Moderator: Sven-Erik Jönsson
Tommy Johansson - ToJ skrev:Det är fullt möjligt att jag drömmer så här dags på morgonen, men flögs det inte med rea (21R) samt J 29 från sjöar
under en del vinterövningar!??
Tommy
Leif Fredin skrev:Hej!
Vad gäller tillbudet med nödlandningen vid sjön Ången så stämmer det att det var J 29A nr 29243, märkning 20-röd H.
Eftersom datum för nödlandningen inte stämde överens med mina gamla anteckningar kollade jag upp på Krigsarkivet, men blev egentligen inte mycket klokare. Enligt artikeln av Axel Carleson startade kadetten Roland Helgée från F 16 den 16 januari 1958.
Enligt utredningsrapporten, vilken omfattar totalt 9 sidor, så skedde tillbudet den 15 januari 1958.
Enligt ”Journalkort över kasserade fpl” som Ragnar Fredrik Bengtson välvilligt lånade ut till kopiering under senare delen av 70-talet så står det för fpl 29243: ”Fv (flottiljverkstad) havrep, påbörjad 14/1-58, klar 24/1-58”.
Så, när skedde nödlandningen?..........
Leif Fredin
Tommy Johansson - ToJ skrev:Det är fullt möjligt att jag drömmer så här dags på morgonen, men flögs det inte med rea (21R) samt J 29 från sjöar
under en del vinterövningar!??
Tommy
Leif Fredin skrev:Hej!
Vad gäller tillbudet med nödlandningen vid sjön Ången så stämmer det att det var J 29A nr 29243, märkning 20-röd H.
Eftersom datum för nödlandningen inte stämde överens med mina gamla anteckningar kollade jag upp på Krigsarkivet, men blev egentligen inte mycket klokare. Enligt artikeln av Axel Carleson startade kadetten Roland Helgée från F 16 den 16 januari 1958.
Enligt utredningsrapporten, vilken omfattar totalt 9 sidor, så skedde tillbudet den 15 januari 1958.....
Så, när skedde nödlandningen?
Leif Fredin
Bengt Ekbladh skrev:Har tyvärr ingen uppgift om när återflygningen skedde eller om det blev nermontering.
Klart är att 29219 "levde vidare" till 1962.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst