474, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

474, S 5A

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:24

474
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: H
Tillverkningsår: 1932


1932 Levererad till F1,märkning 1474
1932-08-26 Godkänd
? Till F2, märkning 2474,2-74,2-18
1942-12-11 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3163
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 474, S 5A

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2014, 07:56

S 5A
1474
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: Y

Till F 1 1932-08-25 med motor typ BJ VI nr 6923
Numrerat 1474
Godkänt 1932-08-26

Bild

Till CFV 1932-09-21
Till F 5 1932-09-29 som lån
Återlämnat till F 1 1932-11-12
Till CFV 1933-03-28 för översyn
Överlämnat till F 2K 1933-04-18 som lån
Till F 1 1933-04-12.
Överlämnat till F 2 1933-04-18.
I tjänst 1933-04-19.
Numrerat 2474
Förråd 1933-09-29.
Till F 5 1933-10-02 som lån
Till CVV 1933-10-03. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6813 inmonterad.
Förråd 1934-07-02.
I tjänst 1934-07-05.
Förråd 1934-10-17.
I tjänst 1934-10-23.
Förråd 1935-01-29.
Verkstad 1935-04-01. Liten översyn
I tjänst 1935-06-17.
Förråd 1935-10-10.
Till CVV 1935-11-28. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6925 uppmonterad. Ommärkt enl FS bestämmelser.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-74
Registreringsnummer 474 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-05-09.
I tjänst 1936-05-13.
Förråd 1936-09-30.
Till F 5 1936-10-28 som lån
CVV förråd 1936-12-01.
CVV. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6815 inmonterad.
Förråd 1937-07-03.
I tjänst 1937-07-04.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-01-08. Flottörer ersatta med isflottörer.
Överlämnat till F 4 1938-01-25 som lån.
Återlämnat till F 2 1938-02-26
Förråd 1938-02-27.
I tjänst 1938-03-01.
Förråd 1938-09-07.
Till CVV 1938-09-21. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6815 uppmonterad. Impregnerad med W 25 och W 26. Flottörer typ S 5A med V-botten
Förråd 1939-04-19.
I tjänst 1939-04-21.

Bild

Förråd 1939-10-07.
Verkstad 1939-11-01. Liten översyn.

Haveri 1940-04-06
Motor: BJ VI nr 6924
Ff kadett Olausson oskadad
Orsak till haveri: Vid körning i stark medvind på hårdfrusen skrovlig is å Vänern hölls relativt hög hastighet, trots detta vände maskinen upp i vinden.
Skador flygplan: Distansrören krökta vid infästningen för höger flottör.
Beräknad reparationskostnad 440:- kr

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-18
Verkstad 1940-07-18. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6813 inmonterad.
Förråd 1940-10-15.
Formation 1940-11-11.
Verkstad 1941-07-17. Liten översyn. Motor typ BJ VIF nr 6850 inmonterad.
Formation 1942-02-13.
Kasserat 1942-12-11. Gångtid 1639.30 tim. Med motor typ BJ VI nr 6850
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst