SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 31 jan 2012, 12:26

SE-AZU
Typ: Luscombe 8A Silvaire
c/n: 4865
Tillverkad år 1947

Fd (N2138K)
Interrimregistrering 1948-10-04 AB Kockums Flygindustri, Malmö
Registrerad 1948-11-16 O Sjöquist, Tolg (köpt 1948-10-24)
1949-03 Försett med flottörer K Fi 47-655
Haveri 1950-11-27 Tolgsjön, kraschlandning på vattnet pga felbedömning, ff O Sjöqvist
1952-02-15 G Sjöquist, Örkelljunga
1952-09-20 T Nilsson, Eslöv
1964-04-27 J Nilsson, Sunne
1969-01-28 A M M Ingelman-Sundberg, Stockholm
Haveri 1969-03-01 Sunne, höger landställ brast under taxning
1974-09-09 K O V Jonsson, Föllinge
1991-02-12 K V Jonsson, Pilgrimstad
1996 Experimentklassat (EAA 9001) som 8F Silvaire
2006-12-01 B S Hellström, Bålsta & M R Reher, Älvsjö
Lu 2007-11-30
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Inläggav Björn » 20 mar 2012, 20:00

Åter luftvärdig sedan 2011-07-07, flög mer än 50 tim 2011 :D . Baserad Barkarby ESKB 2006-11-02 till 2007-10-24. Nu baserad på Skå-Edeby ESSE.
Björn
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 mar 2012, 17:24

Re: SE-AZU Luscombe 8A Silvaire>8F Silvaire

Inläggav Paul R Compton » 22 mar 2012, 23:06

SE-AZU enligt min DB.
Kanske Björn vet när typändringen infördes i LVB:t?

SE-AZU
Luscombe 8A Silvaire>Luscombe 8F
C/n 4865
YoM 1947
Ex (N2138K)
19480417 Appl for Reg AB Kockums Flygindustri, Malmö
19480510? Incident, Industrihamnen Malmö, a/c torn from moorings during storm, sustaining damage to tail section, windscreen and underside of floats
19481004 Ir Reg & CofA valid until 19490104 AB Kockums Flygindustri, Malmö
19481027 Temp Permit to Fly
19481116 CofA #867 equipped with KFi 47-655 floats
19481116 Reg CofR #760 O Sjöquist, Tolg (19481024)
19490612 Incident, Industrihamnen Malmö (?), float strut damaged whilst landing in calm, windstill conditions at dusk
19490805 Accident, Industrihamnen Malmö, a/c stalled at height of 2m, float struts bent and deformed
19501126 Accident, Tolgsjön, crashed in lake, pilot error?
19520215 New CofR #760/137 G Sjöquist, Örkelljunga (195112xx)
19520920 New CofR #760/190 T Nilsson, Eslöv (19520828)
19640427 J Nilsson, Sunne (19640311)
19690128 A M M Ingelman-Sundberg, Stockholm (19681217)
19740909 K O V Jonsson, Föllinge (19740817)
1991xxxx Engine conversion Lycoming C60>C90
19910212 K V Jonsson, Pilgrimstad (19910131)
19910212 Experimental classed (EAA #9001)
20061201 B Hellström, Bålsta & M Reher, Älvsjö
20071130 CofA lapsed until 20110707

Source credits: Riksarkivet, LFV, TS & ett stort tack till Benny Karlsson för haveri/tillbud info
Senast redigerad av Paul R Compton 29 jul 2013, 20:57, redigerad totalt 7 gånger.
Paul R Compton
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Inläggav Björn » 12 jun 2012, 11:26

Lördag 9 juni 2012 fick SE-AZU SFF´s vandringspris "Barkarby-priset" på EAA´s Fly-In i Karlskoga. På bilden ses AZU tillsammans med PA-12 "Super Cruiser" SE-BEK i Karlskoga på lördagen.
Bild
Måndag 11 juni kom flygplanets allra första loggbok åter flygplanet tillhanda. Den täcker åren 1948-1957, otroligt att den kan dyka upp igen efter att ha varit "på vift" under så många år. Samtliga loggböcker (5 st) finns bevarade.
Typändringen från 8A till 8F skedde förmodligen 1991 när flygplanet experimentklassades (ska kolla upp det).
Björn
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 mar 2012, 17:24

Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Inläggav Olsson » 12 jun 2012, 16:41

Jag kan kanske ge en förklaring i detta. Knut hade en C90 motor med uttag för startmotor liggande. Den fick inte plats i hans Silvaire utan en större modifiering. Jag hade en C90 utan starmotoruttag-generatoruttag, och den fick plats. Min hade gått några timmar, så när vi bytte så fick även Knut den propeller som sedan har suttit på maskinen. Detta var 1990, men det är möjligt att den blev klar 1991. Den hade tidigare en C60 motor.
/Bertil
Olsson
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 20 dec 2010, 20:27

Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 24 jul 2015, 10:17

Jag fann några foton i ett album som jag skannar. Albumet tillhör Kurt Persson, som en gång arbetade vid AB Flygindustri i Halmstad och senare under några år vid Kockums Flygindustri i Malmö.
Flottörer monterades enligt uppgift på flygplanet i mars 1949, så bilderna måste vara från då.

002-1136740.jpg
Montering Luscombe 8A Silvaire, SE-AZU i frihamnen i Malmö.


002-113672836.jpg
Notering i fotoalbum: Luscombe Silvaire i frihamnen i Malmö.
Vore trevligt om personerna kunde identifieras.


002-113672835.jpg


002-113672837.jpg
Notering i fotoalbum: Luscombe Silvaire på väg till sjön.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Inläggav Hans Spritt » 25 aug 2022, 14:32

SE-AZU.jpg

SE-AZU på Köpings flygfält 24 augusti 2022.
Foto: Hans Spritt.
Hans Spritt
 
Inlägg: 1448
Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38

Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire

Inläggav Fredric Lagerquist » 30 jan 2023, 20:43

Bild
SE-AZU på Kjula den 3 augusti 2011. Egen bild.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till SE-AAA -- SE-AZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst