J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 mar 2011, 22:11

1958-01-16 måste en J29:a nödlanda efter lite irrande och därmed bränslebrist.
Landningen utfördes utan svårighet och skedde på den lilla sjön Ången 10 km öst om Nyköping.

Det var en kärra från F20.
är du fortfarande intresserad kan vidare läsas på denna F11:a sida::

http://www.f11museum.se/bilder/info2_10.pdf

Bilden säger F20-H

Vilken kärra är det?
Kandidater::
29141
29183
29243
29666
eller någon annan?
Vilket plan genomförde bedriften?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 mar 2011, 20:33

Hej igen.
Fick ett mail att det sökta planet är:

>>efterforskningar pekar på 29243 >>

Det verkar mycket troligt, någon annan som kan bekräfta?
Borde stått i ex. OFYL (0m nu detta fanns 1958? ) då detta tillbud var/är något unikt!

Kan någon annan bekräfta?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Leif Fredin » 16 mar 2011, 23:53

Hej!
Vad gäller tillbudet med nödlandningen vid sjön Ången så stämmer det att det var J 29A nr 29243, märkning 20-röd H.

Eftersom datum för nödlandningen inte stämde överens med mina gamla anteckningar kollade jag upp på Krigsarkivet, men blev egentligen inte mycket klokare. Enligt artikeln av Axel Carleson startade kadetten Roland Helgée från F 16 den 16 januari 1958.

Enligt utredningsrapporten, vilken omfattar totalt 9 sidor, så skedde tillbudet den 15 januari 1958.

Enligt ”Journalkort över kasserade fpl” som Ragnar Fredrik Bengtson välvilligt lånade ut till kopiering under senare delen av 70-talet så står det för fpl 29243: ”Fv (flottiljverkstad) havrep, påbörjad 14/1-58, klar 24/1-58”.

Så, när skedde nödlandningen?

Hur unikt det var med ”sjölandningar” vet jag inte, men i samma volym (Flygstaben, Flygsäkerhetsinspektionen, Serie EII, Haveriärenden, 1958 volym nr 49 [F 17–F 18-F 20-F 21-CVV-FC]) så nödlandade J 29A nr 29219, märkning 20-röd K, på Långsjöns is (c:a 25 km norr Uppsala) efter motorstopp den 13 mars 1958. Fpl kunde efter kontroll startas och flygas till F 16. Ff var kadett Sandin.

Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 17 mar 2011, 06:44

Det är fullt möjligt att jag drömmer så här dags på morgonen, men flögs det inte med rea (21R) samt J 29 från sjöar
under en del vinterövningar!??

Tommy
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 mar 2011, 07:15

Tommy Johansson - ToJ skrev:Det är fullt möjligt att jag drömmer så här dags på morgonen, men flögs det inte med rea (21R) samt J 29 från sjöar
under en del vinterövningar!??

Tommy


Visst gjorde de' det.

Bild

Roxen, februari 1955.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Klas Andersson » 17 mar 2011, 08:03

Tidigt och dimmigt i skallen ! sitter på jobbet så jag har inga pappar här !
Men ! är rätt säker på att även en A 32 nödlandade på isen utanför Otterbäcken ,norr om Mariestad .
tror det ochså var bränslebrist !
men vill minnas den gjorde en buklandning , osäker på hur dom fick den därifrån ?
men vill ochså minnas piloten fick buren !! för att han INTE hoppat ! ..........brott mot order ....
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Nicklas Lennartsson » 17 mar 2011, 13:42

Även J 35 har landat på is då F 13 genomförde prov i Svensksundsviken Bråviken.
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Klas Andersson » 17 mar 2011, 15:19

Hade lite fel om A 32an,
det var 32036 som 66-03-14 landade utanför Otterbäcken ! på grund av bränslebrist efter 27 minuters flygning ,
troligen pga att EBKn varit tänd hela tiden " kan ha berott på pilotens ringa erfarenhet av typen"

MEN ! piloten, Torgny H Ericsson , hade dessförinnan hoppat !
så planet landade av sig självt på isen !

jag ringde en kompis däruppe som minns det hela ! och enligt honom var planet helt oskadat där det låg på isen !
men hur det kom därifrån minns han inte ......men ytterst tveksamt om det då flögs därifrån ,
det blev iallafall avskrivit som totalförstört !

den som en gång berättat att piloten fick buren !!
var en man som då gjorde lumpen på F7 , men han är tyvärr borta nu så jag kan inte fråga mera .
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 mar 2011, 21:44

Leif Fredin skrev:Hej!
Vad gäller tillbudet med nödlandningen vid sjön Ången så stämmer det att det var J 29A nr 29243, märkning 20-röd H.
Eftersom datum för nödlandningen inte stämde överens med mina gamla anteckningar kollade jag upp på Krigsarkivet, men blev egentligen inte mycket klokare. Enligt artikeln av Axel Carleson startade kadetten Roland Helgée från F 16 den 16 januari 1958.
Enligt utredningsrapporten, vilken omfattar totalt 9 sidor, så skedde tillbudet den 15 januari 1958.
Enligt ”Journalkort över kasserade fpl” som Ragnar Fredrik Bengtson välvilligt lånade ut till kopiering under senare delen av 70-talet så står det för fpl 29243: ”Fv (flottiljverkstad) havrep, påbörjad 14/1-58, klar 24/1-58”.
Så, när skedde nödlandningen?..........
Leif Fredin


Ja något "rörigt" verkar det vara!
Söderhamns-Kuriren nämner torsdag 16/1-58 att:
onsdag 15/1 nödlandar en J29:a på isen sjö nära Anga 15km öst Nyköping, ff oskadd.
(har här inte tagit någon kopia, bara avskrift)

DOCK återkommer Söderhamns-K torsdag 23/1-58 med följande bla (har här kopia)::
...Nödlandade planet startades från isen
CF11 H. Nordström o andra bevittnade på onsdagseftermiddagen (22/1)starten från isen för överflygning till F11.

Sen kommer något underligt:>>Det gällde nämligen att ta upp den J29-a som förra Torsdag ((måste vara fel här, stod i egna tidningen på torsdagen , men hände under onsdagen.))
nödlandade på Ångens is , sedan kadett R Helgee från F20 pga bränslebrist varit tvungen att gå ned på isen>>

Axel Carleson, som skrev F11 inslaget överst, har alltså enbart läst någon artikel om starten o litat på datum angivelsen , eller?
Sen det om isens tjocklek o "den sista köldknäppen" är ungefär som i artikeln, enl.

Sen har Leif en intressant notering::
29243: ”Fv (flottiljverkstad) havrep, påbörjad 14/1-58, klar 24/1-58”.

Vad säger man om det?
Test/provflygning 15/1 med islandning som följd?
samt efter landning F11 över till F16/20 för koll.?

Beträffande:

>>nödlandade J 29A nr 29219, märkning 20-röd K, på Långsjöns is (c:a 25 km norr Uppsala) efter motorstopp den 13 mars 1958 >>
Har inte sett nåt än.

Skall snarast kolla vad tex. GD eller Arb. ev. hade att berätta
Återkommer
mvh Bengt












::
Bengt Ekbladh
 

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 mar 2011, 22:22

Tommy Johansson - ToJ skrev:Det är fullt möjligt att jag drömmer så här dags på morgonen, men flögs det inte med rea (21R) samt J 29 från sjöar
under en del vinterövningar!??
Tommy


Skulle vara väldigt intressant se / läsa om ev. 21R med isbasering (antar det i så fall borde vara A21R från F7 ?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 mar 2011, 23:03

Angående fpl. och islandningar så är ju J 32B 32508 F21-34:s "själv" landning runt Vargön utanför Piteå rätt känt.
Det inträffade 1965-02-25
Tyvärr omkom ff efter mank med fallskärmen, kolliderar med stolen.
Planet däremot "landar självt" och påträffas senare med motorn ännu gående.

Utgår att planet bärgades, men ser att det kasseras i dec-65.

Var det inget att repparera eller var FV redan då inne på att utfasa det då 7 års gamla planet
Draken var ju nyare o under leverans (35F) samt att FV ungefär denna tid måste skära ner (vakanssättning av 8 div sker 1967)

Vore intressant att läsa vad haveri rapporten säger om detta haveri och varför planet avskrevs.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 mar 2011, 23:03

Leif Fredin skrev:Hej!
Vad gäller tillbudet med nödlandningen vid sjön Ången så stämmer det att det var J 29A nr 29243, märkning 20-röd H.
Eftersom datum för nödlandningen inte stämde överens med mina gamla anteckningar kollade jag upp på Krigsarkivet, men blev egentligen inte mycket klokare. Enligt artikeln av Axel Carleson startade kadetten Roland Helgée från F 16 den 16 januari 1958.
Enligt utredningsrapporten, vilken omfattar totalt 9 sidor, så skedde tillbudet den 15 januari 1958.....
Så, när skedde nödlandningen?
Leif Fredin


Hej
Helt klart att nödlandningen inträffade""onsdagsmiddagen (15/1) på en sjö nära Anga(Ånga?) ,15 km öster om Nyköping""

Leif skrev vidare::
Hur unikt det var med ”sjölandningar” vet jag inte, men i samma volym (Flygstaben, Flygsäkerhetsinspektionen, Serie EII, Haveriärenden, 1958 volym nr 49 [F 17–F 18-F 20-F 21-CVV-FC]) så nödlandade J 29A nr 29219, märkning 20-röd K, på Långsjöns is (c:a 25 km norr Uppsala) efter motorstopp den 13 mars 1958. Fpl kunde efter kontroll startas och flygas till F 16. Ff var kadett Sandin.

Här kan kanske GD ge en liten inblick !
Efter att kad. Uno Sandin fått motorstopp och återstartförsök misslyckats instrueras han av övningsledaren (ljt. Eriksson) att gå ned på Långsjön.
med hjälp av uk-pelj

Varför då?
Jo molntäcket över Ärna var kraftigt , men över Björklinge fanns ett par gluggar.

Hur visste man det?
Jo ""Flygvapnet håller nämligen reda på istjockleken på sjöarna , just för sådanna här situationer. Man visste nu att Långsjöns is var tillräckligt bärkraftig
(meter tjock)""

Har tyvärr ingen uppgift om när återflygningen skedde eller om det blev nermontering.
Klart är att 29219 "levde vidare" till 1962.

Flera islandningar eller isbaseringar?
Bengt

PS Finns fler uppgifter om framför allt isbaseringar ?
Bengt Ekbladh
 

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Mats Averkvist » 19 mar 2011, 08:34

Saxat ur Bråvallabladet – F 13 kamratförening Nr. 36

"Isbas på Bråviken

I början av 1962 anlades en rullbana på Svensksundsvikens is. Avsikten var att utprova Drakens svängegenskaper i samband med utrullning på vägbas och att förbereda sig för framtida eventuella isbaser längre norrut.
Kasernföreståndaren Folke Karlsson var lantmäterikunnig och märkte ut banan med tillhörande avkörningsslinga. Börje Åkesson, Fält, och Regoff II, den tidens baschef, (kan det ha varit Gunnar Rissler?) rekognostiserade. Detta var en omfattande uppgift då ett antal mark och fiskvattenägare var berörda. Staket skulle rivas och tunga fordon köras ut på isen. Man fick ett gott bemötande, bjöds på kaffe och vid ett tillfälle till och med middag. Enligt Börje var RII:s charm så pass förödande att några damer på gårdarna gärna hade sett flera isbaser.
Så vidtog ett borrande och mätande utan like, och istjockleken visade sig högst betryggande. En 35:a klarar sig med lika många cm – kärnis skall det vara. Efter röjningen påbörjades flygningarna.
Banans längd var omkring 2000m, efter 1500 m på västlig kurs gjordes en returslinga med vilken man skulle lämna banan för att den vägen komma till banänden. På kontrakurs startade man igen. Motorn stoppades ej och bromsskärmen blev kvar i flygplanet. En av förarna kom lite för fort in i slingan, sladdade in i snövallen och åstadkom ett imponerande snömoln. Man provade med olika farter och här var gränsen tydligen både nådd och överstigen. Polisen fanns på plats för att noggrant mäta farten, vid låga farter var ju flygplanets fartmätare föga tillförlitlig. De förare som landade på basen var ”Svette” Enlund, Pelle Fogde, Bosse Fransson, Dag Hemberg och Max-Ove Karlberg. Troligen fanns det fler, hör gärna av Er både om detta och med övrig information.

Åke Jönsson"
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Björn Ek » 19 mar 2011, 15:57

Bengt Ekbladh skrev:Har tyvärr ingen uppgift om när återflygningen skedde eller om det blev nermontering.
Klart är att 29219 "levde vidare" till 1962.



Hej,

Uns Sandin, som flög 29219, var baschef på F15 under min tid där, och han berättade själv vid något tillfälle om händelsen.
Ganska odramatiskt lär det ha varit, och redan dagen efter flögs maskinen tillbaka till F16.
Under 29 och 32 tiden ansågs fortfarande nödlandning vara ett gott alternativ vid motorproblem eller extrema väderförhållanden vid hemmabasen.
Motorproblem med åtföljande förlust av hudraultryck etc. utgjorde inget hot mot förmågan att kontrollera flygplanet, samtidigt som dessa maskiner hade hyfsat bra egenskaper när det gällde att "glidflyga".
Med anledning av detta höll man koll på sjöisarna vintertid för att på så sätt utöka antalet tänkbara alternativ.
När 35:an kom fick man tänka om då den och dess efterföljare har klart sämre förutsättnigar att klara sig vid motorbortfall och förlust av hydraultryck.
Hälsningar
//EK
Användarvisningsbild
Björn Ek
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 mar 2011, 15:59

Sjöbasering blev tidigt känt även i utlandet , enl. Flight 1953
med tex. F13:s Tunnor

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01688.html

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 29:a nödlandar isbelagd sjö o startar

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 sep 2019, 22:16

Nödlandning ­på ­Ången Den 16 januari 1958 startade flygkadetten Roland Helgée
se...
Nödlandning ­på ­Ången
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info2_10.pdf
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst