FOA-kamouflaget

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

FOA-kamouflaget

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 nov 2009, 23:07

Tar mig friheten att öppna en ny tråd om FOA-kamouflaget, ibland också kallat Viggen-kamouflaget. Saxat från High Chaparall-tråden:

Christer Sidelöv skrev:
Fredric Lagerquist skrev: Den Draken som finns på High Chaparall sägs var J 35B 35220. Henriks notering om viggen-camo't stämmer :-)


35220 är den enda 35:a som har haft "Viggencamoflage"! Det fanns förr envisa rykten om att ytterligare en skulle ha målats likadan, men ingen har under alla dessa år kunnat säga var, vilken eller varför, så jag törs nog tills någon visar en bild som bevisar motsatsen påstå att det inte stämmer. Vad jag minns från min egen F 18-tid var att 35220 var en enstaka provmålning på ett redan avställt motorlöst flygplan som aldrig mer flög efter ommålning.


Om jag nu minns rätt så tror jag mig ha läst att även en (slutflugen?) Drakenprototyp försöksmålades i lövhögen-camo't. Detta skedde tidigare än 35220...som jag också gissar var det första flygplan som flög i denna "skrud".
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav thomas lagman » 18 nov 2009, 00:47

35220 ser ju ut som om den är på väg att flyga (bild från krigsarkivet)

Bild

Bild
thomas lagman
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Fredric Lagerquist » 18 nov 2009, 12:24

Det första flygplanet som försöksmålades i FOA-kamouflaget var enligt "Kronmärkt" s.61 Filip-prototypen 35-7. Detta skedde på Malmen sommaren 1972. 35-7 kasserades i juli samma år och "förbrukades" hos FOA i olika sprängingsförsök (ref. "Draken" s.157).

"Viggen-kamouflaget" säger man - fast det borde väl egentligen i så fall heta "Bulldog-kamouflaget" ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Nicklas Lennartsson » 18 nov 2009, 17:35

En liten kuirosa kring 35220 :)! Fenan som finns på flygplanet i dag är inte original. Originalet återfinns istället hos
Örebros flygklubb, där dock i en röd vit kullör.
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Fredric Lagerquist » 19 nov 2009, 15:41

Man undrar varifrån man plockade den nya fenan till 35220 :?

Fredric Lagerquist skrev:"Viggen-kamouflaget" säger man - fast det borde väl egentligen i så fall heta "Bulldog-kamouflaget" ;-)


Om jag fattat det hela rätt så var 61061 det första flygplan som fick FOA-kammot s a s "från början". Bulldog'en levererades i oktober 1972.

Bild

Bilden är tagen av en frekvent skribent här på forumet :-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 19 nov 2009, 17:40

Hej!

Intressant tråd Fredrik!

Flertalet HKP 3, 4, 6, 9 samt Viggen fick denna färgsättning, någon som har något årtal för
första individen på respektive typ, som fick målningen? Viggen var väl 37051 1974?

Och, rätta mig gärna, SK 60 (60013?) under 1975?

Icke flygande, men ändock i FOA kamouflaget så finns mock-upen av B 3LA kvar :D .

HKP 15 bär visserligen splinter kamo men det saknas väl en färg i mönstret?

Tommy
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Emil Lindberg » 19 nov 2009, 19:24

Tommy Johansson - ToJ skrev:Flertalet HKP 3, 4, 6, 9 samt Viggen fick denna färgsättning.....

Och fler kunde det ha blivit! I en skrivelse som jag har fått via Leif Fredin står följande:
"CFV hemställer att FMV-F utför provmålning av ett flygplan AJ37 samt utreder kostnader och tidsförhållanden för målning av samtliga fpl 37, J35, SK50, SK60 och SK61"
Skrivelsen är daterad 1973-11-27

Tommy Johansson - ToJ skrev:Och, rätta mig gärna, SK 60 (60013?) under 1975?

Denna är jag väl "skyldig" att svara på, med tanke på min roll i den kommande boken om SAAB 105.

1976 beslutades att alla SK 60 skulle målas i fyrfärgskamouflage. Därför provmålades 60131 i detta i samband med modifiering till D-version. Målningen skedde i början av 1977 och den premiärflög den 2 mars 1977. Bilder från tillfället finns i Flygvapennytt 1/1977.
I mitten av 1980-talet målades 60013 i fyrfärgskamouflage, men orsaken till detta verkar ha varit mer som en kul grej än något prov eller försök.

Kanske dags att förse en JAS 39 med fyrfärgskamouflage? Fyrfärgs ökenkamo kanske?

Bild
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Fredric Lagerquist » 19 nov 2009, 20:17

Mycket intressant. Kommer också ihåg färgbild tagen air to air på ommålade SK 60D Rudolf 131 i Flygrevyn i början av 1977.

Men i lite längre perspektiv bakåt: Vilka var rönen och inspirationen till FOA-kamouflaget framtaget tidigt 70-tal? Spontant kommer man ihåg bilder på en Sk 16 som fick vita spliner-fält över sin gröna standardmålning vid en vinterövning ca 1970.

Dessutom tänker man även på att marinen tidigare målat många av sin fartyg i ett liknande splintermönster. Se t ex denna bilden på T 56...eller jagaren Halland i samma typ av målning.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Jan Holmqvist » 20 nov 2009, 12:25

Tommy Johansson - ToJ skrev:
Icke flygande, men ändock i FOA kamouflaget så finns mock-upen av B 3LA kvar :D .

Tommy


Kanske dags att den får ett bättre öde än det här snart på FV-museum...

Bild

mvh, Janne
Användarvisningsbild
Jan Holmqvist
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Göran Hansson » 20 nov 2009, 18:05

Tommy Johansson - ToJ skrev:Icke flygande, men ändock i FOA kamouflaget så finns mock-upen av B 3LA kvar :D .

Tommy


Samt alla soldater i Försvaret i form av m90 uniformen.

/Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Emil Lindberg » 21 nov 2009, 17:56

Jan Holmqvist skrev:Kanske dags att den får ett bättre öde än det här snart på FV-museum...


Ja, verkligen!

Om inte annat borde "vi" locka någon modelltillverkare att tillverka en byggsats av B3LA i skala 1/72 och/eller 1/48 så att i all fall en modell sparas, tillgänglig för allmänheten.

Personligen hyser jag en viss rädsla för att mock up:en "försvinner" utan förvarning när annat som anses viktigare ska få plats i förråden.
Eftersom att musset i Ope ju (väl?) är utsett som huvudmuseum för Viggen borde väl denna mock up kunna deponeras dit? B3LA skulle ju efterträde eller komplettera Viggen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Kent Schram » 22 nov 2009, 00:34

Fredric Lagerquist skrev:Tar mig friheten att öppna en ny tråd om FOA-kamouflaget, ibland också kallat Viggen-kamouflaget. Saxat från High Chaparall-tråden:

Christer Sidelöv skrev:
Fredric Lagerquist skrev: Den Draken som finns på High Chaparall sägs var J 35B 35220. Henriks notering om viggen-camo't stämmer :-)


35220 är den enda 35:a som har haft "Viggencamoflage"! Det fanns förr envisa rykten om att ytterligare en skulle ha målats likadan, men ingen har under alla dessa år kunnat säga var, vilken eller varför, så jag törs nog tills någon visar en bild som bevisar motsatsen påstå att det inte stämmer. Vad jag minns från min egen F 18-tid var att 35220 var en enstaka provmålning på ett redan avställt motorlöst flygplan som aldrig mer flög efter ommålning.


Om jag nu minns rätt så tror jag mig ha läst att även en (slutflugen?) Drakenprototyp försöksmålades i lövhögen-camo't. Detta skedde tidigare än 35220...som jag också gissar var det första flygplan som flög i denna "skrud".


I detta filmklipp från youtube som visserligen handlar om Finska drakar har scener med
svenska drakar smugit sig in.
2,32 min in i snutten syns en kamouflage målad "svensk" drake i luften under ett par sekundrar.
Kan det vara individen som behandlas i denna tråd?

Kent.S HAD
Kent Schram
 

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 nov 2009, 02:12

:-) jäpp! Det är 35220 i luften...om än en endaste liten sekund :-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Kenneth Göransson » 23 nov 2009, 07:45

Emil Lindberg skrev:Personligen hyser jag en viss rädsla för att mock up:en "försvinner" utan förvarning när annat som anses viktigare ska få plats i förråden.
Eftersom att musset i Ope ju (väl?) är utsett som huvudmuseum för Viggen borde väl denna mock up kunna deponeras dit? B3LA skulle ju efterträde eller komplettera Viggen.


Hittade denna bild i mina gömmor. Jag tog den någon gång i början på 80-talet vid ett besök i hangaren i Ryd och i "Gropen". Kom bara inte riktigt ihåg var den förvarades.

Bild
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Fredric Lagerquist » 24 nov 2009, 13:03

Missade vi TP 88C? :?

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Björn Fransson » 25 nov 2009, 21:13

Nicklas Lennartsson skrev:En liten kuirosa kring 35220 :)! Fenan som finns på flygplanet i dag är inte original. Originalet återfinns istället hos
Örebros flygklubb, där dock i en röd vit kullör.


Är inte den utbytt? Har för mig att den för några år sedan återförenades (om den är monterad vet jag inte) med 35220 och att Örebro Flygklubb fick en annan Drakenfena. Den som finns där nu är av tidig modell (A-C), men är helt vitmålad.
Användarvisningsbild
Björn Fransson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: FOA-kamouflaget

Inläggav Björn Fransson » 25 nov 2009, 21:18

Emil Lindberg skrev:
Om inte annat borde "vi" locka någon modelltillverkare att tillverka en byggsats av B3LA i skala 1/72 och/eller 1/48 så att i all fall en modell sparas, tillgänglig för allmänheten.



Det finns ju åtminstone en liten B3LA i Uppsala hos Björn Eriksson. Och om jag bara kan släppa A 36:an och alla andra projekt som kommit emellan, finns det snart ett exemplar i Närke också, i 1/72 - bland annat tack vare din hjälp. :-)

Men visst vore en riktig modell något att önska sig. Ju mer jag jobbat med den, desto mer förtjust blir jag i det som skulle blivit ett riktigt vackert flygplan.

Bild
Användarvisningsbild
Björn Fransson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst