Sida 1 av 1

4010, S 12

InläggPostat: 13 feb 2014, 21:09
av Lars Larsson
4010
S 12
Typ: Heinkel He 114
Tillverkad av Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G., Warnemünde, Tyskland
c/n: 2538 (Eventuellt tillverkad av Arado ?)
Tillverkningsår: 1937 ?

Ex Luftwaffe

1941 Levererad till F2,märkning 2-25, 2-40
1941-07-08 Godkänd
1944-07-20 Haveri vid Fårösund sjöflygstation. Start med låsta skevroder.Ff furir Lars Schröder oskadd, fs skadades.
1944-08-09 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 162,10 timmar

Re: 4010, S 12

InläggPostat: 13 aug 2014, 11:21
av Leif Fredin
4010
S 12
Typ: Heinkel He 114B-1
Tillverkare: Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G., Rostock, Tyskland
Tillverkningsnummer: 2538

Till CVV 1941-05. Motor typ BMW 132K nr 76071. Vingstöttornas form ”V”
Till F 2 1941-06-28.
Godkänt 1941-07-08 (Mk H 67)

Nödlandning 1942-06-05 vid Hägernäs efter start. Märkning 2-25
Motor: BMW 132K nr 76071
Besättningen ff vpl korpral Lars Byrström, fs fänrik Bo Trybom oskadad
Orsak till nödlandning: Nödlandning efter start.
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Vänster flottör svårt, höger obetydligt skadad. Bakre vänstra landningsbenet avbrutet, stag de-formerade. Fplkroppen deformerad vid fästet för vänstra landningsställsbenet.
Beräknad reparationskostnad 35.000:- kr

Bild

Nödlandning 1944-07-20 vid Fårösund. Märkning 2-40
Motor: BMW 132K nr 75504
Besättningen ff aspirant Schröder oskadad, fs aspirant Fogelberg knäskada.
Orsak till nödlandning: Start med låsta skevningsroder.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Vattenskadad.
Beräknad reparationskostnad 110.000:- kr

Kasserat 1944-08-09. Gångtid total 162 tim, efter SF 162 tim, efter LF 162 tim. Antal flygningar 448 st.

Re: 4010, S 12

InläggPostat: 10 jan 2016, 19:54
av Bengt Ekbladh
S 12 Fpl 4010 (F2-40) Haveri 1944-07-20 - Fårösund sjöflygstation

Haveriet inträffade vid nödlandning efter start med låsta skevroder. Övningen avsåg start i grp med enskild start.
Innan fpl körde ut från kajen kontrollerade ff samtliga reglage och instrument, men underlät ff att kontrollera, huruvida skevroderna var fria. Under utkörningen manövrerade ff fpl med vänster hand på gasreglaget och höger hand på vattenroderstyrningen.
P g a ringa vind behövde ff icke använda handspaken, varför skevrodernas rörlighet icke prövades. Efter lättning och stigning till omkring 15 m höjd har ff förmärkt, att skevroderna var låsta. Ff har skjutit spaken framåt, dragit av gasen samt ansatt landning rakt fram.
Ff har gjort en rörelse åt höjd- och sidoroderlåsningen med vänster hand, men har ej rört densamma. Härunder skevade fpl åt höger och tog vatten, innan ff hade hunnit påbörja upptagning. Vid nedslaget rycktes stora delar av undervisningen ?....(undervingen?)....med flottörinfästningen loss och fpl totalhavererade.
Ff undkom oskadad, medan fs ådrog sig en knäskada.
Orsaken till haveriet har varit, att start företagits med låsta skevroder. 1.mek har icke följt givna föreskrifter jml SMI fpl S 12 kap. 1, mom. d), p.9.
*** Ff har icke följt givna föreskrifter jml SFI fpl S 12 kap. 1, mom. b), p. 9, samt kap. II, mom. 9, p. 1.

Se:
http://www.svfplhist.com/
Under Flygplan // S 12