Filmkasett saknas!?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Filmkasett saknas!?

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 apr 2012, 19:32

Filmkasett saknas!?

1960-09-07 kolliderar 35002 o 35014 under ”filminspelning ” i divisionsförband.
Båda planen”ramlar ner” nära Doverstorp,varav ett på järnvägen.
Tur att rälsbussen var 20 minuter försenad…annars hade kanske fler påverkats.

Syftet var filminspelning för en reklamfilm åt FV.
Bilder därifrån finns väl i Ett år i luften.

4-5 dagar senare går FV o tidningar ut med:
””Några viktiga detaljer saknas….bla en Filmkasett och man vill att en eventuell upphittare
lämnar in den till vakten F13””

35014 hade ju en fenmonterad kamera (bilder finns) samt även en under kroppen.

Av haveribilderna ses ena planet(vilket?) liggande upp o ner på järnvägen
Medan av det andra är endast ”stjärten” är någorlunda synlig.

Var hamnade 35014?...banvallen eller utanför?

Samt återfanns//hittades den efterfrågade filmkasetten?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Filmkasett saknas!?

Inläggav Nicklas Lennartsson » 01 maj 2012, 23:27

Det var 35002 som landade på järnvägen. Senare flyttades hon till sidan av banan så att tågtrafiken skulle kunna återupptas. 35014 landade på en bergknalle några hundra meter bort i skogen väldigt nära bebyggelsen i Doverstorp, dock fortfarande på samma sida som landsväggen. Finns bra bilder i haverirapporten.

Var har du fått ifrån att en film saknades? Jag har läst lokaltidningarna och det enda jag fått fram har varit att man hoppades på att filmen som fanns i fpl skulle ge något kring orsaken. Orsaken till haveriet är fö omdiskuterad och jag har haft förmånen att vara med vid intervju av både Stellan Olsson och Lennart Nordh som flög i formationen, kommer dock inte kommentera det här.

Mvh
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Filmkasett saknas!?

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 maj 2012, 12:08

Nicklas Lennartsson skrev:.........
Var har du fått ifrån att en film saknades? Jag har läst lokaltidningarna och det enda jag fått fram har varit att man hoppades på att filmen som fanns i fpl skulle ge något kring orsaken.
Orsaken till haveriet är fö omdiskuterad och jag har haft förmånen att vara med vid intervju av både Stellan Olsson och Lennart Nordh som flög i formationen, kommer dock inte kommentera det här.
Mvh Nicklas


I Norrköpings Tidningar den 12/9-60 står:(måndag):
""F13 vill ha hjälp.
En mängd flygplansdelar flög omkring hundratals meter vid onsdagens olycka då de två Drakarna kolliderade vid Doverstorp.
Haverikommissionen har under flera dagar varit ute och letat efter vrakdelar, men inte funnit alla.
Man vill nu uppmana folk som varit ute eller är ute i de aktuella trakterna att lämna in de eventuella delar som hittats.
Varenda detalj är viktig.
Bl.a. saknas en filmkasett.
Upphittarna kan vända sig till vakten på F13""

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Filmkasett saknas!?

Inläggav Nicklas Lennartsson » 02 maj 2012, 13:58

Se där! Nu är jag inte 100 säker men haverirapporten tror jag inte nämner någon saknad kasett. Läs den så har du säkert svaret. Finns i det fd hemliga arkivet hos KA, alltså inte i de vanliga haveripärmarna sorterade årsvis.
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Filmkasett saknas!?

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 maj 2012, 18:48

Nicklas Lennartsson skrev:Se där! Nu är jag inte 100 säker men haverirapporten tror jag inte nämner någon saknad kasett. Läs den så har du säkert svaret. Finns i det fd hemliga arkivet hos KA, alltså inte i de vanliga haveripärmarna sorterade årsvis.

samt:
""35014 landade på en bergknalle några hundra meter bort i skogen väldigt nära bebyggelsen i Doverstorp,""
Tack för info om "vem som var vem".

Men du skriver själv 2009::

viewtopic.php?f=1&t=1384&p=7656&hilit=Doverstorp#p7656

”””Nicklas Lennartsson » 14 apr 2009, 09:25
Hej,Jo visst användes sekvenser inspelade innan haveriet i Doverstorp i filmen, dock naturligtvis inte de från själva haveriet. Aktuell film var "Flygplan 35" och mot slutet av den kan man se 35014 med fentoppsmonterad kamera. Flygplanet var även försedd med en kamera under kroppen. Både kameror och film förstördes så vitt jag vet vid haveriet.Hälsningar Nicklas”””

OM nu inte genom kollisionen i luften fick fenkameran och /eller den kroppsmonterade att "falla fritt"
så kan kanske inte mycket vara kvar?
Naturligtvis hade man följeplan (32:a?) som filmade,så det är väl det som menas?

Har inte tillgång till hav. rapporten, Någon kan kanske kolla vad som sägs om de olika kamerorna?

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Filmkasett saknas!?

Inläggav Nicklas Lennartsson » 02 maj 2012, 21:56

Visst användes sekvenser med och från 35014 i filmen, det var ju inte bara under denna flygning som det filmades! Någon 32:a fanns dock inte i luften under aktuell flygning. När jag skrev inlägget 2009 hade jag bla nyligen läst rapporten på KA (nu med ånger utan att varken anteckna eller kopiera). Såhär tre år senare är detaljminnet vagare. Jag har dock en klar känsla av att det står att banden var skrot, men pga ovan hänvisar jag åter till rapporten då jag vill undvika att skapa rykten!
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Filmkasett saknas!?

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 maj 2012, 21:20

Filmkasett saknas var vad Flygvapnet gick ut med 12/9-60, haveriet skedde 7/9-60
Man ville naturligtvis få bilder på det aktuella haveriet, och orsaken till det.

Fick man det? eller var de förklonade?

Ja haveri protokollet ger väl svar?
kan någon tittta o delge?
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Filmkasett saknas!?

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 maj 2012, 19:54

Nicklas Lennartsson skrev::
>>Hej,Jo visst användes sekvenser inspelade innan haveriet i Doverstorp i filmen, dock naturligtvis inte de från själva haveriet.
Aktuell film var "Flygplan 35" och mot slutet av den kan man se 35014 med fentoppsmonterad kamera. Flygplanet var även försedd med en kamera under kroppen.>>

OM filmen "Flygplan 35" kan sägas:
Måndagen 19/12-60 var det premiär för filmen "Flygplan 35" på biografen Rialto i Norrköping.
"Weel", som reffererar filmen skriver bla.
>>För icke fackmannen var åtskilligt i filmen svårbegripligt,men var samtidigt en fascinerande upplevelse
......Själva handlingen --om man nu kan tala om en handling--var däremot ganska splittrad och rapsodisk.
De olika avsnitten har inget annat inbördes sammanhang än att det handlar om de olika proven med Draken.........>>>

OBS , jag har inte sett filmen och ovanstående är alltså "Weels" åsikt.

NU gällde ju frågan om den saknade filmkassetten pga. haveriet hittades eller inte.
Återfanns något som kunde ge en hint om haveriorsaken??

vad säger haveriprotokollet?
Någon som kan delge?
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst