S 6 nr 476, 1376, 3376, 376

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

S 6 nr 476, 1376, 3376, 376

Inläggav Leif Fredin » 01 jun 2014, 20:13

Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 173

Levererat till F 4 1930-09-02. Motor typ BJ VI nr 6473.
Numrerat 476
Verkstad 1930-10-10. Oljekylaren bortmonterad.
Godkänt 1930-10-14
I tjänst 1930-11-13
Verkstad 1930-12-01. Flottörerna avmonterade. Landningsställ med skidor monterat.
I tjänst 1931-01-26
Verkstad 1931-02-19. Oljeförvärmt luftintag monterat.
I tjänst 1931-02-24
Planet monterat på flottörer 1931-05-12
Verkstad 1931-07-04. Motor typ BJ VI nr 6472 inmonterad.
I tjänst 1931-07-27
Verkstad 1931-09-17. Diverse reparationer
I tjänst 1931-09-19
Verkstad 1931-10-29. Grundöversyn. Planet omnumrerat
Numrerat 1376 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Överlämnat till F 1 1932-01-13
Formation 1932-02-16
1932-02-22 Bombupphängningsanordning, strålkastare, andningsapparater, fotplatta för bombsikte, höjdmätare typ Paulin, radio m/27 samt talrörsanordning inmonterat
F 1 det Bofors 1932-02-29
F 1 formation 1932-03-19
Överlämnat till F 3 1932-08-17
Numrerat 3376
Formation 1932-08-18
Till CFM 1932-09-03. Anordningar för utförande av fallskärmskast inmonterade
Fallskärmsprov 1932-09-07
F 3 formation 1932-09-08
Till CFV 1932-10-05. Flottörlandningsstället utbytt mot hjullandningsställ
Formation 1932-10-07
Förråd 1932-10-10
Formation 1932-11-01
Till CFM 1932-12-01. Samtliga höjdroderlinor utbytta
Formation 1932-12-07
Till CFM 1933-01-19. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad
Överlämnat till F 1 1933-01-31 som lån
Verkstad 1933-03-09. Främre durken i spanarsits reparerad. Duken reparerad på kroppen och vingarna. Högra luftintaget reparerat.
Återlämnat till F 3 1933-03-17. Förråd
Till CFM 1933-03-27. Radiomontage m/27/32 monterat och viss översyn.
Formation 1933-04-12
Till CVM 1933-09-04. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1933-09-15
Till CVM 1933-10-20. Provskjutning med kulspruta
F 3 formation 1933-10-22
Till CVM 1933-12-11. Grundöversyn. Motor typ BJ VIA nr 6451
Förråd 1934-07-24
Formation 1934-08-01

Haveri 1934-09-17 vid landning
Motor: BJ VI nr 6451
Ff löjtnant Leuhusen oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av rullsträcka.
Skador flygplan: Landningsställ och propeller sönderslagna. Motorfundament och kropp tillstukade.
Skador motor: Två vippfästen skadade.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Till CVM 1934-09-19. Reparation efter haveri. Motor typ BJ VI A nr 6453 inmonterad.
Förråd 1934-12-04
Formation 1935-03-01
Förråd 1935-04-01
Till CVV 1935-04-18. Prov med flottör försedd med stänklist.
Flottörerna nedmonterade 1935-06-04
Förråd 1935-07-01
Till CVV 1935-08-01. Flottörlandningsställ monterat
Formation 1935-08-09

Haveri 1935-08-20
Motor: BJ VI nr 6453
Orsak till haveri: Felbedömning av flygplanets hastighet och styrbarhet.
Kollision mellan fpl nris 3375 och 3376 vid ilandläggning med det förstnämnda.
Skador flygplan: Övervingens högra ände skadad.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr

1935-09-09. Flottörlandningsställ utbytt mot hjullandningsställ
Till CVM 1935-09-27. Mindre reparation
Förråd 1935-10-10
Till CVM 1935-10-30. Fpl omnumrerat
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-14
Registreringsnummer 376 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 1 1935-11-16 som lån
Verkstad 1936-01-23 för cylinderbyte
Formation 1936-01-29
Återlämnat till F 3 1936-04-16.
Förråd 1936-07-02
Till CVM 1936-07-31. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad.
Formation 1936-08-21
Förråd 1936-10-15
Formation 1936-11-01
Förråd 1937-04-01
Överlämnat till F 5 1937-04-02 som lån
Verkstad 1937-04-29. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6453 inmonterad
Formation 1937-05-08
Återlämnat till F 3 1937-05-31
Förråd 1937-06-01
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-02
Överlämnat till F 1 1937-09-01 som lån
Återlämnat till F 3 1937-10-07. Förråd
Till CVM 1938-03-09; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6453 inmonterad
Formation 1938-08-18
Överlämnat till F 5 1938-10-15 som lån jml
F 5 förråd 1938-10-15
Lån jml fo 75/1938 från den 1/12. Placerat vid FKS fr.o.m. den 15/10 på grund av bristande hangarutrymme vid F 3
F 5 formation 1938-11-30
Verkstad 1939-04-24. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad
Formation 1939-05-12
Återlämnat till F 3 1939-05-12. Förråd
Formation 1939-07-02
Märkning 3-76 (1939-12)
Förråd 1940-02-28
Verkstad 1940-03-08; stor översyn
Förråd 1940-06-14
Formation 1940-06-17
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-08-12
Överlämnat till F 9 1940-08-19 som lån
Till CVM 1941-06-07; liten översyn. Motor typ BJ VIA nr 6452 inmonterad
F 3 förråd 1941-07-31
Formation 1941-08-06
Fpl monterat på flottörer 1941-09-02

Haveri 1941-09-10
Motor: BJ VIA nr 6452
Ff furir Bruno oskadad
Orsak till haveri: Bedömningsfel vid landning på flottörer.
Skador flygplan: Flygkroppen bräckt mitt för spanarsits. Flottörstället svårt deformerat.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

Sänt till F 3 förråd 1941-09-11 per järnväg
Till CVM 1941-11-25; haverireparation
F 3 förråd 1942-02-10
Formation 1942-02-27
Överlämnat till F 4 1944-01-24 med motor typ BJ VI nr 6345
Märkning 4-6
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kassationsförslag 1945-06-07 med motor typ BJ VI nr 6345. Gångtid fpl 2147 tim. Antal flygningar 4738 st, gångtid motor 1528 h.
Anmärkningar: Fpl föreslås till kassation med hänvisning till FF skr MF 89:80 den 22/5 1945.
Vid F 4 finnes inga reservdelar till S 6.

Försålt 1945-09-28 till AB Svensk Flygtjänst
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: S 6 nr 476, 1376, 3376, 376

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 jun 2014, 19:44

F4-6 ..
Fpl föreslås till kassation med hänvisning till FF skr MF 89:80 den 22/5 1945.
Vid F 4 finnes inga reservdelar till S 6.
Försålt 1945-09-28 till AB Svensk Flygtjänst

registreringen blev SE-APM:
se
viewtopic.php?f=9&t=4081
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst