kvarstår. Så gör även de kring vad vad SFF ska inneha för funktion i dina ögon och om du anser föreningen är effektiv i denna som det är?
Nicklas
För att tala i klarspråk Nicklas, synd att inte SFF har möjlighet att i större omfattning kunna påverka ett sådant här beslut!
Nicklas Lennartsson skrev:För att tala i klarspråk Nicklas, synd att inte SFF har möjlighet att i större omfattning kunna påverka ett sådant här beslut!
Personligen arbetar jag med likanande frågor på kommunal lokal nivå genom en annan förening. Vad jag kan säga från det är att med engagemang kan du komma bra mycket längre än vad man kan tro.
Vad har du för egna erfarenheter av denna problematik? Vid brist av sådan erfarenhet (men erfarenheten förmodar jag att du har?) tycker jag man ska hålla en positivare inställning när andra försöker få något gjort.
Om man nu ska uttala sig...
Fr.o.m. den 1:a oktober gäller inte längre våra badgar. Den sista september valde SFK:s styrelse att inte underteckna det avtalsförslag om förlängning som Swedavia presenterade. I korthet innebar förslaget en två månader lång förlängning varefter all kvarvarande egendom skulle tillfalla Swedavia. Vi fick fem timmar på oss att svara.
Anledningen till att vi inte skriver på är att vi har inlett en juridisk process mot Swedavia, genom Konkurrensverket. Med hänsyn till konkurrenslagen samt de lagar som reglerar förhållandet mellan de organisationer som verkar på en flygplats och flygplatsens operatör anser vi att Swedavias agerande måste ifrågasättas juridiskt.
Utan badgar kan vi inte ta oss till klubben annat än med certifikat i samband med flygning. När Swedavia insåg att spärrade badgar inte var ett tillräckligt stort hinder valde man att införa krav på ledsagning och tillhörande kostnad om 450 kr per riktning.
Just nu pågår intensiva diskussioner med Konkurrensverket och än så länge finns därför inga ytterligare besked att ge. Vi återkommer så fort vi har något mer att förmedla.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst