Sida 1 av 1

487, S 5D

InläggPostat: 26 jan 2014, 00:56
av Lars Larsson
487
S 5D
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: A
Tillverkningsår: 1937


1937 Levererad till F2,märkning 2-87,2-27,2-49
1937-06-04 Godkänd
1945-09-05 Sjönk under förtöjning vid Lindö.
1945-09-29 Kasserad pga vatten- och korrosionsskador.

Gångtid:

Det är med största sannolikhet den här Hansan som skänktes till yrkesskolorna i Norrköping 1945-09-07 och fanns kvar där ända in på 50-talet.
Se den här tråden:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=3399&p=30224&hilit=Hansa&sid=99ed0d3c6373b5e7df8c2216e8a42a7b&sid=99ed0d3c6373b5e7df8c2216e8a42a7b#p30224

Re: 487, S 5D

InläggPostat: 12 jul 2014, 08:04
av Leif Fredin
S 5D
487
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: A

Godkänt 1937-06-04
Till F 2 1937-06-17. Motor typ My VII nr 114.
Märkning 2-87
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Nödlandning 1937-08-31
Motor: My VII nr 114
Ff fänrik Ejvinsson oskadad
Orsak till nödlandning: Påskyndad planerad landning på grund av oljerök från motorn.
Skador motor: Stötstänger till ventillyftare samt kamskivor skadade. Ytterligare skador kunna ej uppgivas utan torde framkomma vid undersökningen.

Motorbyte 1937-09-08. Motor typ My VII nr 129 inmonterad.
Förråd 1937-10-20.
Formation 1937-11-03.
Förråd 1938-10-07.
Till CVV 1938-10-09. Liten översyn. Motor typ My VII nr 151 inmonterad
Förråd 1939-06-28
Formation 1939-07-01.
Till CVV 1940-01-11. Liten översyn. Motor typ My VII nr 154 inmonterad.
Förråd 1940-05-31.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-27
Formation 1940-08-08.
Märkning 2-49 (1941-03)

Haveri 1941-04-03. Märkning 2-49

Översyn påbörjad 1943-02-27
I tjänst 1943-05-07
Märkning 2-57
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-09-04 vid Lindö (fpl sjönk). Märkning 2-57
Motor: My VII nr 153
Ff kadett Liljeberg oskadad
Orsak till haveri: Flottörläcka
Skador flygplan: Vattenskador
Skador motor: Vattenskador
Beräknat reparationskostnad 1.000:- kr

Kasserat 1945-09-29. Gångtid 1027 tim. Antal flygningar 1434 st. Motor typ My VII nr 153, gångtid 715 tim.

Re: 487, S 5D

InläggPostat: 08 apr 2016, 22:49
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev ::
>>Haveri 1945-09-04 vid Lindö (fpl sjönk). Märkning 2-57 Motor: My VII nr 153
Ff kadett Liljeberg oskadad
Orsak till haveri: Flottörläcka Skador flygplan: Vattenskador Skador motor: Vattenskador
Beräknat reparationskostnad 1.000:- kr
Kasserat 1945-09-29>>

1945-09-05 -- S 5D -- 487 -- F 2 Lindö

Haveriet inträffade till följd av flottörläcka i samband med landning.
Under natten har vänster flottör fyllts med vatten och på morgonen har fpl legat med hela vänster flottör och med vänster vinge till en fjärdedel av dess längd under vattenytan. Till följd av de uppkomna vatten- och korrosionsskadorna han fpl avskrivits som totalhavererat.
Orsaken till haveriet har varit läcka i vänster flottör.

Den uppmärksamme ser olika datum....kan ju vara svårt ange om det händer på natten.
Kan säga att jag har 1945-09-05 enl.Kra..,men det hände ju vid landningen..inget att söka vidare på.

Källa: http://www.svfplhist.com/