S 5C
2480
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: P
Godkänt 1935-04-12
F 2 förråd 1935-04-15. Motor typ My VI nr 26.
Numrerat
2480I tjänst. 1935-05-02.
F 2K 1935-09-30. Liten översyn. Motor typ My nr 34 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning
2-80Registreringsnummer
480 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Till CVV 1936-04-01.
Förråd 1936-04-28.
I tjänst 1936-05-09.
Förråd 1936-10-27.
Överlämnat till F 5 1936-10-28 som lån
Haveri 1936-11-05
Orsak till haveri: Påkört.
Skador flygplan: Vänstra vingens främre balk avslagen nära vingspetsen. Randbågen knäckt. Framkantfanéret spräckt på diverse ställen. Ett par spryglar brutna.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr
Till CVV 1936-12-01. Mindre översyn. Motor typ My VI nr 18 inmonterad
I tjänst 1937-06-30
Haveri 1937-07-02
Motor: My VI nr 18
Ff löjtnant Runefels oskadad
Orsak till haveri: Haveriet föranlett av bedömningsfel i samband med landning beroende på vingglidning med låg fart och för sent insatt manöver för uttagning.
Skador flygplan: Främre distansröret bockat på mitten. Bb frontstötta knäckt. Inre diagonalstötta bb knäckt. D:o stb bockad. Ett stagrör i flygkroppens undre främre del bockat. Div. skador å vingklädseln. Mindre spricka i klädseln å fenans nedre del. 2 rader skruvar i botten bb flottör intryckta.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Till CVV 1937-07-11.
CVV. Översyn efter haveri. Impregnerad W 25 och W 26. Flottörer typ 3.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-06-28.
I tjänst 1938-07-01.
Förråd 1938-08-17.
I tjänst 1939-01-16.
Förråd 1939-05-25.
Till CVV 1939-05-27. Liten översyn. Motor typ My VI nr 30 inmonterad
Formation 1939-09-04.
Förråd 1940-01-11.
Formation 1940-01-20.
Till CVV 1940-06-17. Stor översyn. Motor typ My VI nr 18 inmonterad
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning
2-22Förråd 1940-09-27.
Formation 1940-10-02.
Förråd 1940-10-11.
Formation 1940-11-08.
Haveri 1941-03-25 Märkning
2-55Motor: My VI nr 18
Ff fanjunkare Schenning oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skador flygplan: Stöttor i landningsstället krökta. Vänster flottör skadad i botten samt infästningarna till landningsställsstöttorna. Klädseln på vänster vinge i närheten av vingroten, rynkig.
Verkstad 1941-03-28. Reparation efter haveri.
Formation 1941-07-17.
Förråd 1941-10-31.
Formation 1941-11-14.
Förråd 1941-11-15.
Formation 1941-12-10.
Kasserat 1945-03-29. Gångtid 1288 tim. Antal flygningar 2000 st.