Lars Larsson skrev:31041 S 31
.....
1949-04-14 Till F11 Märkning 11-41
1949-04-27 Godkänd
1949-05-12 Haveri vid landning på F11.Förarfel vid inflygning på fpltypen.Ff oskadd.
1952-03-04 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid: 9 timmar
Var verkligen 31041 märkt nr. 41 en månad efter leverans?Allmänt är det sagt att : S 31: orna vid leverans hade en kodsiffra som var 20 nummer Högre än serienumret. Ändrades efter ”några år ” så att kodsiffra och serienummer överensstämde,
Det skulle ju innebära att högsta nr. i serien skulle vara -70, Men har inget minne av att ha sett en Spitt med högre nr än 60.!..( borde finnas bilder på nummer 61 till 70)
något stämmer inte här.
Det sades ”några år ”, men
redan i maj 1950 heter 31017 F11-17 och 31015 F11-15 i augusti 1950.
Så ändringen måste skett rätt tidigt
Beträffande haveriet med 31041 1949-05-12 har jag antecknat: 1:a totalhaveriet med S31
31041 F11- _1 , (svårläst trotts bilder), Motor nr 18390, vänster hjulställ ner i en sandgrop vid landning F11.
Beräknad kostnad 53000:-, orsaken anges till förarfel.
Det plan som tidigt då ”borde” haft nr. 41 är 31021.
Hur var det egentligen med kodnumren tidigt på 31:orna frågas?
….
Tillägg
Märkningen var F11-61 1949-05-12.... (se tillägg i inlägg nedan)
Nu kasserades inte 31041 förrän 1952-03-04, så det kan ju innebära att hon var reservdelsplan eller?
Alltså hur var det med märkningen av Spitten i början av sin Sverigevistelse?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 03 apr 2019, 18:13, redigerad totalt 1 gång.