Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Fredric Lagerquist » 19 feb 2010, 09:39

Den 27 oktober 1957 havererar Sk 12 Fv-nr 642 vid Hyllstofta, 8 km N om Ljungbyhed. Flygplanet är på väg "hem" till F 5 efter att varit utlånat till Stockholms segelflygklubb, Skarpnäck.

Man kan anta att Stieglitz'en tillhörde F 5 segelflygavdelning där övriga kända Sk 12 vid denna tid var nr 629 (märkt med rött band på fenan, senare kod F 5-1, numera SE-EGT), 669 (dito blått band, senare SE-CLC) och 670 (vitt band på fenan, senare F 5-1, SE-EGB och till FVM).

Källa: Kontakt 54

Hur fungerade denna utlåning av militära flygplan till civila flygklubbar?

Det rörde sig inte bara om Sk 12, även Sk 11 Tiger Moth har använts på liknande basis.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2010, 17:11

Kanske inget svar på frågan, utan ett till exempel

Nov. 1956 var en Sk11A utlånad från F6 till Skövde flygklubb.
Vet ej hur länge , men april 1957 är den åter (saknar uppgifter däremellan)
Vet ej heller vilken individ.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Fredric Lagerquist » 19 feb 2010, 20:47

Hej Bengt,

Följande är saxat från Tiger Moth i Sverige 75 år - en kronologi, del 1. Publicerades i SFT 2/07.

1957

2 juli: Sk 11A nummer 599 registreras som SE-CGH på Kgl Maj:t och Kronan (KFF), Stockholm, med innehavare Skövde Flygklubb och Lidköpings Flygklubb. Planet har brukats av Skövdeklubben sedan sommaren innan. Drygt en månad senare, den 12 augusti, införs på samma vis Sk 11 nummer 563 på civilregistret som SE-CGG. Denna gång står Värmlands Flygklubb i Karlstad som innehavare som hade använt Tiger Moth’en, märkt F 6-9, sedan nästan ett halvår. Den civila karriären för SE-CGG blir inte långvarig. Hösten 1957 kolliderar planet med en bangränsmarkering på Vinninga-fältet och skadades så illa att iståndsättande inte ansågs motiverat. Dess fortsatta öde blev att tjäna som reservdelslager på Ålleberg.

1958

17 maj: Flygvapnets två sista Sk 11/Sk 11A avskrivs, lite obemärkt, såsom ”överlåtna på KSAK” - nummer 563 och 599, SE-CGG respektive SE-CGH. Den förstnämnda har redan gått åt i ett haveri.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-tale

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2010, 21:39

Tackar.
Sista noteringen av Sk 11/Sk 11A i Flygvapnet vad jag har är en Sk11 o en Sk 11A vid F 6
från april 1957
Saknar senare uppgifter fn.

Det kan ju sägas att "redan" i tex. Nov 1950 verkar det bara funnits följande 6 kvar i Fv.

F3 en Sk 11
F6 en Sk 11 o en Sk 11A
F10 en Sk 11A
F11 en Sk 11A
F21 en Sk 11A

Hittar fn. inget om utlåning av Sk12
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Fredric Lagerquist » 20 feb 2010, 00:00

Från Tiger Moth i Sverige 75 år - en kronologi, del 1 igen -

1950

1 januari: På civilregistret finns fem Tiger Moth. I flygvapnets rullor finns sju. En av dessa kasseras under året på grund av dåligt skick (nr 509).


1952

28 januari: Tre av flygvapnets sex kvarvarande Tiger Moth avskrivs såsom ”överförda till KSAK”. Det rör sig om Sk 11A nummer 515, 550 och 553. 550 blir reservdelar på Ålleberg (delar till SE-AMG) medan 515 och 553 blir SE-BYM respektive SE-BYL följande år.

15 november: Sk 11 nr 592 kasseras. Den kom nu till användning som vindmaskin hos Svensk Filmindustri.


Men tillbaka till grundfrågan: Hur fungerade denna utlåning av militära flygplan till civila flygklubbar?

Vidare...mycket av flygvapnets segelflygmatriel överfördes på KSAK och spreds vidare ut på flygklubbarna i början av 50-talet. Men vissa bogserflygplan brukades längre än kanske "nödvändigt" på militär-reg. Att flygvapnets två sista Sk 11 tillhörde F 6, har det med närheten till Ålleberg att göra? Och tillhörde flygplanen KSAK fast de opererades militärt? Konstigt :?

Och en annan fråga - kunde vilken flygklubbspilot som helst flyga dessa militära Sk 11 och Sk 12? Funkade det med civilt cert?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Leif Fredin » 20 feb 2010, 12:16

Hej!

Kanske ett icke-svar, men jag har en uppgift om att Sk 11A nr 513 uthyrdes till KSAK juni-augusti 1943.
Vid återlämnandet till F 1 hade uttagits en flygtid av 74 tim 35 min, kostnad 24:- kr/timme.

Det finns ju bilder på bl a Sk 11 och Sk 12 vid Ålleberg i militär märkning, så dessa kanske hyrdes av KSAK vid olika tillfällen (SM-tävlingar?).

Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Fredric Lagerquist » 20 feb 2010, 15:06

Hej Leif,

Jo, det finns fina bilder från Ålleberg med Sk 11 och Sk 12 tagna på 40-talet, t ex i SFF bildarkiv. Men då var FV där också för att tävla :-)

Flygvapnet märktes väldigt mycket inom segelflyget under 40-talet: Enskilda namn och lag (flottiljer) dominerar när man tittar på tävlingsresultat etc i dåtidens flygpress. Främst under kriget var dessutom flygvapnets "draghjälp" på Ålleberg högst behövlig, i ordets rätta-.

När så vapnets segelflygverksamhet upphör runt 1950 (F 5 undantaget) sprids materielen ut på de KSAK-anslutna klubbarna. Men jag tycker ändå att det är rätt förvånade att det finns militära Sk 11 och Sk 12 att disponera sex-sju år senare...och, som sagt, hur fungerade lånen av dessa?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 feb 2010, 10:52

Fredric Lagerquist skrev den 19 februari:
Den 27 oktober 1957 havererar Sk 12 Fv-nr 642 vid Hyllstofta, 8 km N om Ljungbyhed. Flygplanet är på väg "hem" till F 5 efter att varit utlånat till Stockholms segelflygklubb, Skarpnäck.

Här ett foto med tyvärr dålig skärpa, ur SFF arkiv, där jag antar att det är 642.
Bild

Redan i slutet av 1930-talet lämnade FV ett stort stöd till segelflygklubbarna i Sverige för att få en god rekryteringsbas till Flygvapnet. Bl.a. subventionerade Flygvapnet segelflygutbildningen för ungdommar ända fram till i varje fall slutet 1960-talet, vet inte om det fortsatte in på 1970-talet.

Lån av bogserflygplan till klubbarna var ett led i stödet till segelflyget. Har för mig att jag hört att det var flygvapenpiloter som flög dessa bogserflygplan när de var utlånade. Var det inte också så, att det var KSAK som gjorde framställan till FV om lån av flygplan?
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-talet

Inläggav Fredric Lagerquist » 21 feb 2010, 15:35

Jag vågar sätta en tia på att det är just Sk 12 nr 642. Platsen är också Skapnäck. Det är också intressant att kunna notera att flygplanet tillhör F 11.

Tack vare Sven-Eriks hjälp kommer här fler bilder ur SFF bildarkiv.

Bild

Ålleberg, segelflyg-SM den andra veckan i juli 1957. Detta är en beskuren variant på bild 002-1044863. Bakom Jönköpings flygklubbs SE-BWX står en Sk 12 med gult band på fenan. "2" på kroppen har nog att göra med SM'et, KSAKs Tiger Moth SE-BYL är märkt "3". Längst bort i bild ytterligare en "flygvapen-Sk 12", ingen synlig märkning på fenan. Är det kanske nr 642?

Bild

Gult band...eller vitt? Är det frågan om FV-nr 670?

Bild

Här en bild från Ljungbyhed ca 1956. Kan det vara så att man grundat med vit färg för att senare lägga ett gul lager ovanpå? Närmast på bilden är det enligt uppgift nr 670 (senare SE-EGB och numera på flygvapenmuseum) och med nr 629 bredvid. Detta flygplan har rött band med vita kanter på fenan, blev senare SE-EGT.

Sven-Erik Jönsson skrev:Redan i slutet av 1930-talet lämnade FV ett stort stöd till segelflygklubbarna i Sverige för att få en god rekryteringsbas till Flygvapnet. Bl.a. subventionerade Flygvapnet segelflygutbildningen för ungdommar ända fram till i varje fall slutet 1960-talet, vet inte om det fortsatte in på 1970-talet.

Lån av bogserflygplan till klubbarna var ett led i stödet till segelflyget. Har för mig att jag hört att det var flygvapenpiloter som flög dessa bogserflygplan när de var utlånade. Var det inte också så, att det var KSAK som gjorde framställan till FV om lån av flygplan?


Jag tror att flygvapnet bidrog med ett "startbidrag" för ungdomar inom segelflygskolning ända in på 80-talet. Sedan var väl också alla Bergfalke i klubbarna ägda till 50% av Chefen för flygvapnet, just på grund av samma ändamål.

Kunde man "kommendera" FV-piloter till att bogsera ute i flygklubbar? ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygvapnets plan i civila flygklubbar på 40- och 50-tale

Inläggav Fredric Lagerquist » 05 apr 2012, 10:36

Väcker upp denna tråden igen :-)

Intressant rörande ett par Tiger Moth som nyss lagts upp i kategorin civilflygregistret.

SE-CGG - "1957-05-10 Använd av Värmlands Flygklubb i militär målning med civila ff"

SE-CGH - "1956-07-07 Disponerat av Skövde Flygklubb, Skövde" fortfarande som FV-nr 599.

Se även ett tidigare inlägg i tråden som jag postade den 19 februari 2010.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst