Moderator: Sven-Erik Jönsson
Sven-Erik Jönsson skrev:.....O Jakobsson flög flygplanet som USA-registrerat i Sverige fram till 1999. Flygplanet hade fått namnet "Mile High Mermaid" . /Sven-Erik
Rolf Larsson skrev:....Det kanske var så att N6055K var aktiv fast den var avförd ur registret ....
Bara några funderingar ....
Bengt Ekbladh skrev:
Nu får ni ursäkta min okundskap, men man kunde/kan alltså flyga ett utlandsreg. plan i Sverige i många år
utan att man måste ha SE- reg. ?
Har det med ägarförhållandet att göra eller?
Tacksam för info.
Bengt
Sven-Erik Jönsson skrev:
Denna Seabee, med USA-registrering N6055K, tillverkad i dec 1946, kom till Sverige i juli 1991. Ferryflögs 21-28 juli 1991 från USA till Sverige via Bethel, Connecticut - Portland, Maine - Bangor - Sept Iles, Quebec - Kuujjuaq, Canada - Sondrestrom - Reykjavik - Bergen - Stockholm.
Enligt uppgift avregistrerades flygplanet ur amerikanskt register 1999 som exporterat till Sverige. Vad hände sedan med flygplanet i Sverige? Blev det svenskregistrerat?
Om ferryflygningen kan man läsa här
Freddy Stenbom har tagit bilden 1993.
/Sven-Erik
Sven-Erik Jönsson skrev:Betr reservationen av SE-KXX, så vet jag inte något, kan gissa att det kanske har varit redan 1993.
Fredric Lagerquist skrev:För att göra det än mer "muddy" så har jag även en notering att SeaBee N6236K (c/n 439) avregistrerades i augusti 1999 som såld till Sverige. Vad hände med den?
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst