S 6 nr 34, 3337, 337

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

S 6 nr 34, 3337, 337

Inläggav Leif Fredin » 01 mar 2014, 11:10

Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5074

Godkänt 1928-07-19
Levererat till F 3 1928-07-21 med motor typ BJ VI nr 6352
Numrerat 34
Förråd 1928-07-21. Diverse arbeten.
I tjänst 1928-07-30

Haveri 1928-08-05 vid Berga flygfält, Hälsingborg.
Ff fänrik E Josef N Eriksson

Ur protokoll:
Fänrik E.J.N. Eriksson
med anmälan

Till Chefen för 3. Flygkåren

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag vid landning med flygplan 34 å Berga flygfält den 5.8 1928 kapotterat med detsamma, varvid planet ramponerades avsevärt.
På grund av felbedömning skedde sättningen omkring 40 m. för tidigt å en mycket gropig del av fältet. Högerhjulet tog mark först, varvid landningsstället knäcktes och kapottering följde

Halmstad den 12.8 1928
Josef Eriksson
Fänrik.

Härefter hördes: Fänrik Eriksson,
som berättade i huvudsak följande: Under flygdagen i Hälsingborg har landning skett i ostlig riktning. Tvärs över landningsbanan fanns en väg i markens plan, vilken bitvis avfasats. I ändpunkten på den avfasade delen hade vita flaggor uppsatts samt den icke avfasade delen utmärkt med röda flaggor.
Genom felbedömning verkställdes landningen så att hjulen togo mark omedelbart framför vägen i stället för som beräknat var omedelbart efter vägen passerats till höger om den avfasade delen av vägen.

Malmen den 21. aug. 1928.
Georg Gärdin
Divisionschef
/Erik Adlercreutz

Planet hemtransporterat å järnväg.
C.F.M. 1928-08-13. Haverireparation. Motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad
I tjänst 1928-09-22
Förråd 1928-10-03
C.F.M. 1928-10-19. Översyn.
Formation 1928-10-26

Haveri 1928-11-24. Planet ställdes på näsan under rullning å flygfältet, beroende på att högra hjulet skar ner i lös mark. Planet vilade mot ena propellerbladet (motorn var icke mot marken). Högra undervingen tog i marken.

C.F.M. 1928-11-24. Smärre rep. Nya hjul. Ny propeller.
Formation 1928-11-27
Till C.F.M. 1929-01-02 som lån för motorprov. Motor typ SJR nr 673 inmonterad (provmotor)
Fpl var försedd med växlad Jaguarmotor 1-15 februari 1929
Motor typ Hornet nr 295 inmonterad 1929-04-08
Motor typ ASR nr 1039 inmonterad 1929-05-10
Provflögs 5 gånger. 5 tim 25 min
Motorn urmonterad 1929-05-22
Motor typ Hornet nr 295 inmonterad 1929-05-23
Provflögs 6 gånger. 4 tim 09 min
Motorn urmonterad 1929-05-26
Motor typ SJ nr 673 inmonterad 1929-06-20
Formation 1929-07-05
C.F.M. 1929-08-05. Oleo-landningsställ monterat. Provflygning utförd, varefter landningsstället åter avmonterats.
Formation 1929-08-14
C.F.M. 1929-09-11. Översyn och utrustning av planet.
Formation 1929-09-18
C.F.M. 1929-10-09. Översyn av fpl och motor. Landningsstället framflyttat 50 mm
Formation 1929-12-01
C.F.M. 1930-01-17. Oleo-landningsställ påmonterat
Formation 1930-01-18.

Haveri 1930-01-20 å Malmen.
Motor typ SJR nr 673
Ff furir Hagbyhn

Flygplanet kapotterade vid planerad landning å flygfältet å Malmen. Orsaken till kapotteringen syntes hava varit, att sättningen för landningen gjordes för högt. Besättningen oskadad.
Kostnaderna för materielens reparation uppgingo till c:a 15.000:- kronor.

Bild

Förråd 1930-01-21
C.F.M. 1930-01-23. Reparation. Undervinge tidigare tillhörd nr 35 monterad. Flygkropp förut tillhört nr 31 monterad. Motorfundament tidigare tillhört nr 353 monterat
Formation 1930-08-09
C.F.M. 1930-09-12. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-09-18
Förråd 1930-10-11
C.F.M. 1931-03-30. Motor- och fplöversyn.
Formation 1931-04-18
C.F.M. 1931-06-04. Motorbyte och översyn. Motor typ SJR nr 673 inmonterad. Diverse smärre justeringar.
Formation 1931-08-20
C.F.M. 1931-09-10. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-09-12
C.F.M. 1931-09-17. Diverse målning
Formation 1931-09-20
C.F.M. 1931-10-08. Översyn. Motor typ SJR nr 673 inmonterad.

Numrerat 3337 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18

Formation 1932-08-18

Bild

Förråd 1932-10-07
CFM 1932-11-02. Smärre justeringar
Formation 1932-11-09
CFM 1933-02-27. Översyn.
Formation 1933-03-02

Haveri 1933-05-23 vid Barkarby. Påkört av fpl nr 6353. Vingarna och ramrör i kroppen skadade.

Under järnvägstransport 1933-05-24
CFM 1933-05 29. Reparation.
Formation 1933-06-09
CVM 1933-07-12. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ SJ nr 1055 inmonterad.
Formation 1933-08-17
Förråd 1933-10-14
Formation 1933-11-21
CVM 1933-12-05. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ nr 6352 inmonterad. Radiomontage m/27/32 inmonterat
Förråd 1934-02-21
CVM 1934-04-17. Lättroder monterat å sidorodret. Beslag för upphängning av meteorograf monterade m.m.
Formation 1934-04-24
CVM 1934-11-20. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6345 inmonterad
Förråd 1934-12-11
Formation 1935-03-01
Förråd 1935-04-01
Formation 1935-05-01
Förråd 1935-10-11
CVM 1935-10-28. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6346 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-7
Registreringsnummer 337 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-05-18
Förråd 1936-10-15
Formation 1937-02-04
Förråd 1937-03-24
Till CVM 1937-04-12. Liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6446 inmonterad
Förråd 1937-06-14
Formation 1937-07-27

Haveri 1937-10-27 vid F 3, Malmen. Märkning 3-7
Total flygtid: 1320.40 tim
Motor: BJ VI nr 6446
Total gångtid: 1270 tim
Besättningen: ff överstelöjtnant Gösta von Porat, mek volontär Jan Philipsson ”praktiskt taget oskadad”
Skador flygplan: Flygkroppen stukad i frampartiet, stöttpyramiderna delvis stukade, stjärtpartiet något deformerat; sidorodret förstört. Övervingens framkantfanér helt förstört, undervingens d:o delvis brustet. Landningsställ, motorfundament, oljetank, reglage, propeller m.m. kassabelt.
Skador motor: 2 st cylindrar kassabla, vevaxeln något deformerad (slår på 0,16 mm), avgassamlaren jämte studsar deformerad, kablar avslitna etc.
Skador å annan materiel: 1 st. gränsmarkeringsljus skadat
Beräknad kostnad 12.100:-kr.

Ur protokoll:

Överstelöjtnant von Porat överlämnade bifogade redogörelse

Till Chefen för Försökscentralen.

I anledning till mig ankommet telegram från CFV enligt vilket utredning av haveri den 27 ds med fpl typ S 6 n:r 7 skall verkställas av Eder har jag härmed äran översända följande redogörelse över händelseförloppet.
Fpl fördes av mig. I baksits medföljde som mekaniker volontären n:r 13 Philipsson.
Anledning till flygningen var rekognoscering av för fällning av övningsbomber lämplig terräng på södra Roxenstranden och vid Boren. Flygtid 45 minuter.
Vinden var vid starten sydlig med någon dragning till ost samt svag och ojämn. Vid tidpunkten för land-ning var vindriktningen sydsydost och till synes kraftigare (vindstuten vid F 3 stod stadigt rakt ut). Denna vindriktning är ofördelaktigare för landning, då den till buds stående landningssträckan avsevärt förkortas genom den från mitten av flygfältets södra sida ingående uppgrävningen. Härtill kommer att landningen måste ske över den relativt höga masken vid F 3 lägerområde och att flygfältet sluttar utför.
Vindstyrkan syntes mig av vindstrutens utseende att döma för kraftig för att tillåta landning snett mot vinden. Å andra sidan syntes det mig säkert, att flygplanet rullningshastighet efter landningen snart skulle bromsas upp med vindens tillhjälp.
Då utrymmet likväl var knappt, måste masken passeras på låg höjd och med låg fart.
Landningen påbörjades enligt ovan. Vid passerandet av krönet just före nedförsluttningens början var flygplanets höjd omkring en halv meter och läget sådant att hjul och sporre voro ungefär i jämnhöjd. I detta läge stötte flygplanet mot en här placerad gränsmarkering.
Vid glidflykten till landning såg jag icke denna gränsmarkering om på grund av motorpartiet eller masken (trädraden intill flygfältet) kan jag icke yttra mig. Jag ägde visserligen kännedom om gränsmarkeringslinjen här gåt omkring 60 m från fältgränsen med hade ingen tanke på att någon hänsyn härtill behövde tagas, då jag icke trodde, att flygplanet på så kort distans kunde bringas ner. Vinden synes därtill vid tillfället hava varit kraf-tigare än jag bedömt.
Vid kontakten mot gränsmarkeringen kastades fpl stjärtparti uppåt, varvid hjulen hårt trycktes mot mar-ken, fpl gick över på nosen, åkte omkring 10 m på motorn och kullbytterade rätt över.

Malmen den 29 oktober 1937.
G. von Porat
Överstelöjtnant.

Vol. 13/F3 Philipsson anförde i huvudsak följande:
P. medföljde såsom mekaniker. Vid landningen gick fpl lågt ned över träden vid lägrets vänstra ända. Just som P. trodde att hjulen skulle taga mark kändes en relativt svag stöt i stjärten och densamma flög upp. Därefter tog hjulen hårt i marken, fpl rullade ett ögonblick med hög stjärt och slog därefter runt. P. var fastspänd med Irvinbältet men ej med bröstremmen. Då stjärten vid rundslagningen slog i marken, brusto krokarna i bältet och P. kastades ur. P. hade icke tänkt på eller iakttagit avståndet till fältgränsmärket.

Uppläst och vidkänt:
Jan Philipsson. (?)
Vol. 13

Furir 67/F 3 Claesson anförde i huvudsak följande:
C. observerade fpl först sedan detsamma stött mot fältgränsmärket. Det gick då med hög stjärt (c:a 45° uppåt) och slog därefter hastigt rund, varvid C. såg Philipsson slungas ur sitsen.

Uppläst och vidkänt
S. Claesson
Furir 67

Vol. 75/F3 Svensson anförde i huvudsak följande:
S. observerade fpl omedelbart före passagen av gränsmärket och tyckte att höjden var låg. Sedan såg S. att sporren tog i gränsmärket och stjärten kastades uppåt, varefter hjulen togo mark och fpl rullade med hög stjärt, S. tyckte ett ögonblick att det såg ut som om stjärtens skulle gå tillbaka ner, men strax härefter skedde rundslagningen. S. hade icke iakttagit att något hjul tagit i gränsmärket och ej heller om landningsstället genast sjunkit ihop då hjulen togo mark.
Uppläst och vidkänt
Birger Svensson
Vol 75

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid tillfället rådande vindriktning nödvändiggjorde, till följd av planeringsarbeten å flygfältet, att flygplan landade så nära bakre fältgränsen som möjligt. Vid landningen har fpl nr 337 vid passage över fältgränsen befunnit sig på så låg höjd, att landningsstället stött emot ett här befintligt fältgränsmärke. Genom besiktning och jämförelse mellan skador å flygplanet samt skador å fältgränsmärket har följande förlopp kunnat konstate-ras: Först har fpl:s vänstra hjul träffat gränsmärkets vänstra överkant (sett i flygriktningen), vilken skurit sönder däcket. Därefter har främre distansröret i landningsstället stött emot gränsmärkets lampa, varefter bågen på högra landningsställsbenets undersida träffat gränsmärkets övre del, c:a 75 cm. från högra kanten. Skador å högra hjulet kunna icke med bestämdhet härledas från stöt mot gränsmärket, men till följd av märkets dimen-sioner och övriga skadors inbördes lägen måste detta hjul förorsakat befintlig deformation å gränsmärkets yttersta högra del. Sporren har med sannolikhet icke tagit i gränsmärket.

Malmen den 30/10 1937.
Knut Zachrisson
Förhörsledare
Enderlein
Protokollförare

F 3 förråd 1937-10-28
Till CVM 1938-03-09 Översyn efter haveri
Formation 1939-04-15
Förråd 1939-05-04
Formation 1939-05-12
Märkning 3-78 (1939-12)
F 3 förråd 1940-02-16
Till CVM 1940-02-23. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6321 inmonterad
Formation 1940-04-11
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-09-15
Verkstad 1940-10-07. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6320 inmonterad
Formation 1941-01-17
Överlämnat till F 2 1941-01-18 som lån

Haveri 1941-02-12 vid F 2. Märkning 3-78
Motor: BJ VI nr 6320.
ff fpl Lundborg oskadad
Orsak till haveri: Kraftig byig vind
Skador flygplan: Vinge bruten vid stöttinfästningen. 2 st skidor skadade.

Återlämnat F 3 förråd 1941-04-09
Formation 1941-04-28
Förråd 1941-09-15
Till CVM 1941-09-18. Liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6343 inmonterad
F 3 förråd 1941-12-15
Formation 1942-01-15

Bild
Vintern 1942, prov med vintermålning (från 8 mm smalfilm)

Haveri 1942-03-13 vid Malmen. Märkning 3-78.
Motor: BJ VI nr 6343
Ff aspirant Bengt Odevall oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid utkörning till start.
Skador flygplan: Undervingen bruten på höger sida; distansrören i landningsstället krökta.
Skador motor: Avgassamlaren deformerad, propellern kass.
Beräknad reparationskostnad 1.400:- kr

Haveri 1942-10-06 vid F 3 Malmen. Märkning 3-38, tillhörde 3/ F 3
Total gångtid: 1933 tim
Motor: BJ VI nr 6343
Total gångtid: 1371 tim.
Besättningen ff vpl ff 392 6/36 N.J.Bertil Holmberg, fs fänrik Tage Dehner oskadad
Skador flygplan: Flygkroppen avbruten. Vingarna kassabla.
Fpl föreslaget till kassation
Skador motor: Propellern kassabel.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 78 havererade under inkörning efter landning beroende på den vid tillfället ifråga rådande starka vinden.

Vpl furien 392 6/36 Holmberg anförde i huvudsak följande:
Rapport över händelseförloppet bifogas, bil 1. Därutöver hade H. intet att tillägga.

Vpl ff 392 6/36 N.J.B.
Holmberg med anmälan
Om haveri.

Till Chefen för 3. Divisionen.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag, vid körning på marken efter landning, havererat med fpl 78.
Händelseförloppet:
Övningens ar Nav 20
Besättning ff vpl furir 392 Holmberg
fs fänrik Dehner
Efter normal landning rullade fpl ut till farten gått ned. Under sista utrullningen gjorde jag en svag sväng åt vänster för att lämna fältet fritt för landande fpl. Därefter stannade fpl och jag inväntade mekanikern. Då mekanikern anlänt låt jag svänga fpl 270° för att köra närmaste vägen in till uppställningslinjen. Under denna sväng dirigerade jag mekanikern så, att han hela tiden var i lovarts vinge. Då fpl svängt runt med nosen mot uppställningslinjen började jag köra rakt fram. Efter en kort stund tog ett vindkast och vände fpl upp i vinden trots mina och mekanikerns ansträngningar att hålla fpl på kursen. För att få fpl på kursen igen gav jag gas och fullt sidoroder och samtidigt tecken till sväng åt mekanikern. Trots dessa ansträngningar kunde jag ej få fpl på kursen. Jag stannade då fpl och beordrade mekanikern över till höger vinge. Med mekanikerns hjälp svängde jag nu fpl på rätt kurs. Just under sista momentet i svängen kom ett hårt vindkast och lyfte upp vänster vinge och ställde fpl på nosen. Mekanikern förmådde inte hålla uppe höger vinge utan trycktes omkull och föll. Händelsen utspelades så fort att jag endast hann ge sidoroder för att försöka få fpl upp i vinden. Då fpl vägt på nosen c:a 1 sekund föll det över på rygg. Vid rundslagningen blev både fs och ff oskadade.

Malmen den 6 oktober 1942.
Bertil Holmberg
Vpl ff.

Vol 92 Johansson anförde i huvudsak följande:
Han var tjf 1. mek å fpl 78 och fick på morgonen den 6/10 order av chmek, furir 8 Bengtsson, att vara i kanten av flygfältet och invänta fpl landning samt därefter medfölja vid vingen för att hindra fpl att haverera. När fpl landat sprang J. fram till vänster om fpl, där ff dock med tecken dirigerade J. till höger (lovart) vinge. När J. fattat tag i vingen drog ff på gas och började svänga vänster för att köra in till parkeringsplatsen. Då fpl kommit i medvind vinkade ff över J. till motsatta (vänster) vinge, varefter ff åter drog på något gas. Se-dan svängen fullföljts, så att fpl svängt 270°, d v s med kurs mot vänstra hangaren, började fpl svänga upp mot vinden. J. fick då order att gå över till höger vinge igen.
Plötsligt kom ett vindkast, som gjorde att höger vinge gick ned. J. förmådde ej hålla upp vingen utan denna gick i marken, varefter fpl gick på nosen och slog runt.

Uppläst och vidkänt.
G. Johansson
Vol.

Fänrik Dehner anförde i huvudsak följande:
Han var vid tillfället fs i fpl och vitsordade furir Holmbergs redogörelse,
I övrigt hade han intet att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Tage Dehner
Fänrik

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Något brott mot gällande föreskrifter från ff eller 1. Mek sida föreligger icke.
Skiss över fpl väg m m bifogas,
Fotografier av fpl efter haveriet bifogas,
Vid tillfället rådde starkt byig vind av styrkan 40 km/tim och riktning 250°.
Haveriet har förorsakats av den starka vinden, som orsakat, att mek icke förmått förhindra att vingen tog mark och fpl havererat.

Malmen den 24/10 1942
Bertil Carlberg
Förhörsledare
T. Svennemark
Protokollförare

Bild

Bild

Bild

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har icke förorsakats av vårdslöshet utan ren oluckshändelse måste anses föreligga, varför kronan vidkännes kostnaderna.
Malmen den 30/10 1942

H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan

Kasserat 1942-10-30.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron