Inför ett reportage

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inför ett reportage

Inläggav Robert L » 22 jul 2010, 22:43

Hej på Er!

Vi i F1kf har blivit kontaktade av en herre som var med och bärgade 2(?) st B18 som krockat i luften utanför Simlångsdalen, på väg hem till F1 efter en övning.
Året är 1947 och den individ herren vill veta är Röd Urban.
Han vill veta namnen på ALLA som var ombord i detta haveri.

Detta kommer nämligen att bli en artikel i Hässlöbladet om detta.

Finns det någon här som vet vart man kan få tag på denna info ??
Jag har bla i min andra dator inscannade kort från detta haveri, som är skänkta av en tekniker som skulle ha flygit i den andra kärran men av någon orsak så fick han istället flyga i en annan medföljande B 18.

Ha det gott i sommarvärmen.

Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Re: Inför ett reportage

Inläggav Martin Hellberg » 23 jul 2010, 00:09

Hej Robert!

I boken "Svenska vingar 4", In memoriam, anges namnen på de som förolyckades i B 18B 18252 F 1-rU. Det var Kd N. Gunnar Carlsson (GFSU:2), ff och Fu Hans G. Råberger, fsig.
I boken står under amnärkningar "kollision med marken i dålig sikt".

Samma dag, 470304, och på samma plats, Fägrilt ONO Halmstad havererade B 18B 18249, F 1-rS varvid Fj Gösta E. Gustavsson (FFSU), ff och Fu Sten G.S. Gustafsson, fsig. Även vid detta haveri står under amnärkningar "kollision med marken i dålig sikt".

Det var kanske inte fråga om kollision mellan två flygplan utan om två flygplan, ev. i rote, som kolliderade med marken. Dålig sikt anges ju ha rådit vid tillfället och det kan ha varit bidragande.

Jag hoppas att du kan ha nytta av detta.
Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Inför ett reportage

Inläggav Kent Schram » 23 jul 2010, 06:20

Det finns lite saker som man bärgat på platsen på Fd F14 fina förbandsmuseum. Var själv där för en ca 15 år sedan
och fann nedslagsplatsen för ett av flygplanen.

Kent.S
Kent Schram
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Inför ett reportage

Inläggav Robert L » 23 jul 2010, 08:47

Tack Martin

detta hjälper tror jag. Ska ringa detta vidare :)

Robban

EDIT:
Hittade denna bild som jag tagit i april 2010,
Bild
Senast redigerad av Robert L 23 jul 2010, 08:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Re: Inför ett reportage

Inläggav Robert L » 23 jul 2010, 08:56

Kent Schram skrev:Det finns lite saker som man bärgat på platsen på Fd F14 fina förbandsmuseum. Var själv där för en ca 15 år sedan
och fann nedslagsplatsen för ett av flygplanen.

Kent.S


Det finns även på flygmuseum i Västerås en motor, ett däck, ett proppellerblad samt ett landningsställ.
(foto av mig tagit i april)
Bild
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Re: Inför ett reportage

Inläggav Kent Schram » 22 jul 2012, 10:16

Jag är intresserad av det reportage som skulle göras om kraschen i Fägrilt där två B18 var inblandade. Går det att köpa ett ex av Hässlöbladet. Tänker även kolla möjligheten att komma till F14 museet nu när O-ringen håller till inne på området .

Kent S.
Kent Schram
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Inför ett reportage

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 jul 2012, 15:40

Robert L skrev:Hej på Er!
Vi i F 1kf har blivit kontaktade av en herre som var med och bärgade 2(?) st B 18 som krockat i luften utanför Simlångsdalen, på väg hem till F 1 efter en övning.Robban


Lite bakgrund:
1 /F 1 var sedan 2/3-44 baserad på F 14 för att delta i samövning med förband ur 1:a milot-(Skånemanövern)
Kl 16,15/16,20 startar 4 plan med kurs Skåne.
Omedelbart efter start får ett plan något mankemang och återvänder omedelbart till F 14.
Något händer med 18249 och 18252…..havererar.
Endast Ljt. Hansson fullföljer uppdraget och får kl. 17,25 veta vad som hänt då han återkom till basen.

Man trodde på koll. från början , men avfärdas rätt snart.
Teori:
18249 (rote etta) fick något allvarligt fel på 1500 m och påbörjar dykning.
Rote tvåan 18252 märker inte ”störningen”, utan hänger på neråt.

Flera namngivna vittnen säger sig sett ett brinnande plan i luften.

18249 var utrustad med 2130 och 2131 i motorväg
18252 hade 2032 och 02663.
Vilken av dem är bevarad?

Planen hade ett åsatt värde av 798560:-vid tillfället.

OBS: detta är vad som sades i närtid, vad haverikommisionen kom fram till kanske någon kan delge?

Samma dag detta händer havererar även J 21A-1 21150, F 9-rG , motorstörning i start.
Det blir Flygförbud på alla J 21:or
Av 18 värnpliktiga flygförare som kom till F 9 den 1/2 hade nu 4 dött vid haverier.
Övriga skulle för återhämtning och avledning beredas en tids vistelse i fjällen, enligt förslag från MT.
Vet ej om det genomfördes.

Med vänlig hälsning Bengt

Källor :: GD och Arb. vid tillfället samt en del data från Krigsarkivet
Bengt Ekbladh
 

Re: Inför ett reportage

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 jul 2012, 21:38

Ja ,infot verkar inte vara intressant!
undrar vart bilderna störtdökt.
Bengt Ekbladh
 

Re: Inför ett reportage

Inläggav Kent Schram » 25 jul 2012, 12:02

Kent Schram skrev: Tänker även kolla möjligheten att komma till F14 museet nu när O-ringen håller till inne på området .



Med anledning av O-Ringen i Halmstad och att man hyser deltagare inne på Försvarsmaktens område
håller man extra öppet på F14 förbandsmuseum lät dom meddela då jag ringde i förmiddags.
Tom.fredag kör man ett sent eftermiddagspass 16-19. Man har öppnat huvudgrinden samt även den sk Mickedalagrinden.

Kent S.
Kent Schram
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst