SE-ABS, DeHavilland DH.60X Cirrus Moth

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-ABS, DeHavilland DH.60X Cirrus Moth

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 apr 2011, 19:05

Typ: DeHavilland DH.60X Cirrus Moth
c/n: 261
Tillverkad år 1926

Fd G-EBNO (flög först gången 1927-03-28, DH flygskola ff H S Broad, capt. deHav.)
Reg 1928-09-21 G Andrée, Stockholm (lev. av G A 1928-08-02 från Croydon via Ostende-Amsterdam-Bremen-Travemunde-Köpenhamn-Göteborg till Stockholm/Barkarby 1928-08-06)
Hav 1928-10-30 Vara, fpl av gärde, ner i dike, kroppen avbruten, rep.
SE-ABS
Registrerad 1929-05-17 G Andrée, Göteborg
1929-06-20 Utställt i Karlstad, senare överfört till Malmslätt för installation av extratank i framsäte (se nedan) och ommålning, namn "Sandvik"
1929-09-12 Flygning till Kapstaden, Sydafrika (10-24) och tillb.
Haveri 1929-12-13 Aghelia, Libyens kust, nödlandning pga dåligt väder, reparerat i Bengazi med hjälp av Italienska FV
Haveri 1930-04-05 Libyens kust, nödlandning efter motorstopp, kvarlämn.
1930-12-19 Färdigreparerat, Tripolis, lev. fvb Rom 1930-12-20 (Andrée fortsatte från Italien med Fiat A.S.1 I-AAVI, tillv.nr.55205, vilken GA erhöll som gåva av Mussolini. Fpl återlämnat av misstag vid hämtning av SE-ABS!)
Eo 1934-02-06 Fpl sålt till SS-Personalens Flygklubb, Stockholm, skolning påbörjad på skidor vid Lahäll, fl A Widell
Haveri 1934-03-17 Stora Värtan, reparerat av Wettergren
1935-04-17 SS-Personalens Flygklubb, Stockholm
1935-10-26 Buss- och Spårvägspersonalens Flygklubb, Stockholm
Hav 1936-0 - Västans is, nödl. pga motorstörning, st. skador, rep.
1937-04-01 M Pantzar, Linköping (utlånat till Linköpings FK maj 1937 till februari 1938)
Haveri 1941-07-10 Orsa järnvägsstation,
Eo 1941-07-21 G A Wettergren, Stockholm (reparation)
1941-08-12 P A Nilsson, Skärvången
1942-03-17 P A Nilsson, Skärvången, G E Rahm & K S Gunnerfelt, Östersund och K G Unger, Hammerdal
1942-04-16 G A Wettergren, Stockholm
1943-11-13 Å Hallner, Stockholm
1944-04-11 Gotlands Flygklubb, Visby
1945-03-13 General-Aero, Stockholm
1946-01-28 T Andersson, Linköping
1946-02-21 S A Svensson, Såtenäs (restaurerat)
Haveri 1946-06-21 F7 Såtenäs,vikningvid tredjeflygning efter översyn
Avreg 1946-06-21 Totalhaveri, magasinerat, köpt till Svedinos Bil- och Flygmuséum, Ugglarp, målat som Sk 11, Fv-nr 5555.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-ABS, DeHavilland DH.60X Cirrus Moth

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 apr 2011, 19:54

Sven-Erik Jönsson skrev:Typ: DeHavilland DH.60X Cirrus Moth
c/n: 261 Tillverkad år 1926
.........Hav 1936-0 - Västans is, nödl. pga motorstörning, st. skador, rep.
1937-04-01 M Pantzar, Linköping (utlånat till Linköpings FK maj 1937 till februari 1938......).


Man kan undra hur mycket som blev kvar efter haveriet.
Läs nedanstående artikel ur ÖC, Östgöta Corren måndagen 22/3 1937

>>>Privatbyggt flygplan i Linköping
(bild av planet, SE-ABS)
Den civila flygsporten i vårt land har ju under de senaste åren kunnat uppvisa en betydande frammarsch, och den riksorganisation på detta område,
som nyligen bildats, kan givetvis väntas på ett verksamt sätt befrämja utvecklingen.
I Linköping finns ju sedan något år en civil flygklubb med den kände flygexperten major Elis Nordqvist som ordförande, och
genom denna klubbs försorg få fn. ett flertal aspiranter flygutbildning.
Men hur många känner till att flygintresset i Linköping är så stort, att på senaste tiden inte mindre än 4 flygplan varit under byggnad av privatmän,
vilka själva sätter ihop sina maskiner bit för bit , och att ett av dessa plan just i dagarna blivit färdigt?

Att dessa maskiner byggs av privatmän innebär ingalunda, att hållfasthet och säkerhet eftersätts.
Ty statens representanter syna varje bit av materialet och följa noga arbetet.

Det nu färdiga planet, vilket redan provflugits, har byggts av föreståndaren för bensinstationen vid Stångebro Martin Pantzar, och
provflygaren vid Järnvägsverkstäderna ing. Lennart Segerqvist, som gjort de första manövrarna i det blå med maskinen,
förklarar,att "det är en härlig kärra".

Om inregistreringen för tillstånd att bruka planet medhinnes, kommer ing. Segerqvist att i påsk flyga det upp till Hålland och Åre
i Jämtland, där han kommer att företaga en del passagerarflygningar.

Hr Pantzars flygplan , det första privata i Linköping har även ett visst kuriositetsintresse.
Det är nämligen till en del detsamma , som användes av Gösta Andree på hans bekanta Kapstadsflygning.

Det är dock inte så stor del av det , som använts av det gamla planet, egentligen endast motorn,
en 70 hkr Cirrus Moth, vilken även den fått renoveras efter direktiv från luftfartsmyndighheterna.

Hela flygkroppen har av hr. Pantzar och hans medhjälpare byggts helt nytt.
Maskinen är av Hawilandsmodell och beräknas få en hastighet av 150km.

Den ger ett synnerligen trevligt och gedigert intryck med flygkroppen i vacker ljus benfärg, och man har anledning att hoppas
att den energiske och intresserade byggaren skall få glädje av sitt verk>>>

Var bygget alltså ett i stort sett Nytt plan , med gamla motorn samt överflyttad registrering?

Hur omfattande var haveriet 1936-0 - vid Värtan, samt finns inget närmare datum?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-ABS, DeHavilland DH.60X Cirrus Moth

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 sep 2019, 19:24

Läs om SE-ABS, en de Havillandmaskins öde!
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... 2_webb.pdf
fortsättningen..
Ett långlivat flygplan
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... 3_webb.pdf

Bilder!
Bengt Ekbladh
 


Återgå till SE-AAA -- SE-AZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst