3807,S 14A
Fieseler Fi 156C-3 Storch
Cn 4388
Godkänd 1940-04-16
Flygvapnet sn 3807
CVV
1940-05-08 till F3, märkt F 3-7,....senare F3-17
Haveri 1940-09-12.....Var ? repareras
Totalhaveri 1941-08-16
ARGUS As 10 E med motornummer 4451581 och gångtiden 343,45 tim.
Kasserad 1941-09-23 .(Mk 81:63 )
”Smålänningarna” skriver så här om haveriet::
Den 16 augusti 1941 totalhavererade en av Flygvapnets S 14A, Fiesler Fi. 156 Storch, ur F3 i starten på väg hem till Malmen vid kl 10.50. Man hade tidigare på morgonen kommit från Skillingaryd. "Storken", nr 3807 kodad F 3-17, överstegrades på ca 20 m höjd och turligt nog överlevde de båda ombordvarande - dock kraftigt mörbultade då de inte innan hade spänt fast sig. Piloten, löjtnant Karl-Erik Nittve, ådrog sig p g a detta i kraschen allvarliga ansiktsskador....(Foto: Rosenlöfs Foto, Eksjö. ,Text: Fredric Lagerquist. )
http://sffsmaland.se/Historia/annoF.html
Är osäker på platsen för haveriet , kan någon bekräfta att det var Rännerslätt?
…
Haveriet 410816 var vid start Ränneslätt på väg till Malmen
..
Om orsaken sägs:::
Orsak: Fpl överstegrades i starten, vilken hade utförts olämpligt. Ff "ryckte" upp fpl vid lättningen och detta medförde en hastig överstegring. Ff:s beslut att med hänsyn till fältets dåliga beskaffenhet söka utföra starten med minsta möjliga rullsträcka för att spara fpl, borde ha påkallat de noggrannaste förberedelser.