475, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

475, S 5A

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:26

475
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: I
Tillverkningsår: 1932


1932 Levererad till F2,märkning 2475,2-75,2-19,2-89,2-55,2-68
1932-11-27 Godkänd
1942-12-11 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 475, S 5A

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2014, 08:59

S 5A
2475
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: I

Godkänt 1932-11-22
Till F 2 förråd 1932-11-22. Motor typ BJ VI nr 6924.
Numrerat 2475
I tjänst 1932-12-08.
Förråd 1932-12-28.
I tjänst 1932-12-29.
Förråd 1932-12-30.
I tjänst 1933-01
Förråd 1933-06-17.
I tjänst 1933-06-29.
Förråd 1933-10-05. Liten översyn
I tjänst 1933-11-13
Förråd 1934-07-31. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6811 inmonterad.
I tjänst 1934-08-16.
Förråd 1934-09-01.
I tjänst 1934-09-05.
Förråd 1934-12-20.
I tjänst 1935-03-04.
Förråd 1935-04-03.
Verkstad 1935-05-01. Stor översyn.
I tjänst 1935-09-12.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-75
Registreringsnummer 475 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-02-14
I tjänst 1936-05-08.
Förråd 1936-07-01.
Överlämnat till F 5 1936-10-28 som lån
Förråd 1936-12-02.
I tjänst 1937-04-20.
Förråd 1937-06-12.
Verkstad 1937-08-01. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6818 inmonterad. Flygplanet ommärkt
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-12-08.
Flottörer typ 5 ersatta av isflottörer.
I tjänst 1938-01-19.

Bild

Förråd 1938-03-09.
Nedmonterat isflottörer 1938-04-19. Montering av flottörer typ 3.
I tjänst 1938-04-28.
Förråd 1938-10-06.
I tjänst 1938-10-29.
Verkstad 1938-12-22. Liten översyn.
I tjänst 1939-04-23.
Förråd 1939-10-10.
Till CVV 1939-10-31. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6850 inmonterad.
Formation 1940-03-28.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-55

Nödlandning 1940-08-26
Motor: BJ VI nr 6850
Ff korpral Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bensinbrist.

Till CVV 1940-11-08. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6812 inmonterad.
Förråd 1941-02-12
Formation 1941-05-09.

Bild

Nödlandning 1941-07-29. Märkning 2-65
Motor: BJ VIF nr 6812
Besättningen ff aspirant Kullberg, fs löjtnant Högstadius oskadad
Orsak till nödlandning: Cylinder nr 6 lossnat.
Skador motor: Stor översyn erforderlig.
Beräknad reparationskostnad 6.500:- kr

Motorbyte 1941-07-31. Motor typ BJ VI nr 6924 inmonterad.

Haveri 1942-03-16 vid F 2 depå. Märkning 2-65.
Motor: BJ VIF nr 6924
Ff fanjunkare J E Littiäinen oskadad
Orsak till haveri: Avbrutet gasreglage. Under sväng framför hangar I F 2 brast gasreglaget varvid fpl kolliderade med båda flottörerna mot hangarporten.,
Skador flygplan: Flottörnosarna intryckta.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Kasserat 1942-12-11. Gångtid 1668.50 tim. Dåligt skick
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst